من ١٠٠درصد دنبال کارگردانى اکشن هستم | پایگاه خبری صبا
امروز ۲۵ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۰۴
ارشا اقدسی از بدلکاری در «نگار» می‌گوید:

من ١٠٠درصد دنبال کارگردانى اکشن هستم

من ١٠٠‌درصد دنبال كارگردانى اكشن هستم. کار در فضای بدلکاری با کارگردان‌های سینما در صورتی موفق خواهد بود که با کارگردانانی اتفاق بیفتد که سواد، فرهنگ داشته باشند.

ارشا اقدسی از کودکی ورزش را دنبال می‌کرد در
ادامه او هنر رزمی ‌ای کیدو
را فرا گرفت
و به تدریس آن پرداخت. او در سال
۸۴ به‌دنبال کسب بورسیه تحصیلی در رشته
تربیت بدنی، عازم ایتالیا بود که از طریق یک آگهی برای آموزش دوره‌های بدلکاری با مرحوم
پیمان ابدی آشنا و در ایران ماندگار شد و بدلکاری را ادامه داد. او در ادامه
توانست سرمربی کلاس‌های بدلکاری پیمان ابدی، اولین مربی بانجی جامپینگ ایران و نیز
اولین مربی تونل باد صبا در ایران شود. ارشا اقدسی
۱۳ بهمن‌ماه
سال
۸۵ گروه بدلکاران ۱۳ را تاسیس کرد
و فعالیت‌های خود را با گروهش در ایران و عرصه بین‌الملل ادامه داد. اولین تجربه فیلمسازى
اقدسى، فیلم کوتاهی با عنوان «جمشید آریا» که براى تجلیل بازیگر اکشن ایرانى جمشید‌هاشم‌پور
با حضور قهرمانانى همچون یوسف کرمى، احسان روزبهانى و حامد پورطالب در یک روز ساخته
شد و در جشن حافظ به نمایش درآمد، همچنین فیلم او در جشنواره بین‌المللى فیلم جیپور
دیپلم افتخار گرفت. او تاکنون در فیلم‌های مطرحی از جهان به‌عنوان بدلکاراز جمله فیلم
«جیمز باند» حضور داشته است. این بدلکار حرفه‌ای سینما امسال با چند فیلم در سی‌وپنجمین
جشنواره فیلم فجر حضور دارد که یکی از قابل‌توجه‌ترین این فیلم‌ها «نگار» ساخته
رامبد جوان است. در ادامه گفت‌و‌گوی ما با اقدسی را می‌خوانید که از «نگار» و کار
با رامبد جوان می‌گوید.

با چه دلایلی بدلکاری در فیلم «نگار» را قبول کردید؟

کار کردن با رامبد جوان همیشه
برایم لذت‌بخش است، آن‌هم به چند دلیل، اول این‌که جوان به‌شدت اهل نو‌آوری و ایده‌پردازی
است، دوم او دست بدلکار را برای خلاقیت باز می‌گذارد، سوم او کار فرد‌به‌فرد
عواملش را قبول دارد و با اعتماد با آن‌ها کار می‌کند و هر کسی را درست در جایگاه
خودش قرار داده که بر اساس جایگاهش از وی بهترین کار را خواسته‌شده می‌خواهد. وقتی
فضا و فرد درست انتخاب شوند صعود و خروجی فیلم مناسب خواهد بود. وقتی فرد در کاری
که مشغول است حال خوبی داشته باشد خروجی اثر نیز مثبت خواهد بود. رامبد جوان در
مقابل کاری که عواملش انجام می‌دهند حس خوبی انتقال می‌دهد، بعد از هر پلان تشکر
می‌کند و انرژی مثبت به تیم تزریق می‌کند. به‌طور دقیق اگر بخواهم بگویم چرا به
فیلم «نگار» پیوستم اول حضور خود رامبد جوان و انرژی وی در مرحله بعدی حضور زاهدی
به‌عنوان مدیر تولید اثر و در نهایت هم روایت صحنه و قصه فیلم مرا مجاب کرد که این
اثر سینمایی موفق خواهد شد. بنابراین به پیشنهاد پیوستن به این اثر، بله گفتم.
البته باید تاکید کنم همیشه قصه و محتوا و نیز فضایی که برای طراحی صحنه بدلکاری فراهم
است در کار ما مهم بوده است. این مسئله در کوچک‌ترین فضای کار خود را نشان می‌دهد
ولی در کل، کاراکتر «نگار» با بازی نگار جواهریان خیلی جالب بود و پردازش خوبی را
برای فضای بدلکاری ایجاد کرد
.

رامبد جوان به‌عنوان کارگردان تا چه اندازه در
طراحی‌های شما مشارکت داشت؟

رامبد جوان از تکنیک‌های جالبی برای کار
استفاده کرده که به بهترشدن کار کمک کرده است. فیلمبرداری بهرام بدخشانی هم بسیار
مهم و عالی بود.

سابقه همکاری شما با رامبد جوان نشان می‌دهد که
شما به‌عنوان طراح بدلکاری تا اندازه‌ای زیاد با دیدگاه کارگردان آشنا هستید و به‌نوعی
می‌توانید در طراحی‌ها با فراغ‌بال کارتان را پیش ببرید. درباره این تفاهم بگویید.

من ١٠٠‌درصد دنبال کارگردانى اکشن هستم. کار
در فضای بدلکاری با کارگردان‌های سینما در صورتی موفق خواهد بود و خوب نهایی خواهد
شد که با کارگردانانی اتفاق بیفتد که سواد، فرهنگ و دورنگرى نسبت به این جریان مهم
و ضروری در سینما و تصویر ایران داشته باشند. اشخاصى مانند رامبد جوان، پیمان معادى،
سام قریبیان، علیرضا امینى و… ازاین دست کارگردانان هستند. در ضمن رامبدجوان به
من اطمینانی دارد که برایم بسیار با ارزش است و سعی می‌کنم این اعتماد را حفظ کنم.
با دقت تمام به صحبت‌هایم گوش می‌کند و حتی مواردی پیش آمد که وقتی با هم در مورد
یک صحنه صحبت کردیم، آن صحنه دوباره ضبط شد. به‌خصوص در انتخاب زاویه‌های تصویربرداری
کاملا با تیم بدلکاری همکاری حرفه‌ای داشتند و با این روش تنشی ایجاد نمی‌شد که
تمرکز کار از بین برود، حتی در مواردی پیش می‌آمد که من درخواست تکرار ضبط صحنه می‌کردم
که او حتما قبول می‌کرد.

تا چه اندازه در فیلم‌های ایرانی به تخصص یک طراح
بدلکاری اهمیت داده می‌شود؟

همان‌طور که گفتم بعضى کارگردان‌ها باتوجه به آگاهى
از قدرت طراح بدلکاری فضای کار برای وی را باز می‌گذارند و برای ایده‌هایش احترام
قائل هستند. مانند رامبد جوان، ولی در کل هر فیلم حال و هواى مربوط به خودش را دارد
و واقعا با هم فرق می‌کنند که این قاعده در دنیای بدلکاری هم تاثیرگذار است. در
مورد این سوال بدلکاری چقدر در سینمای ایران مورد توجه قرار می‌گیرد نیز می‌توانم
بگویم شاید بیشتر مورد توجه مردم قرار می‌گیرد اما متاسفانه تا جایزه‌ای ویژه در
جشنواره برای بدلکاران قرار نگیرد زحمت بدلکاران همیشه نادیده گرفته می‌شود. جالب
این است که تیم‌های بدلکاری در هر پروژه سینمایی که حضور می‌یابند در سخت‌ترین وضعیت‌ها
از جانشان و سلامتیشان در سرما و گرما برای سینمای ایران مایه می‌گذارند اما
جایگاهی در این سینما ندارند. طراح پوستر دراین سینما جایزه می‌گیرد و هنرش دیده می‌شود
ولی بدلکاران هیچ ارزشی در این سینما ندارند. به‌نظر من حتی برای جلوه‌های ویژه
میدانی و رایانه‌ای باید هر کدام جایزه جدا تعیین شود که هیچ‌کدام را نداریم.
دراین ۳۵ سال چقدر در صنعت سینما پیشرفت داشتیم. بیایید با خودمان صداقت داشته
باشیم، اگر قرار باشد با فیلم‌های درجه یک دنیا سینمایمان را مقایسه کنیم باید به
سینما و ابعاد آن نیز درجه یک نگاه کنیم. من در فیلم‌ها درجه یک جهان در فضای
بدلکاری کار کردم، قصد داشتم آن فضا را به سینمای ایران منتقل کنم، هنوز هم دارم
سعی می‌کنم ولی نگاه مدیران همراه نیست. برای رفع این مشکلات و پاسخ به این سوال که
چرا سینمای ایران آن‌قدر که باید رشد نکرده بهتر است ریشه‌یابی کنیم. پتانسیل
بهترین‌ها را داریم، اسکار می‌گیریم، پس آدم‌های استثنایی داریم ولی مسیر رشد
سینما مسدود است. اسطوره‌های سینمایی ما با این روش توجه به سینما منفرد خواهند
ماند. برای رسیدن به سطح سینمای دنیا باید حرکت کنیم، از تعارف‌های سینمایی خارج
شویم، تخصصی نگاه کنیم و به تک تک حرفه‌های این هنر تخصصی توجه کنیم.

فیلم «هجوم» از جشنواره کنار گذاشته شد. این فیلم
از نظر طراحی صحنه‌های بدلکاری چه ویژگی‌هایی داشت؟

واقعا به‌نظر من شهرام مکرى به‌صورت تخصصى در سبک
سکانس-پلان ایجادکننده یک جریان خوب در ایران است. ویژگى بدلکارى ما در آن کار به
این شکل بود که کل کار فقط یک مرتبه ضبط می‌شد و اگر یک اشکال کوچک در کار وجود داشت،
به‌ناچار باید کل کار از ابتدا برداشت می‌شد که خدا را شکر ما اشتباهى نداشتیم و هرمرتبه
تمرین و ضبط بهتر هم می‌شد و شهرام مکرى خیلى از روند کار راضى بود.

در جشنواره فجر چه فیلم‌های دیگری بجز فیلم نگار
را دارید؟

«ایستگاه اتمسفر»، «سارا آیدا» ، «یک روز به‌خصوص»،
«گشت ارشاد» و «رگ خواب»

کیارش وفایی

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۸/۰۷۵/۴۶۸/۴۰۰
  • تمساح خونی
    168/280/427/250
  • زودپز
    ۱۵۳/۴۱۳/۰۶۴/۵۰۰
  • مست عشق
    ۱۲۰/۲۹۹/۷۲۰/۷۵۰
  • پول و پارتی
    ۹۰/۰۰۰/۳۵۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • صبحانه با زرافه‌ها
    ۴۷/۸۵۱/۰۵۹/۰۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۴۳/۹۹۲/۷۷۷/۵۰۰
  • قیف
    ۲۷/۰۲۷/۶۵۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۴/۳۷۶/۴۱۳/۶۰۰
  • قلب رقه
    ۱۳/۴۹۵/۱۴۱/۰۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۱/۳۷۲/۹۰۸/۵۰۰
  • شه‌سوار
    ۱۰/۶۱۵/۹۴۸/۵۰۰
  • باغ کیانوش
    ۳/۵۵۶/۱۷۳/۰۰۰
  • استاد
    ۸۸۸/۵۲۵/۰۰۰
  • آنها مرا دوست داشتند
    ۲۸۶/۴۵۲/۰۰۰
  • سه‌جلد
    ۲۴۳/۱۴۰/۰۰۰
  • نبودنت
    ۱۴۲/۷۲۵/۰۰۰
  • شبگرد
    ۱۱۸/۹۳۵/۰۰۰