«شهرزاد» اولین قدم برای ساخت آثار فاخر است | پایگاه خبری صبا
امروز ۳ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۰۴:۰۵
ترانه علیدوستی

«شهرزاد» اولین قدم برای ساخت آثار فاخر است

ترانه علیدوستی یکی از متفاوت‌ترین زنان سینمای ایران است. بازیگری که تن به ایفای هر نقشی نمی‌دهد و به جرات می‌توان گفت کمتر گافی در کارنامه کاری او به چشم می‌خورد

بیش
از یک سال و نیم است مادر شده و در شرایط جدید زندگی‌اش با همان
حساسیت‌های همیشگی برای اولین بار دارد بازی در سریال را تجربه می‌کند.
«شهرزاد» به کارگردانی حسن فتحی بهانه این گفت‌وگو با ترانه علیدوستی را
فراهم کرد.

*خانم علیدوستی، شما در سینما گزیده کار هستید. «شهرزاد» نخستین
سریالی است که در آن بازی می‌کنید. چه شد که حضور در این کار را پذیرفتید؟

برای هر بازیگری جذاب است که حضور در سریال را تجربه کند. با این حال چون
من با تلویزیون همکاری نمی‌کنم، فکر می‌کردم این اتفاق هیچ وقت برایم رخ
نمی‌دهد. با شروع فعالیت سریال‌سازی در شبکه نمایش خانگی هم فقط آیتم‌های
طنز و آثاری ساخته می‌شد که ربطی به روال کاری من نداشت. حسن فتحی نام
آشنایی در سریال‌سازی است و کارهای او پرمخاطب و محبوب است و مردم دوستش
دارند. زمانی که این کار به من پیشنهاد شد، مهم‌ترین مشخصه سریال «شهرزاد»
این بود که وقتی هر قسمت آن را روی کاغذ می‌خواندم دلم می‌خواست قسمت بعدی
را هم بخوانم. بنابراین فکر کردم اگر سریال همین طور به تصویر کشیده شود،
مخاطب هم این کشش را احساس خواهد کرد و سریال را با علاقه دنبال می‌کند.
امیدوارم در کنار تلویزیون و سینما، شبکه نمایش خانگی هم پا بگیرد. این جا
رابطه مستقیم عرضه و تقاضا حاکم است که ما آن را در ایران خوب تعریف
نکرده‌ایم. مشکلات سرمایه و سوبسید در سینما و تلویزیون معضلی قدیمی است و
شبکه نمایش خانگی جای خوبی است تا این موضوع جواب خود را پس بدهد.
پس شما در شرایط فعلی و انتقاداتی که به کیفیت آثار تلویزیونی
می‌شود، هزینه کردن مردم برای تماشای سریال‌های شبکه نمایش خانگی را مثبت
می‌دانید؟

این که از نظر اقتصادی به صورت مستقیم با مردم در ارتباط باشیم، اتفاق
بسیار خوبی است و می‌توانیم بفهمیم آیا چنین فاکتوری کیفیت سریال‌ها را
ارتقا می‌دهد یا نه؟ چون در تلویزیون که اصلا این گونه نیست و همه چیز افت
کرده و محصولاتش پاسخ‌گوی نیاز مخاطبان نیست. چه بخواهیم چه نخواهیم،
خیلی‌ها برنامه‌های ماهواره را ترجیح می‌دهند یا به آثار جدید سینمای
هالیوود و سریال‌های روز جهان دسترسی دارند. اگر فکری برای این وضعیت
نکنیم، نمی‌توانیم دوام بیاوریم.
اینطور که معلوم است حسابی به «شهرزاد» امیدوارید.
نمی‌گویم «شهرزاد» مدعی حل تمام این مشکلات است اما این سریال اولین قدم
است تا ریسک کردن را آغاز کنیم، کارهای فاخر بسازیم و خودمان را مسئول
کیفیت و مخاطبان آن بدانیم.
علاوه بر بازی در سریال، اولین نقش تاریخی‌تان را هم با این اثر تجربه می‌کنید.
«شهرزاد» قصه جذابی دارد و خیلی آن را دوست دارم. فکر می‌کردم اگر سریال
کار کنم به دلیل زمان طولانی حوصله‌ام سر برود، اما امروز فکر می‌کنم اگر
این کار تمام شود دلم برایش تنگ می‌شود. حضور در این سریال تجربه جالبی
است، چون همان طور که گفتید تا به‌ حال نقش شخصیت‌های تاریخی را هم بازی
نکرده بودم.
*اینکه کار را دوست دارید و دل‌تان برایش تنگ می‌شود به چه ویژگی‌هایی مربوط است؟
من نقش زن منفعل بازی نمی‌کنم و این فاکتور همیشه برایم در انتخاب نقش‌ها
مهم است. در این سال‌ها هم نقش‌هایی را بازی کرده‌ام که صاحب فردیت و
کنشمندی باشد و قصه در این مسیر حرکت کند. منظورم نقش منفی و مثبت نیست اما
این را که زن‌ها به عنوان مکمل یا دکور و اکسسواری برای پیشبرد داستان‌های
مردانه استفاده شوند قبول ندارم و چنین نقش‌هایی را قبول نمی‌کنم. این
اتفاقی‌ است که عموما در تلویزیون رخ می‌دهد.
حضور در کارهای شاخص سینمایی این شانس را به شما داده که نقش‌هایی متضاد با این رویکرد عمومی بازی کنید.
خوشبختانه در سینما کمتر شاهد این رویکرد هستیم. حتی در دوره‌ای مد شده بود
که همه به موضوع زنان می‌پرداختند و تمرکز زیادی روی این داستان‌ها شکل
گرفته بود. این موج هم به نوعی افتادن از آن طرف بام بود و این افراط
می‌تواند با ایجاد سوءتفاهم درباره داستان‌های زنانه مخاطبان را دل‌زده
می‌کند. «شهرزاد» این تفاوت را دارد که هم کار مردم‌پسندی‌ است و هم شخصیت
زن در آن ویژه است. در فیلم‌های هنری که داعیه فرهنگی دارند شخصیت خاص زن
داشته‌ایم اما یک سریال مردم‌پسند اکشن و ملودرام جنایی نداشته‌ایم که
شخصیت زن متفاوت با دیدگاهی مستقل و مجزا از آنچه تا به حال در سریال‌ها
دیده‌ایم داشته باشد. لااقل من چنین چیزی را تا به حال ندیده بودم و
خوشحالم که این نقش به من رسید.
فیلم‌های سینمایی معمولا یکی دو ماه کار دارند و تمام می‌شوند اما
بازی در سریال فرق می‌کند به ویژه در همکاری با حسن فتحی که حساسیت‌های
ویژه‌ای دارد. با این که مادر هم هستید، کار طولانی در سریال برای شما سخت
نبود؟

قبل از این که قرارداد ببندم درباره این مسائل با کارگردان صحبت کرده بودم.
شیوه کار من دیگر مثل گذشته نیست. ساعت‌های محدودی می‌توانم سر صحنه باشم و
یک روز در هفته را هم مجبورم نیایم. در حالی که بازیگران دیگر تعطیلی
ندارند. این کار ماه‌ها طول می‌کشد و کارگردان هم این موضوع را پذیرفته
است. اگر فیلم سینمایی بود مشکلی وجود نداشت، اما با شرایط سریال برنامه‌ای
ریخته‌ایم که بتوانم از پس بچه داری هم بربیایم!
حسن فتحی خبر داده بود که سری دوم و سوم «شهرزاد» هم ساخته می‌شود. اگر این اتفاق بیفتد باز هم حاضر به همکاری هستید؟
نمی‌دانم، ولی فکر کنم مجبور باشم! (با خنده)
انتهای مطلب/

There are no comments yet


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۹/۰۱۴/۹۱۳/۴۰۰
  • زودپز
    ۱۷۱/۳۵۴/۰۳۵/۰۰۰
  • تمساح خونی
    ۱۶۸/۲۸۰/۴۲۷/۲۵۰
  • مست عشق
    ۱۲۰/۲۹۹/۷۲۰/۷۵۰
  • پول و پارتی
    ۹۰/۰۰۰/۳۵۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • صبحانه با زرافه‌ها
    ۶۵/۳۲۳/۷۹۱/۵۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۴۸/۱۴۲/۱۱۹/۵۰۰
  • قیف
    ۲۷/۰۲۷/۶۵۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۵/۵۹۴/۸۹۸/۶۰۰
  • قلب رقه
    ۱۴/۰۲۶/۷۲۶/۰۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۲/۳۹۲/۰۶۱/۵۰۰
  • شه‌سوار
    ۱۰/۶۱۵/۹۴۸/۵۰۰
  • باغ کیانوش
    ۶/۰٬۷۰/۷۸۴/۰۰۰
  • شنگول منگول
    ۱/۲۴۶/۰۲۷/۵۰۰
  • استاد
    ۹۹۲/۹۳۰/۰۰۰
  • سه‌جلد
    ۳۸۰/۷۹۰/۰۰۰
  • نبودنت
    ۲۴۸/۶۶۰/۰۰۰
  • شبگرد
    ۱۸۳/۳۵۰/۰۰۰