مروری بر سه دوره پادشاهی انگلستان در یک مجموعه | پایگاه خبری صبا
امروز ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۳۱
معرفی کتاب؛

مروری بر سه دوره پادشاهی انگلستان در یک مجموعه

سه کتاب «پادشاهی بریتانیا»، «انگلستان عصر ویکتوریا» و «انگلستان عصر الیزابت» در مجموعه تاریخ جهان نشر ققنوس منتشر شدند.

به گزارش خبرنگار ادبیات صبا، سه کتاب «پادشاهی بریتانیا»، «انگلستان عصر ویکتوریا» و «انگلستان عصر الیزابت» در مجموعه تاریخ جهان نشر ققنوس به چاپ رسید.

کتاب «پادشاهی بریتانیا» نوشته نیکول هورتینگ با ترجمه پریسا صیادی در نوبت چاپ اول ۱۲۰ صفحه و ۶۵ هزار تومان قیمت دارد.

در توضیح این کتاب آمده است: «تاریخ آغاز پادشاهی بریتانیا به دوره قرون وسطی و فرمانروایی آلفرد کبیر باز می‌گردد. او بر وایکینگ‌هایی که به انگلستان یورش آوردند پیروز شد و سپس به اصلاحات دوراندیشانه دست زد، در میان همۀ پادشاهان و ملکه‌های انگلستان فقط او به «کبیر» ملقب شده است.

در حال حاضر حکومت بریتانیا مشروطۀ سلطنتی است. تصمیمات سیاسی را مقاماتی می‌گیرند که با رای مردم انتخاب شده‌اند، با این‌که ملکه یا پادشاه در رأس حکومت قرار دارد اما فقط با مشورت با پارلمان یا دیگر مقامات تصمیم‌گیری می‌کنند. نظام مشروطۀ بریتانیا نتیجۀ تغییراتی است که طی سالیان دراز رخ داده است.

هشتاد و ششمین جلد از مجموعۀ تاریخ جهان با عنوان پادشاهی بریتانیا از آغاز تا به امروز به رویدادهای پادشاهی بریتانیا از دورۀ قرون وسطی تا دوران معاصر می‌پردازد.»

ویلیام دبلیو. لیس کتاب «انگلستان عصر الیزابت» را نوشته و پریسا صیادی ترجمه آن را برعهده داشته است.

در مقدمه این کتاب نوشته شده است: «ملکه مری اول، دومین فرزند هنری هشتم شاه انگلستان، در ١٧ نوامبر ١۵۵٨ از دنیا رفت. اما مرگ او به جای سوگواری موجی از شادمانی به همراه داشت. فرمانروایی مری برای مردم سراسر کشور همچون کابوس بود: شکست در جنگ‌های خارجی و درگیری و کشمکش مذهبی در داخل. انگلستان را بلعیده بود و کشمکش‌های تلخ و ناگوار بین کاتولیک‌های رومی و پروتستان‌ها روح و روان کشور را فرسوده بود، پروتستان‌ها می‌خواستند کلیسایشان را از زیر یوغ روم رها سازند.

پس از مرگ ملکه مری خونریز مردم انگلستان، بجز اقلیت کاتولیک‌ها، به استقبال دوره‌ای می‌رفتند که امیدوار بودند با آرامش، آزادی و رفاه همراه باشد. همه این امید و آرزوها در گرو عملکرد زنی بیست و پنج ساله بود: الیزابت تودور، خواهر ناتنی کوچک‌تر مری و آخرین فرزند در قید حیات هنری هشتم.

دوران سلطنت چهل و پنج سالۀ او برای همیشه به «عصر الیزابت» معروف شد. انگلستان به قدرتی مورد احترام در اروپا بدل شد و قلمروش تا آن سوی دریاها گسترش یافت. مردمش به ثروت و رفاه رسیدند. هنر شکوفا شد. قانون و حکومت شکل کامل‌تری به خود گرفت و سرانجام الگویی برای جهانیان شد.»

«انگلستان عصر الیزابت» در ۱۳۴ صفحه با قیمت ۶۵ هزار تومان روانه بازار کتاب شده است.

«انگلستان عصر ویکتوریا» کتاب بعدی این مجموعه است که در توضیح آن آمده است: «عصر ویکتوریا، که از بر تخت نشستن ملکه ویکتوریا در سال ١٨٣٧ تا زمان مرگش در سال ١٩٠١ به طور انجامید، یکی از باشکوه‌ترین و انقلابی‌ترین دوران‌ها در تاریخ بریتانیا بود.

به موجب همگامی و همراهی سرخوشانۀ دو قدرت نظامی و صنعتی، انگلستان خود را محق می‌دانست که امپراتوری وسیع و نیرومندی در سراسر جهان بر پا کند که هم قدرت مهیب خود را به رخ بکشد و هم کنترل خود را بر منابع عمدۀ مواد خام حفظ کند. سربازان و ماجراجویان انگلیسی به سرزمین‌های دوردست جهان سرازیر شدند: هند، آفریقا، آسیا و جزایر پراکنده در اقیانوس اطلس، و در اواخر حکومت ملکه ویکتوریا انگلستان در هر گوشه‌ای از کرۀ زمین مستعمراتی داشت و بر یک چهارم مردم جهان حکومت می‌کرد.»

کتاب «انگلستان عصر ویکتوریا» نوشته جان اف وو کوویتس با ترجمه فرید جواهرکلام در ۱۲۷ صفحه با قیمت ۶۵ هزار تومان به چاپ رسیده است.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است