اقتباس از «جنایت و مکافات» در ذهنم بود/ حضور در جشنواره؛ ارتباط محترم فیلم و مخاطب | پایگاه خبری صبا
امروز ۲ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۳۷
عطا مجابی در گفتگو با صبا:

اقتباس از «جنایت و مکافات» در ذهنم بود/ حضور در جشنواره؛ ارتباط محترم فیلم و مخاطب

کارگردان فیلم کوتاه «جناکات» درباره حضور این فیلم در جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه و تهران و فرآیند ساخت آن توضیح داد.

عطا مجابی کارگردان فیلم کوتاه «جناکات» که موفق به راهیابی به جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران شده است٬ در گفتگو با خبرنگار سینمایی صبا انگیزه خود برای ساخت این فیلم کوتاه را اینگونه تبیین کرد: چند سالی بود که اقتباس از رمان بی‌نظیر «جنایت و مکافات» اثر فئودور داستایوفسکی برای ساخت یک فیلم کوتاه در ذهنم بود تا اینکه یک روز یکی از نزدیکانم از یک کابوس مهیب که هر چند وقت یک بار آن را می‌دید٬ برایم گفت. او هنوز هم بعد از سی سال، خواب جوجه‌رنگی‌ای را که در کودکی به طور ناخواسته باعث مرگش شده بود می‌بیند. یک گناه ترسناک مشترکی که بسیاری از بچه‌ها آن را تجربه کرده‌اند به‌ویژه جوجه‌رنگی که در عین معصومیت، ویژگی‌های صوتی و بصری غریبی دارد که در شرایط خاصی می‌تواند سرسام‌آور و ترسناک نیز باشد. به همین شکل بود که ۲ موضوع به ظاهر نامرتبط را با یکدیگر تلفیق کردم. در واقع این اتفاق برایم همانند یک جرقه بود و از این رو به‌نظرم جالب می‌آمد. احساس گناه از یک قتل که می‌تواند در عین حال بامزه و مهیب اجرا شود.

او درباره فرآیند تولید این فیلم کوتاه توضیح داد: نگارش فیلمنامه فیلم‌های کوتاه معمولا بسیار سریع اتفاق می‌افتد و این فیلمنامه نیز از این قاعده جدا نبود٬ از این رو شاید نگارش فیلمنامه «جناکات» بیش‌تر از بیست دقیقه هم طول نکشید اما مسیری که برای آمده سازی خود برای نگارش این فیلمنامه طی کردم٬ نزدیک به چند ماه زمان برد و اما بیش‌تر از آن فرایند بازنویسی فیلمنامه و فراهم کردن شرایط ساخت و تولید فیلم حدودا چهار سال طول کشید. به طور کلی فراهم کردن شرایط ساخت فیلم به شکل ایده‌آلی که در ذهنم بود و همچنین چون قصد همکاری با یک تهیه‌کننده اروپایی را داشتم (برای اینکه فیلم را به شکلی حرفه‌ای بسازم) و قصد داشتم تا فیلم به لحاظ تولیدی و فنی به نوعی باشد که در ذهنم وجود دارد٬ کمی برای من زمان‌بر بود. همچنین برای جمع‌آوری سرمایه لازم این فیلم در چند رقابت بین‌المللی شرکت کردیم که خوشبختانه تمامی این مراحل باعث ارتقای و کیفیت کار شده است و نیز بازنویسی فیلمنامه و حتی کار کردن با تهیه‌کننده وعوامل اروپایی باعث شد تا جنبه‌های دیگری از کار برای من به شخصه آشکار شود.

مجابی با بیان اینکه هیچ شخصی از نتیجه کارش نمی‌تواند رضایت کامل داشته باشد٬ گفت: انسان مدام در حال مطالعه و کشف تجربه‌های زیستی جدیدیست که این موجب آن می‌شوند که یا انسان رشد بکند و یا تغییر پیدا کند. به همین سبب هیچگاه امکان ندارد که فردی صد در صد از نتیجه کار خود راضی باشد٬ اما اکنون می‌توانم بگویم که نتیجه نهایی این اثر دقیقا به همان شکلی است که پیش از فیلمبرداری در ذهن من وجود داشت و بافت به بافت٬ پلان به پلان و … به همان شیوه و صورت بود. در واقع این فیلم به همان شکل رویایی که در ذهنم بود٬ نزدیک است. وجود چنین چیزی به‌نظرم دستاورد خوبی است چراکه گاهی اوقات در مراحل تولید یک فیلم٬ اتفاقاتی رخ می دهد که متاسفانه و یا نیز خوشبختانه نتیجه کار را به شکل دیگری رقم می‌زند.

وی در مورد بازخوردی که از سوی مخاطبان تاکنون دریافت کرده است٬ بیان کرد: حضور در جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران اولین حضور جشنواره‌ای این فیلم است. البته با این وجود چندین نفر از دوستان نزدیک بنده تاکنون این فیلم را تماشا کرده‌اند و تقریبا تا الان بازخوردهای خوب و قابل احترامی را دریافت کرده‌ام.

این کارگردان و فیلمساز در باب حضور «جناکات» در جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران٬ اظهار کرد: چیزی که برای من دارای اهمیت است٬ این است که این جشنواره نه تنها از قدیمی‌ترین که بلکه یکی از معتبرترین جشنواره‌های مرتبط به فیلم کوتاه در خاورمیانه‌ست و مخاطبان بسیاری حرفه‌ای و متخصصی دارد و کسانی در این جشنواره حضور خواهند داشت که خودشان دستی بر آتش دارند و همزمان کارگردانی و فیلمسازی می‌کنند بنابراین مخاطب و علاقه‌مندی آن‌ها به این فیلم به‌گونه‌ای که در خاطره جمعی آن‌ها ثبت شود٬ برای من اهمیت بسیاری دارد. افتخار می‌کنم که فیلمم در این جشنواره حضور دارد؛ بنده برای اولین بار در سال ۱۳۸۵ در این جشنواره حضور داشتم و گفتنی است که هر سال پیگیر این جشنواره بودم چه از اسامی فیلم‌ها٬ چه نقد و نظرات و جلسات کارگاهی که برگزار می‌شد و … همچنین همواره در کنار تماشاگران حضور داشتم و این یک تجربه استثنایی‌ای برای بنده است؛ من به این صورت به حضور فیلمم در این جشنواره نگاه می‌کنم و آن را یک ارتباط محترم میان اثر و مخاطب می‌بینم.

سازنده فیلم «کاشوخین» در پایان درباره کارهای جدید خود خاطرنشان کرد: چند پروژه دیگر وجود دارد که در حال فراهم کردن شرایط ساخت هر کدام از آن ها در مدیای متفاوت و مختلف هستیم.

پریسا مقیلان

انتهای پیام/

There are no comments yet


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۹/۰۱۴/۹۱۳/۴۰۰
  • زودپز
    ۱۷۱/۳۵۴/۰۳۵/۰۰۰
  • تمساح خونی
    ۱۶۸/۲۸۰/۴۲۷/۲۵۰
  • مست عشق
    ۱۲۰/۲۹۹/۷۲۰/۷۵۰
  • پول و پارتی
    ۹۰/۰۰۰/۳۵۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • صبحانه با زرافه‌ها
    ۶۵/۳۲۳/۷۹۱/۵۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۴۸/۱۴۲/۱۱۹/۵۰۰
  • قیف
    ۲۷/۰۲۷/۶۵۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۵/۵۹۴/۸۹۸/۶۰۰
  • قلب رقه
    ۱۴/۰۲۶/۷۲۶/۰۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۲/۳۹۲/۰۶۱/۵۰۰
  • شه‌سوار
    ۱۰/۶۱۵/۹۴۸/۵۰۰
  • باغ کیانوش
    ۶/۰٬۷۰/۷۸۴/۰۰۰
  • شنگول منگول
    ۱/۲۴۶/۰۲۷/۵۰۰
  • استاد
    ۹۹۲/۹۳۰/۰۰۰
  • سه‌جلد
    ۳۸۰/۷۹۰/۰۰۰
  • نبودنت
    ۲۴۸/۶۶۰/۰۰۰
  • شبگرد
    ۱۸۳/۳۵۰/۰۰۰