روایت عاشورا از خیمه کاتبان/ «کاتب اعظم» سبک جدیدی را به تله تئاتر آورد | پایگاه خبری صبا
امروز ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۱۹
مهدی غفوری با صبا مطرح کرد؛

روایت عاشورا از خیمه کاتبان/ «کاتب اعظم» سبک جدیدی را به تله تئاتر آورد

کارگردان هنری «کاتب اعظم» درباره فرآیند تولید و جزییات این مجموعه تله تئاتر توضیح داد.

مهدی غفوری نویسنده و کارگردان در گفتگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا، درباره تله تئاتر «کاتب اعظم» که از شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۱ پخش خود را در قاب شبکه دو سیما آغاز کرده است، عنوان کرد: «کاتب اعظم» زاویه نگاهی جدید به واقعه عاشورا است و روند ساخت آن اینگونه بود که مرکز فیلم و سریال سازمان سوره کتاب «اعترافات کاتب کشته شده» به قلم ساسان ناطق را پیشنهاد داد که بخوانم. آنها از ابتدا نظرشان بر این بود که به صورت تله تئاتر کار شود و من هم با این موضوع موافق بودم زیرا متن می طلبید پس پژوهش و نگارش را آغاز کردیم و از ۲ماه و نیم گذشته هم وارد مراحل تولید و فنی شدیم.

او درباره داستان کار گفت: قصه ما از یک ساعت مانده به نماز صبح عاشورا آغاز می شود و تا صدای هل من ناصر امام حسین (ع) ادامه دارد. این مجموعه روایتگر داستان از زاویه دید سپاه عمر سعد و خیمه کاتبان است البته قصه هایی نیز پیرامون موضوع اصلی در نظر گرفتیم و به تصویرشان کشیدیم.

غفوری درباره معضلات ساخت این اثر تصریح کرد: در فرآیند تولید با چالش زمان مواجه شدیم زیرا که پژوهش و نگارش وقت زیادی برد و این باعث می شد در فیلمبرداری با محدودیت و کمبود وقت رو به رو شویم، البته برای چنین کاری طبیعی بود.

این کارگردان ادامه داد: خوشبختانه در پروژه «کاتب اعظم»، عوامل سینمایی حرفه ای چه مقابل دوربین و چه پشت آن حضور داشتند، انرژی ها خوب بود و همه همکاری کردند.

غفوری درباره معرفی استعداد جدید بازیگری در این مجموعه اظهار کرد: اکثر بازیگران ما شناخته شده هستند اما محمدمحسن شفیعی که یکی از بچه های خوب تئاتر است، در «کاتب اعظم» نقش پرچالشی را قبول کردند و ما از او بهره بردیم.

او درباره این که «کاتب اعظم» به احیای تله تئاتر در صداوسیما کمک می کند یا نه عنوان کرد: بستگی به میزان تبلیغی دارد که صورت می گیرد و میزان جذب مخاطب.

مهدی غفوری در پایان گفت: در این مجموعه فرم تله تئاتر را تغییر دادیم و از فضای رئال استفاده کردیم حتی از فضای سالن و دکور بهره نبردیم و فیلمبرداری داخل خیابان و خیمه های واقعی بود. همچنین مدیر فیلمبرداری ما نوعی دکوپاژ انجام دادند که سبک و سیاق جدیدی را به تله تئاتر تزریق خواهد کرد و تا به حال تماشاچی با چنین تله تئاتری برخورد نکرده است و اندک بار است که این اتفاق می افتد.

مجموعه نمایشی «کاتب اعظم» به نویسندگی و کارگردانی هنری مهدی غفوری و کارگردانی تلویزیونی علی عبادی است.

در این مجموعه بازیگرانی چون امین زندگانی، سیامک صفری، نادر فلاح، نازنین فراهانی، فاطمه گودرزی، حدیث میرامینی، خسرو شهراز، امین میری، امیرحسین هاشمی، امیر شهرابی، محسن علیخانی، محمدمحسن شفیعی، آرش رحیمی، محمدرضا تاجیک، امیر تک‌فلاح و وحیدرضا قناعتیان به نفش آفرینی می پردازند.

تله تئاتر «کاتب اعظم» هر شب ساعت ۲۱:۳۰ روانه آنتن شبکه دو سیما می‌ شود و بازپخش آن ساعت ۹:۴۰ و ۱۶:۱۵ است.

پگاه زارعی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است