اکران فیلم در زمان و مکان مناسب همیشه یکی از مهمترین
خواستگاههای فیلمسازان بوده که مورد بحث و جدل بین آنها و سینماداران نیز قرار
گرفته و خواهد گرفت چراکه واقعیت این است که از طرفی میزان سینماهای کشور در
مقایسه با تولیدات سالانه بسیار تعداد کمی است و از طرفی دیگر با وجود ظهور موج
جدید فیلمسازی و بهوجود آمدن نسل جدید فیلمسازان جوان و با انگیزه نیاز به مدیریت
بهتر و منسجمتری در اکران فیلمها باید باشیم تا حق فیلمسازان جوانتر و گمنامتر
و فیلمهای با کیفیت و خلاقانهتر در مقایسه با فیلمهای تجاریتر ضایع نشود. به
این بهانه سراغ پروندهای کوتاه درباره فیلمهای جشنواره سی و چهارم رفتیم که قرار
بود در طول سال ۹۵ به نمایش در آیند ولی به دلایل مختلف که به آنها اشاره میشود
این فیلمها به نمایش در نیامدند و جاماندگان اکران سال ۹۵ لقب گرفتند.
برادرم خسرو به کارگردانی احسان بیگلری
«برادرم
خسرو» فیلمی به کارگردانی احسان بیگلری، نویسندگی پریسا هاشمپور و احسان بیگلری
و تهیهکنندگی سعید ملکان محصول سال ۹۴ است. این فیلم برای حضور در بخش نگاه نو دوره ۳۴ جشنواره فیلم فجر انتخاب شده
است.
خسرو، نقش اول این فیلم با بازی شهاب حسینی به
اختلال دوقطبی مبتلاست و بنا بر شرایطی مجبور شده است تا مدتی در منزل برادرش ناصر
که یک دندانپزشک است زندگی کند.
مشاور روانپزشکی فیلمنامه دکتر سید حمیدرضا
نقوی رئیس بیمارستان روزبه بوده و کارگردان در مراحل پیشتولید تحقیقات فراوانی
روی اختلالات روانپزشکی انجام داده است.
علی سرتیپی مدیر عامل فیلمیران اعلام کرده بود:
بعد از سیوپنجمین جشنواره فیلم فجر، اولین ساخته بیگلری روی پرده خواهد رفت. اما
این اتفاق رخ نداد و حتی نام «برادرم خسرو» در میان کاندیدای اکران نوروز ۹۶ هم
دیده نمیشود.
آخرین بار کی سحر را دیدی؟ ساخته فرزاد موتمن
فیلم «آخرین بار کِی سحرو دیدى؟» به یکی از
قتلهای پر سر و صدای سالهای اخیر میپردازد. سال ٩٠ قتل دختری در پل مدیریت با
۳۷ ضربه چاقوی هم دانشگاهیاش، سروصدای زیادی در رسانهها به پا کرد و تا زمان
اعدام، خبرهای مربوط به این ماجرا در صدر صفحه حوادث روزنامهها بود.
برای نقش دختر فیلم از بیش از چهارصد نفر تست
گرفته شد و درنهایت یک چهره تازه قرار است نقش این دختر را ایفا کند. سیامک صفری و
ژاله صامتی هم بازیگران نقشهای پدر و مادر این دختر هستند.
قهر چندباره فریبرز عربنیا در زمان فیلمبردارى
از جمله حواشى بود که گروه تولید را چندبارى به دردسر انداخت اما سرانجام
فیلمبردارى اوایل آذرماه به پایان رسید و مراحل فنى همزمان انجام شد.
فرزاد موتمن درباره تفاوت این فیلم با سایر
ساختههایش گفت: تفاوت اصلى که «آخرین بار کی سحر را دیدی؟» با فیلمهای دیگرم
ریتم آن است. این فیلم یک فیلم پلیسی است که بر خلاف کارهای من که اغلب ریتم کندی
داشتند با ریتم تند و پرشتاب و عصبی روایت میشود.
این فیلم در ماههای گذشته تا مرحله عقد
قرارداد نمایش هم پیش رفت، اما در نهایت به گفته سعید عصمتی؛ تهیهکننده فیلم،
نتوانست سرگروهی برای اکران خود پیدا کند و به همین دلیل نمایش عمومی آن به سال
آینده موکول شد. پروانه نمایش «آخرین بار کی سحر را دیدی؟» ۲۵ مرداد ماه صادر شد.
به دنیا آمدن به کارگردانی محسن عبدالوهاب
محسن عبدالوهاب پس از ساخت فیلم «لطفا مزاحم
نشوید» که مورد استقبال قرار گرفت بهمن ماه دو سال قبل فیلم «به دنیا آمدن» را
جلوى دوربین برد.
فیلم «به دنیا آمدن» از جمله فیلمهایى است که
جلسات زیادى براى دورخوانى و تمرین بازیگران داشته است. فیلمبردارى طى پنجاهجلسه
در تهران و یزد انجام شده است.
محمد احمدی؛ تهیهکننده فیلم درباره ژانر و
داستان فیلم گفت: «به دنیا آمدن» فیلمی اجتماعی است و به زوج میانسالى میپردازد که
در زندگی دچار مشکلاتی میشوند. این فیلم بر خلاف فیلم قبلی محسن عبدالوهاب داستانی
خطی دارد و به نظرم در جشنواره فجر مورد استقبال قرار مى گیرد.
در خلاصه داستان «به دنیا آمدن» آمده است: زن و
شوهری در آستانه میانسالگی برای ادامه مسیرِ زندگیشان با یکدیگر دچار مشکل میشوند.
این فیلم در جشنواره ۳۴ سینمایی فجر در بخش
مسابقه سینمای ایران به نمایش در آمد و در سه بخش بازیگری نقش اول زن، تدوین و
موسیقی کاندیدای دریافت سیمرغ بلورین شد.
هدایت هاشمی، الهام کردا، بهناز جعفری، سپهراد
فرزامی، پونه عبدالکریمزاده، رضا مرتضوی، رویا جاویدنیا، مهدی امیری و نیکی
نصیریان از جمله بازیگران این اثر سینمایی هستند.
قرار بود اواخر مهر ماه و پس از دهه اول محرم
به نمایش درآید. اما در یک اتفاق عجیب شورای صنفی نمایش در قرارداد اکران این فیلم
درج کرد که «به دنیا آمدن» تنها دو هفته میتواند در سرگروه خود اکران شود. این
اتفاق باعث شد که عوامل «به دنیا آمدن» تصمیم بگیرند که از نمایش این فیلم انصراف
دهند.
مالاریا به کارگردانی پرویز شهبازی
فیلم «مالاریا» با نام قبلی «نسیم» آنطور که
از خلاصه داستان و تیم بازیگرانش پیداست، ادامه مسیر شهبازی در «نفس عمیق» و «دربند»
است، با قصهای جوانانه و بازیگرانی که نقش اول آن پیش از این جلوی دوربین نرفته
بود.
ساغر قناعت که در نقش دختری ۱۷ ساله نقش اول «نسیم»
را بازی میکند، از بین هزاروپانصد متقاضی دختر انتخاب شد. اتفاقی که برای انتخاب
نقش اول پسر فیلم نیفتاد و ساعد سهیلی بهعنوان نقش اول پسر «نسیم» جلوی دوربین
رفت.
آزاده نامداری هم یکی از عجیبترین انتخابهای
شهبازی برای تیم بازیگران ششمین فیلمش بود، بازیگری که حضورش به عنوان بازیگر و
تست گریم اولیهاش که قرار بود بدون پوشش چادر باشد، برای خودش و فیلم «نسیم»
حاشیههای بسیاری بهوجود آورد.
گفته میشود شهبازی در تیم بازیگرانش یک
غافلگیری بزرگ دارد و آن آذرخش فراهانی پسر بهزاد فراهانی است که در نقش یک
خواننده و گیتاریست یک گروه زیرزمینی جلوی دوربین رفته است.
فیلم «نسیم» به تهیهکنندگى مسعود ردایى که با
حمایت مشترک ایران و لهستان جلوی دوربین رفته است با قصه جوانانه و مهارت شهبازی
در پرورش چنین قصهای میتواند شانس خوبی برای او و بازیگرانش در جشنواره فیلم ۳۴
فجر باشد. «مالاریا»
البته نام یکی از فیلمنامههای قدیمی شهبازی است که قرار بود سال ۸۴ ساخته شود اما
هیچگاه شرایط ساخت آن مهیا نشد تا این فیلمنامه برای همیشه بایگانی شود.
پخش بینالمللى «مالاریا» را کمپانى فرانسوى «دریم
لب» برعهده دارد و بهعنوان تنها نماینده سینماى ایران در بخش رسمى فستیوال ونیز
(افقها) با دیگر فیلمها از کشورهاى مختلف جهان رقابت داشت.
این فیلم هم در ابتدا قرار داد نمایش خود را در
گروه آفریقا ثبت کرد، اما درنهایت اواسط دی ماه، از اکران عمومی پیش از جشنواره،
انصراف داد و بههمین دلیل هنوز مشخص نیست که جدیدترین ساخته پرویز شهبازی چه
زمانی اکران خواهد شد.
«خماری» به تهیهکنندگی منیژه حکمت و کارگردانی
داریوش غذبانی
داریوش غذبانی با وجود سالها فعالیت در عرصه
فیلم کوتاه تاکنون فیلم بلندى نساخته است تا اینکه «خمارى» را جلوى دوربین برد.
غذبانى مطرحترین فیلم کوتاهی که ساخته «حنانه» نام دارد که موفقیتهای داخلی و بینالمللی
زیادی کسب کرده است.
نکته جالب اینجاست که غذبانی سابقه بازیگری هم
نیز دارد. فیلم «آن سه» ساخته نقی نعمتی از جمله فعالیتهای بازیگری غذبانی است.
او تا قبل از «خماری» چند تله فیلم نوشته و جلوی دوربین برده است.
فیلم سینمایی «خماری» فیلم شیرینی است و درباره
خانوادهای است که فرزند معتادشان را به درمانگاه ترک اعتیاد میبرند. درمانگاه
اما به علت پر بودن ظرفیت از قبول او سر باز میزنند و در این فاصله خانواده او
باید فکری بهحال خماری این شخصیت بکنند و این خانواده در به در بهدنبال پیدا
کردن جنس برای فرزندشان میروند و در این حین لحظات جالبی شکل میگیرد.
فیلم «خماری» در سکوت خبری جلوی دوربین رفت و
فیلم تا آخرین لحظات وضعیت پذیرفته شدنش در بخش «نگاه نو» نامشخص بود اما گفته میشود
در آخرین لحظات بخت فیلم داریوش غذبانی باز شده تا این فیلم در بخش نگاه نو
جشنواره سی و چهارم پذیرفته شود.
این فیلم که پروانه نمایش خود را دریافت کرده
است، قرار بود مهرماه امسال به نمایش درآید، اما پس از جراحی قلب باز منیژه حکمت،
این فیلم نتوانست در سینماهای کشور به اکران عمومی برسد.
«نقطه کور» مهدی گلستانه
مهدی گلستانه پیش از این ساخت فیلمهایی چون «دردسر
بزرگ» و «نازنین» را در کارنامه دارد. وی همچنین ساخت تعدادی فیلم تلویزیونی و نیز
دستیاری سیروس مقدم را در کارنامه دارد. فیلمنامه «نقطه کور» به قلم احسان بیگلری
با همکاری پریسا هاشمپور نوشتهشده است.
فیلم سینمایی «نقطه کور» با نام قبلى «بیست و
سه روز» سومین ساخته مهدى گلستانه در مقام کارگردان است که با ساختههاى پیشین او
کاملا متفاوت است.
فیلم «نقطه کور» که از محصولات پربازیگر سینمای
ایران است. در این فیلم محمدرضا فروتن نقش یک مهندس سکوهای نفتی را ایفا میکند. هانیه
توسلی در نقش همسرش، محسن کیایی در نقش برادر او و نیکی مظفری در نقش همسر کیایی
در این فیلم بازی میکنند.
گلستانه پیشتر اعلام کرده بود که ممکن است
«نقطه کور» مهر ماه اکران شود، اما در نهایت این اتفاق رخ نداد و این فیلم باید
خود را برای اکران در سال آینده آماده کند.
پل خواب ساخته اکتای براهنی
فیلم سینمایى «پل خواب» نخستین ساخته اکتاى
براهنى، با اقتباسى از «جنایت و مکافات» داستایوفسکى ساخته شده است.
اکتای براهنی در ادامه درباره اقتباس از رمان «جنایت
و مکافات» داستایوفسکی گفت: این اقتباسی است که ایرانیزه شده است. در واقع هسته
اولیه داستان از رمان «جنایت و مکافات» گرفته شده و بر آن اساس فیلمنامه را نوشتم.
فیلم یک کاراکتر محوری دارد و روایتی شبیه اول نقش مفرد دارد و ساعد سهیلی کاراکتر
مرکزی فیلم هست و بقیه کارکترها نقشهای مکمل را به عهده دارند. شخصیت ساعد سهیلی
به طور نسبی بر اساس شخصیت «راستکولنیکف» در رمان نوشته شده است. سعی کردم در
نوشتن فیلمنامه به جهانبینی رمان وفادار باشم.
از نکات قابل توجه این فیلم حضور اکبر زنجانپور
بعد از بیست سال در یک فیلم سینمایی است.
اکتای براهنی؛ کارگردان این فیلم پیشتر از
نحوه رفتار پخشکنندگان و سینماداران نسبت به اکران فیلمهای سینمایی انتقاد کرده
بود و مدعی شده بود که پخشکنندگان فیلمهای سینمایی چیدمانهای خود را از قبل
آماده میکنند و این موضوع باعث کندشدن روند اکران فیلمهای سینمایی شده است.
محمد تقیزاده
هنوز دیدگاهی منتشر نشده است