“غیر علنی” مرا ذوق‌زده کرد | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۱۱
برزو ارجمند:

“غیر علنی” مرا ذوق‌زده کرد

"به نظر من داستانی بامزه و با نمک در فضا و شهری که اصلا وجود ندارد اتفاق می‌افتد مهم‌ترین نکته دیگر از نظر من اینکه ذوق زده هم شده بودم که فیلمنامه کامل در اختیارمان بود.+پرونده ویژه"

 جودی: خواستیم با «غیر علنی» بگوییم نماینده مجلس باید
نگاه ایران‌شمول داشته باشد

تهیه‌کننده سریال‌های «صاحبدلان»، «اغما»، «دوران
سرکشی»، «‌فاکتور هشت» و.. در جدیدترین فعالیت خود به ساخت سریالی با نام «غیر علنی»
روی آورد. مجموعه‌ای با فضای مفرح و شاد که به انتقاد از عملکرد تعدادی از
کاندیدای مجلس می‌پردازد که در زمان رقابت انتخاباتی تخلف می‌کنند و نکته مهم‌تر
اینکه اصلا صلاحیت حضور در مجلس را ندارند. رضا جودی معتقد است ساخت این سریال با سختی‌های
زیادی همراه بوده و برای پرهیز از هرگونه شائبه در جهت تبلیغ کاندیدای خاصی،
زیبایی بصری کار را عملا از دست داده است. گفت‌وگوی صبا با تهیه‌کننده سریال «غیر
علنی» را از نظر می‌گذرانید.

*زمانی که ساخت سریال «غیر علنی» به شما پیشنهاد شد چقدر تا
کلید خوردن فرصت داشتید؟

نود روز فاصله داشتیم.

*چطور شد این مجموعه به شما پیشنهاد شد؟

دوستان در مرکز گسترش فیلمنامه نویسی با من تماس گرفتند. در
آن مقطع داستان در حد طرح بود. با دوستان فیلمنامه نویس مذاکراتی انجام دادیم و
آنها کار نگارش را شروع کردند. زمان پیش تولید مشغول نگارش بودند به طوری که روزی
که ما کار را کلید می‌زدیم برگه پایانی قسمت دهم به ما تحویل داده شد.

*در فضای انتخاباتی کار کرده بودید؟

من در انتخابات شرکت داشتم اما در فضای انتخاباتی که بستر
سیاسی داشته باشد، کار نکردم.

*به نظر می‌آید با تولید دشواری را تجربه کرده‌اید.

دقیقا.

*کمی بیشتر توضیح می‌دهید؟

از آنجایی که فرصت زیادی تا انتخابات نداشتیم سختی کار ما
بیشتر بود. اگر دو ماه بیشتر وقت داشتیم فرصت بازنویسی فیلمنامه برای ما فراهم می‌شد.
از طرف دیگر استرس به وجود آمدن تنش هم از جانب مردم را داشتیم. همانطور که می‌دانید
مردم ایران خوشبختانه یا متاسفانه به گونه‌ای هستند که ما به‌ازای بیرونی شخصیت‌های
سریال‌ها را پیدا کرده و بی‌خود و بی‌جهت جنجال به‌راه می‌اندازند.

*برای شما روایت داستان از این جهت سخت بود.

ما در هیج منطقه‌ای از ایران نمی‌توانستیم این مجموعه را به
تصویر بکشیم. هر شهرستانی هم که می‌رفتیم ممکن بود برای ما دردسر شود و نکته مهم‌تر
اینکه کار همزمان با انتخابات پخش می‌شد و از جلوی در هر خانه‌ای که رد می‌شدیم،
ممکن بود تبلیغ برای فلان نماینده باشد.

*هر شهر ایران جغرافیا و چشم‌انداز خاص خود را دارد و با یک
بار دیده شدن صحنه‌ای از شهر در تلویزیون کاملا از طرف مخاطب شناخته می‌شد.

کاملا با شما موافقم. ما می‌توانستیم از فضا و معماری شهرها
در طول ساخت سریال استفاده کنیم و بر زیبایی بصری کار اضافه کنیم ولی شما می‌بینید
ما دراین سریال از همه المان‌های جذابیت صحنه محرومیم و این به پلان‌های خارجی ما
بشدت لطمه زد. دردسر زیادی در طول ضبط داشتیم اما در هر صورت به سختی به این تصمیم
رسیدیم که در تهران ضبط سریال را انجام دهیم چون خدارا شکر فقط تهرانی‌ها اهل دعوا
و درگیری نیستند هر شهری اگر کار می‌کردیم پلاک ماشین‌ها را هم باید عوض می‌کردیم
و ممکن بود شبیه سازی با آدم‌ها و چهره‌ها شود. ما در این جهت هم تلاش می‌کردیم که
گریم بازیگران به چهره فلان نماینده نزدیک نباشد.

*ولی پخش سریال بی‌حاشیه پیگیری می‌شود.

خدا را شکر، بله به سلامت از این ماجرا گذر کردیم.

*در کدام منطقه ضبط انجام شد؟

محله‌ای در حاشیه تهران به نام شهرک آزادی که مشخصات شهر
تهران را ندارد ساختمان‌های بلند دراین منطقه نیست و فضای آرام و دنج برای کار
کردن مهیا بود. مردم این محله هم نسبت به ما محبت داشتند و می‌توانم بگویم ساخت
این سریال برای من به عنوان تهیه‌کننده عالی بود.

*مجموعه «غیر علنی» با چه هدف و پیامی برای مخاطب ساخته شد؟

هدف ما این بود که مردم در انتخابات شرکت کنند و فضا و
چارچوب مبارزات انتخاباتی و تعدادی کاندیدا را که برای رسیدن به مجلس تلاش می‌کنند،
نقد کنیم و واقعا هم نقد کردیم. تعدادی از افراد هستند که فکر می‌کنند می‌توانند
نماینده مجلس باشند و برای اینکه خودشان را به خودشان ثابت کنند، در انتخابات شرکت
می‌کنند و اتفاقا تایید صلاحیت هم می‌شوند چون خلاف و خطایی ندارند و هیچ گزارش
منفی از آنها در دست نیست.

*اما نمی‌توانند مرد قانون باشند.

بله هم ما می‌دانیم و هم خودشان می‌دانند که مرد سیاست
نیستند. ما در این سریال خواستیم نشان دهیم که ساختار سیاسی ما غلط است ما باید به
برنامه‌ها رای دهیم نه به اشخاص بی‌ریشه که سابقه و تجربه کافی اجرایی در کشور
نداشته باشند.

*حالا چرا کمدی؟

به نظر من این سریال اصلا کار کمدی نیست یک مقدار مفرح و
شاد است. اتفاقا اگر کمدی کار می‌کردیم ممکن بود تاثیر منفی در انتخابات داشته
باشد. تلاش کردیم به این سمت نرویم اما در عین حال کار با فضای مفرح برای مخاطب
روایت می‌شود. با این کار می‌خواستیم به کاندیدای محترم بگوییم که ستاد خود را دست
هرکسی نسپارید. می‌خواستیم بگوییم آقای فلان نماینده آیا تو صلاحیت داری برای مردم
فلان شهر کار کنی؟ ما می‌خواستم بگوییم که یک نماینده مجلس باید نگاه ایران‌شمول
داشته باشد. هدف ما بیان این موارد بوده حال اگر زبانمان الکن بوده شما به
بزرگواری خود ببخشید.

* در نشست مطبوعاتی سریال «غیر علنی»، این موضوع مطرح شد که
کم کار می‌کنید. چرا؟

همانطور که به برخی بازیگران می‌گوییم که قسمت نبوده با شما
همکاری کنیم، به خودم هم همین پاسخ را می‌دهم؛ قسمت نبوده کار کنم.

*آقای جودی در انتخابات شرکت می‌کنید؟

بله شرکت می‌کنم و در تمام اتخابات شرکت داشته‌ام. در جوانی
ناظر انتخابات جمهوری اسلامی در ۱۲ فروردین سال ۵۷ بودم.

*چرا؟

چون به نظر من باید در سرنوشت کشورم سهم داشته باشم.

*و نکته پایانی؟

متن داستان این سریال در دوازده قسمت نوشته شده بود و خودمان
پیشنهاد کردیم که تایم و زمان سریال زیاد است به ما باکس بیشتری برای پخش بدهند
اما از آنجایی که باید در شب انتخابات کار تمام می‌شد، با حذف برخی سکانس‌ها کار
را به یازده قسمت رساندیم. مجموعه واقعا گنجایش پرداخت بیشتر را داشت البته لازم
است بگویم حذف برخی سکانس‌ها به کار لطمه نزد اما می‌توانستیم به موضوعات بسیار
زیاد دیگر بپردازیم. امیدواریم مسئولیت خود را به درستی انجام داده باشیم.


مهرداد خوشبخت: همین که سریال «غیر علنی» پخش شد کلاه‌مان
را به هوا می‌اندازیم

مهرداد خوشبخت در جدیدترین ساخته خود موضوعی با
بستر سیاسی را دستمایه ساخت قرار می‌دهد. مجموعه‌ای که در آن با موضوع کاملا جدی، شوخی
می‌شود. داستان تعدادی افراد که برای رسیدن به کرسی مجلس تلاش می‌کنند. گر چند در
این سریال نکته انتقادی مهمی هم لحاظ شده مبنی بر اینکه لزوما تایید صلاحیت افراد
برای راه پیدا کردن به مجلس دلیل بر این نمی‌شود که این شخص،‌ فرد قانون باشد.

با مهرداد خوشبخت کارگردان این مجموعه گفت‌وگویی انجام
دادیم که از نظر می‌گذرانید:

*جناب خوشبخت به عنوان اولین سوال بفرمایید چطور شد کار در
فضای سیاسی را انتخاب کردید؟

من این فضا را انتخاب نکردم. سوژه مرا انتخاب کرد وقتی آقای
جودی برای ساخت این کار به من زنگ زدند به ایشان گفتم که من کار انتخاباتی نمی‌کنم.
او گفت بیا سیناپس کار را بخوان، بعد نظرت را بگو. وقتی طرح پیاده شده را خواندم،
خوشم آمد. به نظرم سیناپسی مفرح، اجتماعی و بامزه بود که در بستر انتخابات روایت
می‌شد. در واقع با موضوعی جدی، شوخی می‌کرد.

*تجربه ثابت کرده شوخی با موضوعات جدی، برای مخاطب جذاب است.

دقیقا. همیشه وقتی با موضوعات جدی و خیلی جدی، شوخی بکنیم
خوب از کار در می‌آید و مخاطب جذب می‌شود خصوصا در کشور و مملکت ما که سیاست حرف
اول را در آن می‌زند و نکته مهم دیگر اینکه در این رابطه کمتر سریالی کار شده و
برای مردم جذاب است. این موضوعات همچون دیگر موضوعات فیلم‌های کمدی نیست.

*هنگام نگارش داستان با نویسنده‌های کار تعامل داشتید؟ با
توجه به اینکه گفته شده بود که فیلمنامه کامل هنگام شروع تصویربرداری در اختیار شما
قرار گرفتید.

خیلی زیاد با نویسندگان حرف می‌زدیم، بحث و مشورت‌های زیادی
داشتیم. اتاق‌های ما در دفتر آقای جودی کنار هم بود و هر سکانسی که می‌نوشتند به
من نشان می‌دادند و من نظرات کارگردانیم را به آنها اعلام می‌کردم. هرجایی از
سکانس‌ها که قابل اجرا نبود تغییر می‌کرد.

*انتخاب بازیگران بر چه اساسی بود.

بازیگران همان‌هایی انتخاب شدند که ما از اول مد نظرمان
بود. خانم بهاره رهنما، برزو ارجمند و…

*تمایل نداشتید در انتخاب بازیگران کمی متفاوت عمل کنید؟ چون
با دیدن برزو ارجمد همه به کمدی و مفرح بودن کار پی می‌بردند.

شما به من بگویید چرا برای کار کمدی از جیم کری استفاده می‌کنند؟
چون جیم کری در کارش تخصص دارد و کمدین است. من هم از کمدین‌ها استفاده کردم. روی
این بازیگران سرمایه‌گذاری شده و من باید از این بازیگران استفاده می‌کردم.
استفاده از بازیگرانی که سال‌هاست در این زمینه سابقه دارند را از اساس می‌پذیرم و
با این جمله که می‌گویند کلیشه شده‌اند، موافقم. استفاده از کلیشه‌ها معمولا پاسخ
خوب می‌دهند. آیا به نظر شما باید این بازیگرانی را که سال‌ها در این زمینه کار
کرده‌اند کنار می‌گذاشتیم و بعد ریسک بازیگران جدید را به‌جان می‌خریدیم؟ ما خانم
رهنما را به خاطر لحن و ادا و فیزیک و توانایی ایشان انتخاب کردیم. نمی‌توانستیم
از بهاره رهنما برای اینکه متفاوت باشد، بخواهیم که نوع بازی هدیه تهرانی را ارائه
بدهد.

*با توجه به سوژه‌
این سریال، انتخاب بازیگران به نوعی حساسیت برانگیز هم می‌توانست باشد.

اتفاقا ریسک ما در همین انتخاب سوژه سریال بود. ما با شوخی
کردن با انتخابات به نوعی ریسک می‌کردیم حال نمی‌توانستیم از بازیگر متفاوت هم در
نقش‌ها استفاده کنیم. بنابر این سعی کردیم درصد ریسک را پایین بیاوریم به نظر من
همین که این سریال فرصت پخش پیدا کرد کلاه‌مان را به هوا می‌اندازیم. خوشحالم که
تلویزیون این فیلمنامه را تصویب کرد و تصمیم به پخش آن گرفت.

*البته این نکته را هم باید اشاره کرد که تلویزیون از
حساسیت خود در چنین مواقعی که رویداد مهمی در کشور اتفاق می‌افتد، می‌کاهد.

هیچ اشکالی ندارد.
ما هم از فرصت استفاده کردیم و نکاتی را که زمان‌های دیگر نمی‌شد به آن پرداخت در
این سریال به آن پرداختیم و به نظر من این اصلا هیچ اشکالی ندارد که در شرایطی که
کمتر ممیزی وجود دارد ما کارمان را در جهت خواسته‌های کشور و مردم بیان کنیم.

*اما طبیعتا اگر فرصت بیشتر بود می‌توانستید بازنگری دیگری
روی فیلمنامه یا برخی سکانس‌ها داشته باشید.

قطعا اینگونه است. اگر ما فرصت و وقت بیشتر می‌داشتیم نکاتی
دیگری را که مدنظرمان بود، لحاظ می‌کردیم. به این نکته حتما توجه داشته باشید که
ما خیلی از شوخی‌ها را نمی‌توانستیم انجام دهیم و برخی از سکانس‌ها هم حذف شد که
البته این حذفیات به سریال لطمه وارد نکرد. کاملا صحنه و بازی بازیگران را کنترل
می‌کردم و سعی می‌کردیم اعتدال را در دیالوگ‌ها رعایت کنیم. تمام صحنه‌ها در تمرین
فیکس می‌شد و ما اصلا چیزی تحت عنوان بداهه در کار نداشتیم. این را به شما بگویم
به مراتب خیلی بیشتر می‌توانستیم دیالوگ‌های شیرین و با نمک و خنده‌دار در این
سریال داشته باشیم. هم من، ‌هم همه نویسنده‌های دیگر و هم بازیگران پیشنهادات خوبی
وجود داشت اما تا جایی که راه داشت و امکانش بود لحاظ می‌کردیم.

*برای اینکه از خط قرمزها کمی دور شوید، از فضای فانتزی
استفاده کردید؟

هم در فضای فانتزی
و هم اینکه شوخی‌ها بیشتر هجو بود و به نسبت دیگر سریال‌های انتخاباتی تلویزیون این
حجم شوخی‌ها بسیار زیاد بود. بیس قصه ما جنبه انتقادی داشت.

*با نمایندگان مجلس هم جلسه و نشست و گفت‌وگو داشتید؟

بله. بسیار زیاد و تحقیقات راجع به این کار را مفصل انجام
دادیم. تمام تخلف‌هایی که شما در طول سریال می‌بینید همه بر اساس صحبت‌های
نمایندگان مجلس صورت گرفت. ما در هنگام نگارش با چند نماینده محترم جلسات متعددی
داشتیم خیلی از تخلف‌هایی که به ما گفته بودند را ما نتوانستیم به تصویر بکشیم جون
احتیاج به زمان بیشتر در سریال داشتیم.

*بازخورد مردم نسبت به این سریال چگونه بود؟

مردم خیلی کار را دوست داشتند. کاری به آمار تلویریون ندارم
اما در خیابان و مغازه‌ها که مردم را می‌بینم همه می‌خواهند تکرار سریال را ببینند.
این نکته را می‌خواهم اینجا بگویم که اگر متن سریالی خوب باشد عواملی که برای کار
انتخاب می‌شوند، مناسب باشند و زمان خوبی هم سریال پخش شود، قطعا کار دیده می‌شود.
به نظر من زمان پخش هر سریال بسیار اهمیت دارد.

*«غیر علنی» از همان شروع، سریال کنجکاوی برانگیزی بود.

به نکته خوبی اشاره کردید. بسیاری از فیلمسازان مطرح ما
معتقد هستند کارهای تلویزیونی بعد از پنج شش قسمت بین مخاطبان جا باز می‌کند اما
سریال غیر علنی بدون هیچ ادعا از قسمت اول جای خود را بین مخاطبان باز می‌کند و
مردم این سریال را دوست دارند.

*یکی از نکات مثبت این سریال بازی خوب برزو ارجمند بود. به
خوبی لحظات شیرینی را برای مخاطب به‌وجود می‌آورد و مخاطب را با خود همراه می‌کرد.

برزو خیلی برای این نقش زحمت کشید و ما با هم تعامل زیاد
داشتیم. به نظر من سریال‌های کمدی بر اساس بازیگرانش می‌چرخد برای چه در تمام دنیا
دستمزد بازیگران کمدی زیاد است؟ جیم کری، رابین ویلیامز و… چون جذابیت کار بر
عهده آنهاست.

*اما نکته انتقادی دیگر اینکه در بعضی سکانس‌ها شلوغی بازی
بین بازیگران زیاد بود و این تمرکز را از مخاطب می‌گرفت.

به نظر من طبیعی بود
چون ما تلاش می‌کردیم ریتم کار را حفظ کنیم. چند نفر از دوستانم به من گفتند چقدر
سریال با سرعت تمام می‌شود و ما گاهی متوجه گذشت ۵۰ دقیقه نمی‌شویم. به دلیل اینکه
داستان ما بزرگ بود اما در زمان فشرده باید روایت می‌شد این احساس شلوغ بودن صحنه
به شما دست داده است. به نظر من مجموعه‌ای با ریتم تند برای مخاطب روایت شود خیلی
بهتر است از اینکه کند و خسته کننده باشد.


برزو ارجمند: «غیر علنی» مرا ذوق‌زده
کرد

برزو ارجمند از بازیگران توانمند کمدی سینما
و تلویزیون ایران به حساب می‌آید. این بازیگر اگرچه فرزند انوشیروان ارجمند است
اما ثابت کرده که نسبت فامیلی وی در بازیگر شدنش تاثیر نداشته و در واقع استعداد و
خلاقیت و توانایی خودش معرف وجوه بازیگری او بوده است.

او این شب‌ها سریال «غیر علنی» را روی آنتن شبکه دوم سیما
دارد. وی در این سریال با شخصیت امیررضا ‌پورکریمی، نقش جوانی علاقه‌مند به دختری
را بر عهده دارد که پدر دختر با ازدواج وی با دخترش مخالف است. امیررضا تلاش می‌کند
با راه‌یابی به مجلس، خودش را به پدر دختر ثابت کند و ماجرا در همین راستا شکل می‌گیرد.


*جناب ارجمند تجربه کار در فضا و بستر سیاسی را داشته‌اید؟

من سریال «غیر علنی» را سریالی سیاسی نمی‌دانم. به نظر من
این مجموعه، مجموعه‌ای اجتماعی است که به صورت فانتزی روایت می‌شود مثل همه آدم‌ها
که انتخابات در زندگی‌شان تاثیر دارد. در این مجموعه ما به هیچ سمت‌وسو و جناح
خاصی کشیده نمی‌شویم ماجرا و داستانی را روایت می‌کنیم. پسری قرار است با دختری
ازدواج کند، پدر خانواده تاکید دارد که باید این پسر در سطح من باشد پدر دختر
معاون فرماندار است و پسر این ماجرا برای اینکه خودش را به پدر دختر ثابت کند در
انتخابات شرکت می‌کند تا دختر مورد علاقه‌اش را عقد کند.

*و در انتخابات تایید صلاحیت هم می‌شود.

بله تایید صلاحیت می‌شود اما ما می‌خواستیم در این مجموعه
بگوییم که هر تایید صلاحیتی نمی‌تواند لزوما به مجلس راه پیدا کند و هر شخصی که
تائید می‌شود لزوما به درد قانون نمی‌خورد.

*این مسائل نمی‌تواند تم سیاسی داشته باشد.

به آن شکل سیاسی نمی‌دانم. معتقدم کار در فضای عاشقانه
رمانتیک روایت می‌شود.

*در هرصورت این مجموعه از کسانی انتقاد می‌کند که بدون
پشتوانه لازم به مجلس راه پیدا می‌کنند.

بله دقیقا اما امیررضا آدم سیاسی نیست. تلاش می‌کند برای
اینکه خودش را به پدر دختر ثابت کند تاجایی که پدر خودش هم به او می‌گوید تو
صلاحیت مجلس را نداری.

*انتخاب کار با فضای انتخاباتی که قرار بود در زمان تبلیغات
و رای‌گیری پخش شود، برای شما با استرس همراه نبود؟ چون ممکن بود کار به ذائقه
مخاطب خوش نیاید.

من از سریال «صاحبدلان» با آقای جودی شش کار کرده‌ام و هر
شش کار برای من با نتایج مطلوبی همراه بوده است. برای من این مهم بود که کسی بالای
این کار است که هوای کار را دارد. مضاف بر اینکه هر پیشنهادی آقای جودی به من می‌دادند
من با چشم بسته قبول می‌کردم. نکته مهم دیگر اینکه آقای خوشبخت کسی است که کارش از
استاندارد فیلم و سریال‌سازی پایینی برخوردار نیست. خوشبخت انسانی با تجربه است. در
این سریال با این دو آدم با تجربه قرار بود کار کنم که مدیوم تلویزون را به خوبی
می‌شناسند. به این‌ترتیب خیالم از بابت کار راحت بود. مضاف بر اینکه فیلمنامه کمدی
نبود.

*ویژگی‌های فیلمنامه از نظر شما چه بود؟

به نظر من داستانی بامزه و با نمک در فضا و شهری که اصلا
وجود ندارد اتفاق می‌افتد مهم‌ترین نکته دیگر از نظر من اینکه ذوق زده هم شده بودم
که فیلمنامه کامل در اختیارمان بود.

*با فیلمنامه کامل فرصت پیشنهاد هم داشتید؟

بسیار زیاد حرف می‌زدیم، نظراتمان را می‌گفتیم و مشورت می‌کردیم.

*هیچ سکانسی در طول کار تغییر هم می‌کرد؟

اگر پیشنهادات ما بجا بود آقای خوشبخت تغییر را لحاظ می‌کرد
اما اگر نظراتمان خوب نبود، مخالفت می‌کردند. به طور کل مهرداد خوشبخت فردی با دید
باز در کارگردانی است. کار کاملا در این سریال گروهی بود. پشت صحنه بسیار حرفه‌ای برخوردار
بودیم. سیروس عبدلی نازنین، بابک اخوان، حسین مجد، فرامرز بادرام‌پور، آقا احسان
گریمور ما، همینطور کست جلوی دوربین بسیار همکاران دوست داشتنی بودند. تمام اعضای گروه
در کنار هم توانستیم در دو ماه یازده قسمت کار مطلوب ارائه دهیم.

*اما نکته مهم بازی خوب شما بود. انصافا لحظات بازی شما
مخاطب را همراه خود می‌کرد.

به نظر من این تیز هوشی مهرداد خوشبخت بود مهرداد به تمام
پیشنهادات ما بازیگران به دقت گوش می‌کرد تبادل نظر خوبی بین ما برقرار بود. تجربه
شیرینی با او داشتم.

*بداهه هم در طول کار داشتید؟

به هیچ عنوان. هر تغییری اگر قرار بود انجام شود، قبلش
تمرین می‌کردیم و بعد مقابل دوربین بازی داشتیم.

*شما در مجموعه‌های دیگری هم بازی داشتید از جمله «تنهایی
لیلا» اما دراین سریال بازی شما بیشتر باورپذیر است.

اتفاقا مجموعه «تنهایی لیلا» از مجموعه‌هایی است که کار در
آن را بسیار دوست دارم. بین ژانر کاری تفاوت وجود دارد. «تنهایی لیلا» داستان جدی
داشت اما در «غیر علنی» فضای کار فانتزی‌گونه بود

*آقای ارجمند در بعضی صحنه‌ها شلوغی تعداد بازی بازیگران
بیش از حد است. مخاطب سردرگم می‌شود.

پاسخ به این سوال در حیطه تخصص من نیست اما خودم به عنوان
بازیگر این مجموعه احساس سردرگمی در صحنه‌های شلوغ را نداشتم.

*از نظرات مردم در خصوص این سریال صحبت کنید.

خدا را شکر بخش اعظمی از مردم با سریال همراه هستند و کار
را می‌بینند همین که توانستیم اوقات فراغت مردم را پر کنیم و هم اینکه با این
مجموعه آنها را به فکر وادار کنیم، برایم خوشحال کننده است. نکته دیگر اینکه در
سریال «تنهایی لیلا» و «کیمیا» از آنجایی که کار خوب دیده شد، اعتراض و موافق و
مخالف زیاد داشتیم اما این مجموعه «غیر علنی» با اینکه دیده هم شده اما بدون تنش
توسط مردم پیگیری می‌شود.

*اما خوب بود در این مجموعه به گوشه‌ای از مشکلات مردم هم
پرداخته می‌شد.

این به نویسندگان
مجموعه و سیاست‌گذاران تلویزیون مربوط می‌شود اما به نظر من این سریال در یازده
قسمت قصه جذابی را برای مخاطب روایت می‌کند.

*در حال حاضر سر چه کاری هستید؟

مشغول بازی در فیلم سینمایی به نام «پنچری» هستم، به
کارگردانی پژمان تیمورتاش.

*آقای ارجمند در انتخابات شرکت می‌کنید؟

بله شرکت می‌کنم و دلایل خاص خودم را هم دارم و نمی‌خواهم
این دلایل رسانه‌ای شود ضمن اینکه چرا نباید شرکت کنم؟ در انتخابات شرکت می‌کنم و
به آدم‌هایی که دوست‌شان دارم رای می‌دهم.


بهاره رهنما: چرا نباید در انتخابات شرکت کنم؟

این روزها کلیت فضای کشورمان رنگ انتخابات به
خود گرفته است. مردم ایران در آستانه تصمیم‌گیری مهم و حساس قرار دارند. روزنامه‌ها،
خبرگزاریها، سایت‌ها، شبکه‌های مختلف اجتماعی، برنامه‌های اینترنتی و.. همه و همه
در پوشش اخبار این رویداد سهیم هستند و طرفداران هر گروه و جناحی در تلاش هستند تا
نظرات اکثریت مردم را به سمت خود جلب کنند اما در این میان نقش، رسالت و وظیفه صداوسیما
بیش از رسانه‌های جمعی دیگر است چون با حجم انبوهی از مخاطب همراه است. بخش‌های
مختلف صداوسیما این روزها با برنامه‌ها و گزارش‌های مختلف تلاش می‌کنند تا هم این
اتفاق ملی را به گوش همه مردم ایران برسانند و هم از مردم دعوت کنند در این رخداد
شرکت داشته باشند.

یکی از برنامه‌هایی که این شب‌ها مشخصا با موضوع انتخابات
از شبکه دوم سیما پخش می‌شود مجموعه تلویزیونی «غیرعلنی» است که بهاره رهنما در
این سریال نقش فرانک را برعهده دارد. آنطور که رهنما معتقد است فرانک نقشی متفاوت
در کارنامه او به حساب می‌آید و جدید است، دختری با زرنگی خاص خود که در تمام
کارهایش اشتباه می‌کند. گفت‌وگوی ما را با این بازیگر از نظر می‌گذرانید.

*خانم رهنما در انتخابات شرکت می‌کنید؟

بله قطعا.

*با این قاطعیت که شما پاسخ دادید به عنوان یک هنرمند چه
دلیلی برای شرکت در انتخابات می‌بینید؟

به نظر من قرار است سرنوشتی برای کشورم رقم بخورد که ما و
همه کسانی که در این کشور زندگی می‌کنیم در چگونگی این سرنوشت سهیم هستیم. نظر
شخصی من است که وقتی در ایران زندگی می‌کنم و چارچوب و کلیت شرایط زندگی و کار
کردن در این کشور را پذیرفتم باید در تصمیمات مهم ،موضوعات و مسائل ایران شرکت
کنم. انتخابات هم بخشی از این تصمیم‌گیری بسیار مهم است و در هر مقطعی که برگزار
می‌شود بد و بدتر و خوب و خوب‌تری وجود دارد که ما می‌توانیم انتخاب کنیم. من
احساس می‌کنم از منفعل نبودن بسیار بهتر است و من به شخصه در تصمیم‌گیری اجرایی
مهم کشور شرکت می‌کنم چون این تصمیم‌گیری در واقع تصمیم‌گیری برای آینده جوانان
ماست.

*به نظر شما و به طور کلی هنرمند می‌تواند وارد مسائل سیاسی
شود؟

من صرفا در رای‌گیری شرکت می‌کنم اما آنقدر سمپاتی فکری و
شخصی نسبت به کسی در این دوره ندارم و مشخصا در مورد کسی نظری ندارم اما انتخاب
خودم را برای رای دادن دارم. بیشتر سعی می‌کنم برنامه‌های کاری من روی فعالیت‌های اجتماعی
متمرکز باشد تا سیاسی اما من به این مساله نگاه حاشیه‌ای هم ندارم. لازم می‌بینم
در بعضی مقاطع عملکرد سیاسی خودم را علنی کنم و می‌کنم ولی در حال حاضر و در این
شرایط به نظر من فعالیت‌های اجتماعی مربوط به حیطه زنان و کودکان موثرتر است تا
فعالیت سیاسی.

*خانم رهنما با توجه به کارنامه کاری و فعالیتی که در سینما
و تلویزیون دارید چطور شد همکاری با مهرداد خوشبخت را پذیرفتید؟

با مهرداد خوشبخت پیشتر همکاری نداشتم اما به نظر من مهرداد
خوشبخت کارگردان حرفه‌ای است که بالای ۲۰ اثر کاری قابل قبول در کارنامه خود دارد
و همه کارهایش هم از نمره کیفیتی بالایی برخوردارند . به نظر من او از حرفه‌ای‌ترین‌هاست
و من دوست داشتم با او کار کنم.

*بعد از سریال «خوب بد زشت » مشخصا برای تلویزیون کاری
نکرده بودید.

بله. نکته مهم این مساله بود که چون مدت زیادی بود در تلویزیون کار نکرده بودم با
توجه به دیگر فعالیت‌هایی که در تئاتر و نوشتن و سینما دارم نمی‌خواستم حضورم در
تلویزیون کمرنگ باشد و بین کارهایم فاصله زیادی بیفتد و هم اینکه به لحاظ زمانی
کاری بود که برای من خوب بود و من شرایط حضور در این مجموعه را داشتم.
همچنین تعداد آدم‌های خوشنامی که در این کار بودن برای حضور
بیشتر ترغیبم کرد.

*به نظر می‌آید این انتخاب کمی شتابزده صورت گرفته.

این نظر شماست. من این سریال را دوست دارم و قطعا این نقش
به هر بازیگر زن دیگری پیشنهاد می‌شد قبول می‌کرد. به نظر من کاراکتر فرانک، شخصیت
نویی بود و برایم بازی در این نقش بسیار جذاب بود.

* مجموعه «غیرعلنی» و داستان این سریال چه ملاک جذابی برای
همکاری با این گروه برای شما داشت؟

ببینید به نظر من برای یک بازیگر وقتی تجربه کاری‌اش‌ بالا
می‌رود کم‌کم همکاری با افراد از خود کار اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. پیشتر تعریف رضا
جودی و مهرداد خوشبخت را زیاد شنیده بودم و دوست داشتم با آنها کار کنم خصوصا
اینکه گروه تولید سریال غیرعلنی گروه کاملا حرفه‌ای بودند و فضای خوبی را برای ما
ترتیب داده بودند. حتی اگر هم نتیجه کار خوب از کار در نمی‌آمد که به نظر من اصلا
چنین چیزی نیست من باز هم از همکاری با مهرداد خوشبخت خوشحالم.

*به نظر می‌آید سریال «غیرعلنی» در پرداخت شخصیت‌ها و نوع
روایت داستان نتوانسته موفق عمل کند. لحظات کمدی کار نمی‌تواند توقع‌ها را برآورده
سازد.

من با نظر شما مخالفم. اتفاقا سریال «غیرعلنی» کاری با دقت
ساخته شده که طنازی‌های خاص خود را دارد. تقریبا توسط بیشتر مردم این سریال پیگیری
می‌شود. در این مجموعه ما هیچ شخص خاصی را مدنظر قرار ندادیم و به هیچ شهرستانی
نپرداختیم. این سریال در صداقت کامل به مقوله وطن‌پرستی اشاره می‌کند. شما اولین
نفری هستید که در خصوص این سریال این نظر را دارید. بیشتر منتقدان و مردم نظرشان
این بوده که «غیرعلنی» از مینی سریال‌های مطرح تلویزیون است.

*یکی از نکات مثبت سریال «غیرعلنی» فیلمنامه کامل این سریال
بود.

بله واقعا نداشتن فیلمنامه کامل معضل بزرگ و اساسی که دامن
سریال‌های ما را می‌گیرد. بازیگر کلیت نقشش را نمی‌فهمد و گروهی هم که متن را می‌نویسند
مدام سر صحنه نیستند که با آنها مشورت کنیم اینجاست که باید مطابق نظر کارگردان
عمل کنیم. بعضی وقت‌ها حتی شاهدیم که در قسمت‌های جلوتر نوع کنش و رفتار این
کاراکتر تغییر می‌کند و متوجه می‌شویم ما بازیگران نوع حرکاتی که در قسمت‌های ابتدایی
برای این بازیگر درنظر گرفتیم اصلا اشتباه است.

*اما سریال غیر علنی این مشکل را نداشت.

خیر. خدا را شکر متن کامل در اختیار ما بود و این داستان
کامل به نظر من بازیگر امنیت روانی هم می‌دهد.

*فرصت دور خوانی و تمرین هم داشتید؟

بله به هیچ عنوان کار شتابزده و بدو بدوی بعضی سریال‌ها را
نداشت. از آنجایی که داستان‌نویس هستم و با شخصیت‌ها ارتباط برقرار می‌کنم و جنس
آنها را می‌شناسم هیچ وقت بدون خواست کارگردان و نویسنده سعی نکردم چیزی را به
شخصیتی که بازی می‌کنم حذف یا اضافه کنم. مگر اینکه خود کارگردان یا نویسنده
بخواهد اما در این کار به مهرداد خوشبخت نظراتم را می‌گفتم و در صورت صلاحدیدش
نظراتم اعمال می‌شد ولی همه نکات از فیلتر مهرداد خوشبخت می‌گذشت.

*در نشست مطبوعاتی این سریال عنوان کرده بودید که با برزو
ارجمند در کارها به تعامل خوبی می‌رسید.

بله.من پیشتر با برزو ارجمند در سریال « گل یا پوچ» که بستر
سیاسی و انتخاباتی داشت همکاری کرده بودم. بده و بستان خوبی بین ما برقرار می‌شود.
برزو از بازیگران توانمند سینما تئاتر و تلویزیون ایران است. در بداهه بی‌نظیر است
و همکاری بسیار خوبی با ما دارد. برخلاف بعضی از بازیگران آقا که نسبت به بازی
خانم‌ها بی‌توجه هستند. اما برزو اینگونه نیست و به ما خانم‌ها خیلی کمک می‌کند.
همینطور متین ستوده در این سریال به عنوان بازیگر جوان همکاری خوبی با ما داشت.
آقای مهران رجبی که شیرینی خاصی در بازیشان نهفته شده و از بازیگران بی‌حاشیه و بی‌دردسر
تلویزیون به حساب می‌آیند و همینطور دیگر همکارانم در این پروژه.

*سوای همه صحبت‌هایی که انجام دادیم در هر صورت باید
بپذیرید در فضای انتخاباتی و تصمیم‌گیری مهمی که در آن قرار داریم حضور شما در این
سریال به نوعی ریسک به حساب می‌آمد..

بله موافقم. وقتی روز اول داستان این سریال به من پیشنهاد
شد این استرس در من وجود داشت اما بنا را بر اعتماد گذاشتم چون شخص مهرداد خوشبخت
و رضا جودی آدم‌های حرفه ای این کار هستند. خصوصا اینکه آدم‌های فعال سیاسی نون به
نرخ روز خور نیستند. آنها برای مردمی که کار می‌کنند احترام قائلند و خصوصا در این
کار تلاش می‌کردند برای تمام اقشار مردم احترام قائل شوند و تنها به فضای
انتخاباتی بپردازند.

*آقای قاسمخانی هم سریال را نگاه می‌کردند..

بله. درگیر فیلمبرداری فیلمشان هستند. اما شب‌هایی که
بتوانند کار را نگاه می‌کنند و این شخصیت را دوست دارند. زنی که در عین حالی که
فکر می‌کند زرنگ و زبل است اما مدام اشتباه می‌کند.

*از سینما چه خبر؟

سرکار آقای آرش‌ معیریان به نام «پسرک » هستم به تهیه‌کنندگی
حسین فرحبخش.. همکارانم در این فیلم محمدرضا هدایتی،‌مهران غفوریان، سحر قریشی،‌لیلا
بلوکات هستند..

*انگار مشغول نگارش رمانی هم هستید؟

بله. با اسم «سارا سرخ بود» که نگارشش رو به پایان است.

*سال ۹۴ سال خوبی برایتان بود؟

بله خدا را شکر اتفاقات خوبی در این سال برایم افتاد و از
نظر کاری سال دلنشینی بود.

معصومه جلالی


هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    231/063/671/400
  • تمساح خونی
    168/255/197/250
  • مست عشق
    120/024/440/750
  • خجالت‌نکش۲
    83/565/115/200
  • پول و پارتی
    75/236/463/500
  • سال گربه
    64/591/860/000
  • قیف
    16/316/080/500
  • یادگار جنوب
    12/104/059/550
  • ملاقات با جادوگر
    10/154/125/000
  • مفت بر
    9/605/872/500
  • ساعت 6صبح
    6/682/846/250
  • قلب رقه
    6/682/092/000
  • شهرگربه‌ها۲
    5/039/137/000
  • در آغوش درخت
    4/758/831/500
  • شه‌سوار
    2/867/932/500
  • روزی روزگاری آبادان
    2/689/395/000
  • آغوش باز
    691/497/500
  • کارزار
    189/070/000
  • سودابه
    128/322/500
  • لختگی
    25/100/000