جزئیات بازسازی سالن سایه از زبان رئیس تئاتر شهر | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۳۵
دلایل نساختن صندلی برای سالن سایه

جزئیات بازسازی سالن سایه از زبان رئیس تئاتر شهر

پریسا مقتدی رئیس تئاتر شهر است و برای اطلاع از جزئیات روند بازسازی سالن سایه که این روزها در میان هنرمندان تئاتر حاشیه‌های زیادی تولید کرده، مهم‌ترین مرجع پاسخ‌گویی است.

بازسازی مجموعه تئاتر شهر بسیار فرسایشی شده است. مشکل سالن سایه مجموعه تئاتر شهر چیست که افتتاح آن به‌طور مداوم به‌تعویق می‌افتد؟

البته از سالن سایه در جشنواره آئینی‌سنتی استفاده می‌شود و پس از آن، نیز علی شمس به مدت ۱۰ روز نمایش «قلعه انسانات» را روی صحنه می‌برد و پس از آن، اجرای عمومی نمایش «مجلس انتقام‌جویی هملت» کار حسین جمالی آغاز می‌شود.

اما حمید پورآذری می‌گوید تا زمانی‌که صندلی‌های سالن نرسند، حتی با وجود اجرای عمومی حسین جمالی، سالن سایه به‌طور رسمی افتتاح نمی‌شود.

آقای پورآذری کاملا حرف درستی را مطرح کرده‌اند. همه‌چیز در سالن سایه همان است که در نهایت باید باشد. همه‌چیز بجز صندلی‌ها آماده‌ است.
به چه دلیل تصمیم گرفتید از کشورهای دیگر برای سالن سایه صندلی تدارک ببینید؟

چون فضای سالن سایه استاندارد نیست، باید برای آن، صندلی‌ای طراحی می‌کردیم که نسبت به استانداردهای موجود متفاوت باشد. صندلی‌ها باید کمی کوچک‌تر از صندلی‌های عادی سالن‌های تئاتر باشند، به همین دلیل صندلی‌هایی که شرکت‌های معتبر ایرانی می‌سازند جواب‌گوی استفاده در این سالن نبودند و زمانی‌که از این شرکت‌ها خواهش کردیم صندلی‌هایی مناسب برای این سالن طراحی کنند، با توجه به اینکه تعداد صندلی‌های مورد نیاز ما چندان زیاد نبود و همچنین این صندلی‌ها مورد استفاده دیگری نداشت، حاضر نبودند خط تولید اختصاصی برای آن صندلی مشخصی که مد نظر ما بود راه‌اندازی کنند. ازاین‌رو ناگزیر به خرید صندلی از خارج از کشور شدیم. البته پیش از آن با چند نفری که در این زمینه قبلا تجربه داشتند گفت‌وگو کردیم اما آنها هم نتوانستند آن چیزی را که مد نظر ما بود تهیه کنند. طبیعتا این کار هم حرفه‌ای نبود چون با یک فرد مواجهیم و دیگر نمی‌توانیم خدمات پس‌ از ‌فروشی داشته باشیم که در مواجهه با شرکت‌ها، چه ایرانی و چه خارجی داریم. بنابراین تمام شرایط به ما می‌گفت که خرید خارجی انتخاب بهتری است. البته مسعود معمار به طور مستقیم در جریان جزئیات این خریدها قرار دارد اما بر هیچ‌کس پوشیده نیست که خرید خارجی هم مشکلات خاص خود را دارد.

سالانه هفت نمایش در سالن سایه به اجرای عمومی می‌رسند که یکی از آنها اثر حسین جمالی است. نام شش نمایش دیگر چه زمان اعلام می‌شود؟

به‌زودی اعلام می‌شود اما مشکل اینجاست که ما تمایل داریم بقیه اجراها با شرایط کامل سالن روی صحنه بروند. از این رو فعلا دست نگاه داشته‌ایم تا تاریخ نهایی رسیدن صندلی‌ها را دقیق به‌دست آوریم. طبق توافقی که با آقای شفیعی داشته‌ایم، نمایش‌هایی را که تا پایان سال جاری در این سالن اجرا می‌شوند با تاریخ دقیق اعلام می‌کنیم. اسامی باقی آثار را که فکر کنم سه یا چهار نمایش است و از سال ۱۳۹۵ اجراهای خود را آغاز می‌کنند اعلام می‌کنیم اما تاریخ دقیق را نزدیک اجرای آنها مشخص می‌کنیم.

چه شد که نمایش آقای جمالی را اعلام کردید؟

زمان‌بر بودن این خریدها موجب شد نتوانیم سالن را افتتاح کنیم اما تاخیری که از آن تاریخ تا امروز داشتیم گروه آقای جمالی را دچار مشکل کرد. بنابراین با توجه به اینکه خودم تجربه کارگردانی داشته‌ام و شرایط این افراد را درک می‌کنم و می‌دانم حفظ گروه در این شرایط سخت است، البته الان هم با سه ماه تاخیر نمایش خود را روی صحنه می‌برد اما اگر اجرای نمایش اتفاق نمی‌افتاد با شرایط بدتری دست به گریبان می‌شد. با حمایت آقای شفیعی تصمیم گرفتیم هرچند صندلی‌ها نرسیده و شورای هنری سالن ترجیح می‌داد تا زمانی‌که سالن کامل افتتاح نشده‌ اجرایی در سالن صورت نگیرد، به‌خاطر شرایط خاص آقای جمالی و البته آقای شمس به‌عنوان یکی از گروه‌های بین‌الملل که قرار است ده روز در دوران جشنواره اجرا بروند و او هم به‌دلیل تعییر زمان اجرا با عوامل خارجی گروه خود دچار مشکل شده‌بود، تصمیم گرفتیم این دو اجرا را شروع کنیم و به طور موازی پیگیر آمدن صندلی‌ها نیز باشیم.

این احتمال وجود دارد که ۲۴ مهرماه که اجرای نمایش آقای جمالی به‌پایان می‌رسد صندلی‌ها نرسیده باشند و سالن سایه دوباره تعطیل شود؟

طبق اطلاعاتی که دفتر طرح‌های عمرانی به ما داده‌، نیمه آبان صندلی‌های سایه می‌رسند یعنی مدتی از پایان اجرای آقای جمالی هم می‌گذرد. از همین‌رو ما با گروه‌های بعدی گفت‌وگو و توافق کرده‌ایم که آنها هم اگر تمایل دارند تا زمان رسیدن صندلی‌ها، با همین صندلی‌های موجود اجراهای خود را انجام دهند. البته هنوز قطعیتی وجود ندارد اما تمایل کارگردانان به اجرای نمایش بیشتر است. اما حتی اکنون نیز پیش‌بینی زمانی ما این است که صندلی‌ها دیرتر از این به دست ما می‌رسند.

تعمیرات باقی سالن‌ها به چه صورت پیش می‌رود و تعمیرات سالن اصلی چه زمان آغاز می‌شود؟

ما به‌موازات سالن سایه، روی قشقایی کار می‌کنیم و این سالن هم در مرحله بازسازی است. حتما مطلع هستید که این سالن در زمان بازسازی مشکلاتی پیدا کرد که ترجیح دادیم برای حل این مشکلات با انجمن طراحان صحنه خانه تئاتر مشورت کنیم. طبیعتا این تعامل و مشورت زمانبر شد اما خوشبختانه اکنون تعاملی شکل گرفته و بر اساس طراحی‌ای که برای بازسازی این قسمت از سالن صورت می‌گیرد نظرات آنها را نیز لحاظ می‌کند. بنابراین نخستین سالنی که پس از سایه در اختیار ما قرار می‌گیرد، سالن قشقایی است.

برای سالن قشقایی از امکانات داخلی استفاده می‌شود یا برای آن هم باید منتظر باشیم صندلی از خارج برسد؟

پیش‌بینی ما این است که به موازات قشقایی برای نقشه‌برداری و طراحی تغییراتی که در سالن اصلی خواهیم داشت اقدام کنیم. شکل و شمایل سالن اصلی تغییرات ماهوی نمی‌کند و صحنه و.‌.‌. وجود خواهد داشت. در نتیجه وضعیت بازسازی‌اش با سالن‌های بلک‌باکس ما فرق می‌کند. این سالن در بخش‌های مختلف نیاز به بهسازی و اصلاحات دارد که طبیعتا زمانبرتر است اما تصمیم ما بر این است که وقتی نقشه‌برداری و طراحی صورت گرفت و پس از اینکه تعامل‌هایمان را با هنرمندان انجام دادیم، به نتیجه رسیدیم و همه چیز در سر جای خود قرار گرفت، تخریب را آغاز کنیم. درواقع این شرایط را ایجاد می‌کنیم تا از تجربه سالن سایه استفاده کنیم و همزمانی تخریب و طراحی صورت نگیرد. در این صورت تا زمان تخریب، از سالن استفاده می‌شود. پیش‌بینی ما این است که پس از جشنواره تئاتر فجر یا اوایل سال آینده، بازسازی مجموعه تئاتر شهر آغاز شود.

نحوه انتخاب پیمانکار به چه صورت است؟

ما پیمانکار را انتخاب نمی‌کنیم. مجموعه تئاتر شهر زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. وزارتخانه بخشی به‌عنوان اداره کل دفتر طرح‌های عمرانی دارد و بخش انتخاب پیمانکار برعهده این اداره است. حتی باید به شما بگویم در دوره جدید تحت حمایت مرکز و تعاملی که خود دفتر عمرانی با ما داشت توانستیم از آنها درخواست کنیم که چون تئاتری‌ها کاربران نهایی این سالن‌ها هستند، نماینده‌ای مانند مصدق داشته‌باشیم که نقطه‌عطف خانواده تئاتر و دفتر عمرانی باشد. درخواست‌های ما را منتقل کند. در دوره‌های گذشته اصلا این اتفاق نمی‌افتاد و حتی در ادارات دیگر هم چنین چیزی تعریف نشده ‌است.

آیا حضور آقای غریب‌پور می‌توانست در روند بازسازی مجموعه تئاتر شهر راهگشا باشد؟

قطعا حضور آقای غریب‌پور می‌توانست راهگشا باشد، اصلا در این موضوع شکی وجود ندارد. تجربه ایشان و پروژه‌هایی که به انجام رسانده‌اند نشان دهنده این است که حضور ایشان قطعا می‌توانست مفید باشد اما اینکه چرا ایشان انتخاب نشدند یا دوستان دفتر طرح‌های عمرانی به ایشان پیشنهاد ندادند، واقعا من در جریان نیستم.

شما در حد یک پیشنهاد هم نمی‌توانستید در این زمینه تاثیرگذار باشید؟

زمانی‌که من به عنوان مدیر مجموعه تئاتر شهر انتخاب شدم همه قراردادها از چند سال پیش با پیمانکارها بسته شده‌ بود. دیگر جایی برای اظهار نظر و پیشنهاد من نبود. قرارداد مربوط به سال ۹۱ بود.

پیمانکار کنونی مجموعه تئاتر شهر برای تعمیرات سایر قسمت‌ها نیز باقی می‌ماند؟

فکر می‌کنم پیمانکار فعلی می‌تواند باز هم پیمانکار پروژه تلقی بشود ولی هنوز قرارداد جدید با او بسته نشده است. بهتر است با معاونت عمرانی در این‌باره صحبت کنید.

به نظر شما حضور دوباره این پیمانکار در پروژه بازسازی سالن اصلی تئاتر شهر که در پیش است با توجه به مشکلاتی که در مورد سالن سایه پیش آمد، منطقی است؟

از واژه منطقی یا غیرمنطقی استفاده نمی‌کنم و ترجیح می‌دهم اینگونه پاسخ دهم که ادامه کار با این پیمانکار قطعا نیاز به بررسی مجدد و تعیین شرایط جدید داشته باشد. چند و چون فعالیت پیمانکار و مسائل قراردادی و مسائل مالی مرتبط، به عهده دفتر طرح‌های عمرانی است و آنها اطلاعات را به طور دقیق دارند.
در این زمانی که تاخیر پیش آمد، دست‌کم ۳۰ گروه تئاتر می‌توانستند نمایش اجرا کنند و آخر شهریور قرار است اولین اجرای سال شروع شود.
درست است ولی نباید فراموش کنیم که در حال انجام یک حرکت زیربنایی هستیم؛ در بالاترین شرایط استاندارد دولتی.

یعنی مشکلات امنیتی و همه مسائلی که درخصوص اطفای حریق و ایمنی سالن وجود داشت حل می‌شود؟

بله.

آیا برای سالن سایه خروجی اضطراری آتش‌سوزی تعبیه شده است؟

این مهم‌ترین خط قرمزی ا‌ست که از آن عبور نمی‌کنیم. چون همه سالن‌های مجموعه غیر از سالن اصلی، برای اجرا ساخته نشده بودند و تغییر کاربری داشته‌اند به همین خاطر نمی‌توانیم قطعا به همه استانداردهای صددرصدی دست پیدا کنیم ولی سعی می‌کنیم حداکثر دست‌یابی به استانداردها، چه در بخش ایمنی و چه در بخش هنری، فنی و تکنولوژیک را داشته باشیم.

آیا نظارت دقیق از سوی شما به‌عنوان رئیس تئاتر شهر و آقای مصدق به عنوان نماینده ناظر تئاتر، باعث می‌شود که سالن نیمه‌کاره را آسیب‌دیده به تئاتری‌ها تحویل ندهند و همچون خیلی پروژه‌های هنری و غیرهنری سالن‌ها نیمه‌کاره افتتاح نشوند؟

بله. کاملا.

این موضوع صحت دارد که سالن «پلاتو اجرا» می‌خواهد به کمک سالن سایه بیاید تا بعضی گروه‌هایی که از اجرا در سالن سایه باز می‌مانند در آنجا نمایش اجرا کنند؟

بله. این ایده‌ای بوده که از سوی شورای هنری سالن سایه پیشنهاد شده و در حال تلاش هستیم تا آن را عملی کنیم.

این دو سالن چقدر با هم شباهت دارند؟

ما پلاتویی طراحی کرده‌ایم که هم مناسب تمرین باشد و هم مناسب اجرا اما به هر ترتیب امکانات متفاوتی به لحاظ آکوستیک و سالن تعویض لباس و غیره دارد. البته شباهت‌های زیادی هم دارد منتها سعی می‌کنیم «پلاتو اجرا» را در اختیار گروه‌های قرار دهیم که الزاما شرایط اجرا برای یک سالن کاملا حرفه‌ای را ندارند اما بارقه‌هایی از استعداد در آنها دیده می‌شود و قصدمان این بوده که شرایط خوبی را برای اهالی تئاتر فراهم کنیم. البته این به معنای اعطای یک پکیج کامل اجرایی به گروه‌ها برای ۳۰ شب نیست و تعداد اجراها و شرایط آن محدودتر است.

آیا قرار است رویکردی داشته باشید که در کارگاه نمایش سابق داشتید؟

بله.

به عنوان سوال آخر آمار فروش سالن‌های تئاتر مدت‌هاست که اعلام نمی‌شود؛ چرا؟

باور کنید دلیل خاصی ندارد. نه اینکه بخواهم پاسخ دیپلماتیک بدهم؛ واقعا هیچ دلیل خاصی ندارد.

مگر می‌شود دلیل خاصی نداشته باشد؟ آیا منافع شخص یا اشخاصی به خطر می‌افتد؟

هیچ دلیل خاصی ندارد.

انتهای مطلب/

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    234/372/429/900
  • تمساح خونی
    168/255/197/250
  • مست عشق
    120/024/440/750
  • خجالت‌نکش۲
    84/241/125/200
  • پول و پارتی
    77/603/581/000
  • سال گربه
    64/591/860/000
  • قیف
    18/521/850/500
  • یادگار جنوب
    12/278/599/550
  • مفت بر
    11/937/030/000
  • ملاقات با جادوگر
    10/788/025/000
  • قلب رقه
    7/254/437/000
  • ساعت 6صبح
    6/686/226/250
  • شهرگربه‌ها۲
    6/037/105/000
  • در آغوش درخت
    4/993/931/500
  • شه‌سوار
    4/227/266/000
  • روزی روزگاری آبادان
    2/763/635/000
  • آغوش باز
    1/031/507/500
  • کارزار
    204/600/000
  • سودابه
    131/322/500
  • لختگی
    38/820/000