برای کشف رازهای سر به مهر آدم‌ها سفر می‌کنم/ خودرویی که رادیو شد | پایگاه خبری صبا
امروز ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۴۱
صادق داوری‌فر در گفتگو با صبا:

برای کشف رازهای سر به مهر آدم‌ها سفر می‌کنم/ خودرویی که رادیو شد

صادق داوری‌فر مستندساز و گزارشگر درباره برنامه «اختیاریه»، سفرهایش و نحوه مستندسازی خود توضیح داد.

صادق داوری‌فر

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا، صادق داوری‌فر یکی از تهیه‌کننده‌های مستند «اختیاریه» که از رادیو تهران پخش می‌شود، درباره این برنامه گفت: برنامه «اختیاریه» شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۶ روی موج رادیو تهران می رود. برای انتخاب موضوع های برنامه، کارگروهی که متشکل از همکارانی که به صورت روزانه تهیه این برنامه را بر عهده دارند، تشکیل داده ایم. در این کارگروه با گفتگو و تعامل با همکاران موضوع های مختلف انتخاب، ایده پردازی و سوژه یابی می شوند. درواقع ما به صورت گروهی فکر می کنیم و به صورت انفرادی به سراغ سوژه ها می رویم.

وی با اشاره به ویژگی های این مستند ادامه داد: «اختیاریه» یک مستند پرتره است که در آن به معرفی اشخاص پرداخته می شود و ما سعی می کنیم در هر برنامه با افرادی که به نوعی اختیار زندگی‌شان را به دست گرفته و به موفقیت رسیده اند، گفتگو و آنها را معرفی کنیم.

همیشه در سفر

داوری‌فر درباره سفرهایش توضیح داد: فقط سفر می کنم که با مردم گفتگو کنم و در تعامل با مردم به سوژه هایم می رسم. قصه های مردم برای من جذاب است و برای کشف رازهای سر به مهر آدم ها سفر می کنم. سفر نمی کنم که طبیعت را ببینیم بلکه آنها من را به طبیعت و تاریخ می برند. سایر مستندسازان، مستندها را بیشتر در تهران تهیه می کنند و تهران را پوشش می دهند اما من مستندها را در سفر ضبط می کنم. یک خودروی مسافرتی دارم که یک رادیوی سیار است و به واسطه این خودرو، در سفرهایم با مردم تعامل ایجاد می کنم. گاهی مردم را به رادیو سیار خود دعوت می کنم. این خودرو چون سفری است، اسم آن را رادیو کمپر گذاشتم. شبکه مستند هم یک مستند یک ساعته درباره رادیو کمپر تهیه و پخش کرده است.

انتقال حال خوب زندگی در گردش

این مستندساز با اشاره به این نکته که رادیو کمپر یک رسانه سیار تعاملی است، مطرح کرد: من براساس تجربه ام از رادیو، تلویزیون، سینمای مستند و تئاتر، خودرویی را تجهیز کردم که همه این امکانات داخلش مجهز شده است. در یک سفر نمایش فیلم و در یک سفر اجرای نمایش داریم و خیلی وقت ها استودیو رادیوام را می چینم تا با مردم گفتگو کنم. هفت سال است که این سبک زندگی ما است و همراه همسر و دو فرزندم راهی سفر می شویم و بیشتر ایرانگردی می کنیم. تاکنون ما از تمام جاده های ایران گذشته ایم. و هدف من انتقال حال خوب زندگی در گردش است.

وی افزود: یکی از برنامه های من با عنوان «اینجا پایتخت نیست» بود که برای تهیه آن چهار سال در سفر بودم و سفرهایم را در رادیو منعکس می کردم. من مستندساز هستم و سال ها در رادیو با این ذهنیت برنامه ساخته‌ام که مخاطبان را ندیده ام و فقط از طریق صدا با آن ها در تعامل بودم. من به واسطه شغل و نوع زندگی ام سال هاست که رو در رو با مخاطب رادیو برنامه می سازم. ما همیشه در سفر هستیم و سفرهای ما از یک هفته تا ۴۵ یا ۵۰ روز هم طول می کشد.

صادق داوری‌فر

صادق داوری‌فر در پایان درباره سختی های سفرهایش عنوان کرد: ما در سفرهایمان مهمان‌های زیادی داریم؛ از خانواده گرفته تا دوستان و آشنایان که در برخی از سفرها با ما همراه می شوند. سفر سختی های خاص خودش و مانند زندگی چالش دارد، اما سختی هایی که باعث رشد و تغییر می شود، جذاب است.

مخاطبان شبکه رادیویی تهران می توانند برنامه های این شبکه را روی موج اف.ام ردیف ۹۴ مگاهرتز بشنوند.

مریم کریمی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است