آرامگاه علینقی وزیری به شکل آبرومندی درآمده است/ استفاده از اسم کلنل برای مشروعیت | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۲۱
بهنام موحدان در گفتگو با صبا:

آرامگاه علینقی وزیری به شکل آبرومندی درآمده است/ استفاده از اسم کلنل برای مشروعیت

بهنام موحدان نوازنده و پژوهشگر موسیقی ایرانی درباره مرمت و بهسازی آرامگاه زنده‌یاد علینقی وزیری و مراسم نکوداشت این هنرمند فقید توضیح داد.

بهنام موحدانبهنام موحدان نوازنده و پژوهشگر موسیقی ایرانی که در سال‌های اخیر مسئولیت مرمت و بهسازی آرامگاه زنده یاد علینقی وزیری پدر موسیقی نوین ایران را برعهده داشته است در گفتگو با خبرنگار موسیقی خبرگزاری صبا درباره مراسم نکوداشت این هنرمند فقید گفت: قرار بود که در روز پنجشنبه ۱۴ مهرماه مراسم نکوداشتی برای زنده یاد علینقی وزیری در فرهنگسرای اندیشه برگزار کنیم اما شب گذشته ۱۱ مهرماه به من اطلاع دادند که طی ابلاغیه ای از سوی وزارت کشور اعلام شده است که در حال حاضر امکان برگزاری همایش ها و به خصوص برنامه های هنری وجود ندارد.

وی ادامه داد: این خبر را مسئولان فرهنگسرای اندیشه به من دادند و از مدیر روابط عمومی آنجا نیز درخواست کردم که ابلاغیه را برایم بفرستد تا آن را ببینم و حتی شاید در اختیار رسانه ها قرار دهم که گفتند به صورت شفاهی بوده و احتمالا نسخه کتبی آن را هم ارسال خواهند کرد.

این پژوهشگر موسیقی با اشاره به دریافت پیشنهادی از سمت فرهنگسرای اندیشه بیان کرد: مسئولان فرهنگسرای اندیشه پیشنهاد دادند که برای هفته آینده و یا شاید ۲ هفته بعد این مراسم نکوداشت را برگزار کنیم اما من نپذیرفتم زیرا قرار است مهمانان خارجی و استادانی را برای حضور در این مراسم دعوت کنم که با مشخص نبودن زمان برگزاری نمی توانم آن ها را معطل کنم و حرفی روی هوا بزنم. تصمیم داشتم که در این برنامه از ۵ مستندی که ساخته ام رونمایی کنم و بعدتر نیز برای مردم و علاقه مندان بازدید عمومی بگذارم.

موحدان درباره روند انجام شده مرمت آرامگاه زنده یاد علینقی وزیری توضیح داد: از سال ۹۸ و مصادف با چهلمین سال درگذشت پدر موسیقی نوین ایران کار بازسازی آرامگاه را آغاز کردم و تا به امروز در سه مرحله به انجام این کار پرداخته ام. در مرحله اول به طور کامل رنگ، گچ و سنگ آرامگاه را عوض کردم و در مرحله دوم مجموعه ای نزدیک به ۱۰۰ عکس‌ از استاد وزیری، روح الله خالقی و ابوالحسن صبا را بر روی شاسی زده و بر دیوارهای آرامگاه و پرده‌ای منقوش به عکس استاد را نیز روی پنجره آرامگاه نصب کردم. در مرحله سوم نیز کارهای اساسی دیگری در زمینه مرمت انجام دادم و حالا می توان گفت که آرامگاه به شکل آبرومندی درآمده است. هرچند هنوز به پای آرامگاه های شوپن و باخ نمی رسد ولی آبرومند است و می توان با دعوت از مهمانان خارجی آن ها را با پدر نوین موسیقی ایران بهتر و بیشتر آشنا کرد.

بهنام موحدان در پایان درباره پرداختن به چهره هایی مانند کلنل وزیری در فیلم ها و سریال هایی مانند «شبکه مخفی زنان» گفت: افراد و چهره های سرشناس و تاثیرگذاری چون کلنل وزیری ابعاد و وجهه های گوناگون و آثار متفاوت و متعددی دارند و متاسفانه در فیلم ها و سریال هایی مانند «شبکه مخفی زنان» آن هایی را انتخاب می کنند که صرفا جنبه تفریحی داشته باشد و این اقدام با هدف تخریب شخصیت اتفاق می افتد. درحقیقت اینها می خواهند شخصیت کلنل را خراب کنند و صرفا با استفاده از اسم و اثر ایشان به خود و سریالشان مشروعیت بدهند. این مساله تا جایی پیش می رود که خب کسی که علینقی وزیری را نمی شناسد و یکباره با چنین آثاری مواجه می شود تصویر اشتباهی که ارایه می شود، در ذهن می سپارد. از این هم بدتر موردی است که در دانشگاه تهران با آن مواجه شدم و در مصاحبه ای از دانشجویان موسیقی دیدم که هیچ کدام از آن ها چنین شخصیت بزرگی را نمی شناختند. برای نشان دادن عمق فاجعه تمام این موارد را ثبت و ضبط کردم و نشان خواهم داد.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    133/458/860/000
  • مست عشق
    57/648/461/500
  • سال گربه
    36/945/003/000
  • بی بدن
    36/097/277/500
  • آسمان غرب
    6/238/230/000
  • ایلیاجست‌وجوی‌قهرمان
    5/339/306/000
  • آپاراتچی
    5/218/492/500
  • نوروز
    3/575/200/500
  • پرویزخان
    3/375/454/500
  • نیلگون
    8/325/000
  • تاوان
    1/800/000