این درحالی است که بهره جستن از پارچههای سنتی
همچون زربافت، ترمه و مخمل بهدلیل تولید انحصاری آنها در لباسهای عموم جامعه
جایی ندارد. در این میان معاون صنایع دستی، از تولید فاخر پارچههای سنتی برای
برندها و مزونها خبر داده است.
به گزارش «صبا»، این درحالی است که حمید قبادی، دبیر کارگروه
مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید دارد، سعی برآن است تا توجه به لباس اقوام
در این کارگروه تبدیل به سیاست شود و بتوانیم از ظرفیت لباس اقوام بهره جوییم.
چراکه در برخی از استانها شاهد آن هستیم که از لباس اقوام بهخوبی بهره نمیبرند و
نیاز به احیای سنتها و آیینها احساس میشود.
با این وجود، آنچه در اقبال مردم از
لباسهای محلی اهمیت دارد، قیمت آن است. چراکه در بیشتر مواقع باتوجه به پارچههایی
که در لباسهای محلی استفاده میشود ازجمله زربافت، گلابتون، ترمه و… قیمتی که لباسهای
محلی به فروش میرسند، بسیار بالاتر از سطح درآمد عموم جامعه است، از اینرو مورد استقبال
قرار نمیگیرند.
قبادی چندی پیش در حاشیه برگزاری یکی از جشنوارههای لباسهای
محلی عنوان کرده بود: قبول داریم که یکی از فاکتورهای لباسهای محلی قیمت تمامشده
آن است که بهواسطه پارچه و تهیه آن اتفاق میافتد. از این رو کار جدیدی را با معاونت صنایعدستی سازمان
میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری آغاز کردیم تا زمینه کاربردی کردن پارچهها را
فراهم سازیم.
اما اکنون که بیش از یک سال از آن صحبت میگذرد، بهمن
نامورمطلق؛ معاون صنایع دستی کشور، از به ثمر نرسیدن تفاهمنامه با کارگروه مد و
لباس خبر داد و گفت: گفتوگوهای اولیه خوبی در اینباره انجام شد و قرار بود
تفاهمنامهای امضا شود اما متاسفانه این امر نیمهکاره رها شد. این درحالی است که
قرار بود معاون هنری حضور یابد و این تفاهمنامه امضا شود. همه چیز برای تحقق این
امر محیا شده بود اما به ثمر نرسید.
وی ادامه داد: با این وجود معاونت صنایع دستی کار خود را
ادامه داد چنانکه سال گذشته را سال نساجی نامیدیم چراکه در این حوزه در مقایسه با
کشورهای رقیب همچون هند، پاکستان و بنگلادش بسیار عقب هستیم و حتی در برخی موارد
از مالزی و اندونزی هم عقب هستیم. از اینرو این نیاز احساس میشود که باید در این
حوزه فعالتر عمل کنیم.
نامورمطلق همچنین از انتقال قطب نساجی کشور به یزد خبر داد
و تصریح کرد: طی یکیدو سال اخیر شاهد راهاندازی خانه نساجی بودیم همچنین برخی
کارگاهها همچون زریبافی و مخملبافی احیا شده است. تمام این امور میتواند کمک
کند تا کارگروه مد و لباس وارد عمل شود و از این امکانات بهره جوید.
وی ادامه داد: ما اقدامات لازم را انجام دادهایم. سطح
تولید و احیای پارچه توسط معاونت صنایع دستی در حال انجام است و بهکارگیری آن در
پوشاک، نیازمند حضور و همکاری کارگروه مد و لباس است.
به گفته معاون صنایع دستی، هر منطقه پارچههای خاص خود را
دارد چنانکه مخملبافی، زریبافی، کاربافی توسعهیافته و داراییبافی و ابریشمبافی
در خراسانرضوی رشد خوبی داشته و چاوشیبافی در گیلان در حال احیاست. همچنین هنرهای
مرتبط با نساجی ازجمله سوزندوزی، رشتیدوزی و… نیز در دست احیاست.
نامورمطلق در پاسخ به سوال «صبا» مبنی بر چگونگی تولید
انبوه پارچههای سنتی گفت: باتوجه به اینکه در صنایع دستی و نساجی امکان ندارد؛ ما
بهدنبال تولید فاخر هستیم تا برندها و مزونها و پوشاک ویژه و امیدواریم بتوانیم
با اصلاحاتی که در دستگاهها بهوجود میآوریم تولید نیمهانبوه را نیز داشته
باشیم.
معاون صنایع دستی، همچنین از راهاندازی دهکده هنرهای دینی در قم خبر داد و گفت: باتوجه به اینکه
طلاب و محصلان هنرهای دینی و بهویژه حوزوی در قم حضور دارند بضاعت خوبی است که
بتوانیم در کنار تعلیم مفاهیم دینی و شیعی، دهکده هنرهای دینی را راهاندازی کنیم
که هم دهکده گردشگری خواهد بود هم بهواسطه حضور طلاب در کشورهایشان صنایع دستی را
توسعه دهیم.
معصومه دیودار
There are no comments yet