ناهید الگوی موفق یک زن ایرانی است | پایگاه خبری صبا
امروز ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۰:۵۴
نگار عابدی ، بازیگر مجموعه تلویزیونی «تعبیر وارونه یک رویا»

ناهید الگوی موفق یک زن ایرانی است

نگار عابدی یک تئاتری باسابقه است که نزدیک به یک دهه به همراه نسیم ادبی و چند بازیگر دیگر در سطح اول تئاتر نقش آفرینی کرده و با تعدادی از کارگردان‌های مهم تئاتر سابقه همکاری دارد؛ با محمد رحمانیان در نمایش «مجلس‌نامه»، با حمید ‌پور‌آذری در «آنداریک»، با کیومرث مرادی در «خانه»، با اصغر دشتی در «دن کیشوت و ملا نصرالدین»، با محمد عاقبتی در «آسمان روزهای برفی»، با کتایون فیض مرندی در نمایش «ورود آقایان ممنوع». با نادر برهانی مرند در «تیغ کهنه». عابدی برای بازی روی صحنه جوایزی مثل جایزه دوم بازیگری «چراغ‌ها را خاموش نکنید» از جشنواره یازدهم تئاتر دفاع مقدس، بازیگری سال از جشن بازیگر تئاتر به‌خاطر «دن کیشوت»، «بازگشت به خان نخست» و «کبوتری ناگهان» به دست آورده است.

او
چند سالی است به سینما و تلویزیون آمده و در فیلم و سریال‌‌های مختلفی مثل
«دودکش» به کارگردانی محمدحسین لطیفی، «شمعدونی» به کارگردانی سروش صحت و
«گنجشکک اشی ‌مشی» به کارگردانی مسعود کرامتی ایفای نقش کرده است.

در سال‌های اخیر در نقش انواع و اقسام مادران در سریال‌هایی مثل «دودکش» و
«شمعدونی» بازی کرده‌اید. مادر سریال «تعبیر وارونه رویا» چه ویژگی‌های
متفاوتی با تحربه‌های قبلی داشت؟
بهتر است بجای مادر بگویید زن. شاید در سریال «شمعدونی» مادر بودن مهم بوده
اما در کارهای دیگرم تاکید بر زن بودن شخصیت است. در سریال «گاهی به پشت
سر نگاه کن» وجوه مادری شخصیتی که بازی کردم تاثیرگذار بود. برای این که
کینه و حس انتقام‌جویی را در پسرش روشن کرده بود.
به نظرتان این مادر شخصیت خاکستری داشت یا منفی؟
بله، خاکستری بود و ویژگی‌های توامان خوب و بد را داشت اما کینه‌ای که به
پسرش انتقال داد باعث شد پسرش تبدیل به شخصیت منفی بشود. در آن سریال به
دلیل مشکلات تولیدی بخش‌هایی از بازی من حذف شد که حضور مادر را پررنگ
می‌کرد. در این سکانس‌ها مادربا پسرش ارتباط کلامی و حسی بیشتری داشت.
در سریال «تعبیر وارونه یک رویا» ناهید نمونه یک زن ایرانی دوست‌دار خانه و خانواده است؟
این زن در عین داشتن چنین خصلت‌هایی زنی با سواد و تحصیل کرده هم هست و در
بیمارستان در سمت سوپر وایزری کار می‌کند و در یکی از قسمت‌های سریال
روانبخش تاکید کرد که افتخار می‌کند همسر با سواد و فهیم و تحصیل کرده‌ای
دارد. ناهید از خانواده‌ای اصیل و اسم و رسم‌دار است و در دوران جوانی
زندگی مرفه و لوکسی داشته و به قول عوام لای زرورق بزرگ شده است. الگوی
موفق یک زن ایرانی است. تحصیلات سطح بالایی دارد، همیشه به خانواده‌اش
می‌پردازد و در زمینه کاری هم با اثبات تواناهایش مسئولیت یک بخش از
بیمارستان به او سپرده شده و کلا یک زن مدیر و مدبر و اجتماعی است.
ولی با توجه به این خاستگاه و موقعیت هیچ نوع غرور و نخوتی هم در رفتارهایش
دیده نمی‌شود. این ویژگی در شخصیت و بازی شما آگاهانه بود؟
بله، چون خوب تربیت شده و بسیار فروتن و متواضع است. داشتن این روحیه
فروتنانه باعث موفقیتش در اجتماع شده. معمولا فخرفروشی و نخوت بی‌مورد مال
آدم‌های تازه به دوران رسیده و بی‌اصل و نسب است. زنی که اصیل باشد هیچ وقت
تلاش نمی‌کند برتری خودش را مدام به رخ دیگران و خانواده بکشد.
با این توصیف‌ها چرا وقتی قرار است به‌جان همسرش سوءقصد شود، شجاعانه و به‌رغم مخالفت‌ها در خواست می‌کند که همراه شوهرش باشد؟
ناهید معنی درست زندگی مشترک و تعاریفش مثل کنار هم بودن در خوشی و ناخوشی و
موقعیت خطیر و عافیت را می‌فهمد و خطر آسیب دیدن را به‌جان می‌خرد و کنار
همسرش می‌ماند تا به او روحیه بدهد و تنهایش نگذارد.
فکر می‌کنید مهم‌ترین چالش زندگی ناهید موقعی‌ است که شوهرش می‌رود سراغ عشق قدیمی و با ژاله ازدواج می‌کند؟
بله، ژاله در موقعیت حساس و بغرنجی قرار می‌گیرد و یکی از جذابیت‌های
ایفای این نقش قرار گرفتنش در چنین موقعیتی است. یکی از حسن‌های فریدون
جیرانی در کارهایش این است که شخصیت‌هایش را در طول داستان وارد چالش‌های
متعددی می‌کند. این اتفاق برای ژاله موید هم به وجود می‌آید و کسی که شکست
عشقی داشته حالا بعد از این سال‌ها وارد یک موقعیت هیجان‌انگیز می‌شود.
برعکس ناهید زندگی بدون تلاطمی داشته ولی ناگهان اوضاع به هم می‌ریزد و با
کلی مشکلات امنیتی، عاطفی و حسی مواجه می‌شود که در رفتار و منش و
تصمیم‌گیری‌هایش تاثیر خواهد داشت.
بنابراین می‌توان حدس زد که جنبه خاکستری شخصیت ناهید هم بروز و ظهور پیدا می‌کند؟
شخصیت‌های که به گونه‌ای صحیح پرداخت دراماتیک شده باشند، شخصیت‌هایی هستند
که رفتارهای سیاه و سفید را توامان داشته باشند و اگر بخواهیم مثبت و سفید
صِرف نشان‌شان بدهیم تک بعدی، کلیشه‌ای و باسمه‌ای می‌شوند. منتهی
آدم‌هایی که بهتر و موجه‌تر هستند اگر ویژگی‌های منفی در رفتارشان بروز
کند، این ویژگی‌ها مخرب و ویران‌کننده نیست و قابل باور و درک است. حتی
شخصیت محسن روان بخش هم ویژگی‌های قابل اعتنای رفتاری و اخلاقی دارد و
به‌شدت خاکستری است. به همین دلیل سریال «تعبیر وارونه یک رویا» را خیلی
دوست دارم و جیرانی با چیره‌دستی این آدم‌ها را خیلی طبیعی و واقعی
شخصیت‌پردازی کرده است. کارگردانی که به سینمای قصه‌گوی کلاسیک علاقه دارد و
این کار را هم خوب بلد است و معتقدم تجربه سه چهار دهه‌ای او در عرصه
نوشتن و کارگردانی باعث شده که یک کار استاندارد و خوش ریتم با کلی موقعیت
جذاب و پر کشش خلق کند. دکوپاژهای جیرانی در این کار واقعا بی‌نظیر است.
گفت و گو از احمد محمد اسماعیلی
انتهای مطلب/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    134/130/332/500
  • مست عشق
    59/659/989/000
  • سال گربه
    37/506/172/000
  • بی بدن
    36/356/107/500
  • آسمان غرب
    6/352/590/000
  • ایلیاجست‌وجوی‌قهرمان
    5/389/803/000
  • آپاراتچی
    5/252/682/500
  • نوروز
    3/595/190/500
  • پرویزخان
    3/375/754/500
  • نیلگون
    30/280/000
  • تاوان
    11/095/000