زیر بار تعطیلی نمی‌رویم/ عده‌ای تحت فشار انصراف دادند/ کسی را تهدید نمی‎کنیم/ شکست‌خورده‎ها لیدر شده‌اند | پایگاه خبری صبا
امروز ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۰۹
گزارش صبا از دومین نشست خبری جشنواره فیلم کوتاه تهران؛

زیر بار تعطیلی نمی‌رویم/ عده‌ای تحت فشار انصراف دادند/ کسی را تهدید نمی‎کنیم/ شکست‌خورده‎ها لیدر شده‌اند

دومین نشست خبری سی‌و‌نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران در باغ زیبا برگزار شد.

 

به گزارش خبرنگار سینمایی صبا، صبح امروز یکشنبه ۲۴ مهرماه دومین نشست خبری سی‌و‌نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران در محل باغ زیبا برگزار شد.

این نشست به منظور تشریح جزییات برگزاری این دوره از جشنواره برگزار شد.

مهدی آذرپندار مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران و دبیر جشنواره در ابتدای این نشست بیان کرد: فضا این روزها کمی سوتفاهم برانگیز است و خواهشم این است که وفادارانه‌تر مثل همیشه در انعکاس این نشست برخورد کنید. ما روزی که نشست خبری اول را برگزار کردیم برخی گفتند چرا باید دو نشست خبری داشته باشیم، این موضوع البته استاندارد است اما واقعیت این است که قبل از انتخاب فیلم‌ها برخی موارد را بگویم و شما ما را بسنجید.

وی افزود: ما در این دوره وعده جشنواره‌ای با تنوع و گستردگی ژانرها را دادیم و سیاست ما این بود که به این آثار بهای بیشتری بدهیم و گفتیم هیات انتخاب خواهیم داشت و به رای آنها احترام می‌گذاریم و این تلاش را کردیم که سلایق مختلف در جشنواره حضور داشته باشد. سعی کردیم در این دوره با یکی کردن هیات انتخاب و داوری در بخش‌های مختلف برخی حساسیت‌ها را کمتر کنیم البته تعداد فیلم‌های پذیرفته کمتر شد چون سختگیری از جهت فرمی و تکنیکی و انطباق با تعاریف داشتیم.

دبیر جشنواره فیلم کوتاه تهران اعلام کرد: در بخش مستند و تجربی کاهش اثر داشتیم چون سعی کردیم فیلم‌هایی را انتخاب کنیم که با کیفیت‌تر باشد. بخشی از آنچه گفته بودیم محقق شد و امروز جشنواره ۱۰ باکس برای فیلم‌های داستانی دارد که آثار آن متنوع است. ۱۰ فیلم کمدی داریم، در حوزه فانتزی ۹ فیلم داریم و در ژانرهای مختلف فیلم‌های متعددی در جشنواره حضور دارند.

مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران با اشاره به زمان‌بندی جشنواره در اعلام فیلم‌ها گفت: قرار بود ۲۳ شهریور لیست فیلم‌ها را اعلام کنیم و یکی از دوره‌هایی بود که این فرآیند حاشیه نداشت و اعتراضات بسیار کمتر از ادوار گذشته بود. این نشان می‌داد که روال جشنواره به درستی پی گرفته شده است. این روال داشت با این نظم پیش می‌رفت و همکاران من برنامه‌ریزی‌های دقیقی کرده بودند و قرار بود اتفاقاتی نو و جدید رخ بدهد.

تعطیلی جشنواره ننگ بزرگی است که زیر بارش نمی‌روم 

مهدی آذرپندار دبیر جشنواره فیلم کوتاه تهران در بخش دیگر این نشست خبری درباره اتفاقات اخیر و درخواست بخشی از فیلمسازان برای تعویق رویداد گفت: من جمهوری اسلامی را حرم می‌دانم و در این ایام ناراحتم و فکر می کنم هر طرف این طیف بایستید، می‌بینید اتفاقات خوشایند نیست، از زاویه نگرانی برای جمهوری اسلامی هم ببینید، متوجه می‌شوید شرایط خوب نیست. خیلی از چیزها تعطیل نشده است، اگر قرار باشد جشنواره تحت‌الشعاع این اتفاقات تعطیل شود، ننگ بزرگی است که زیر بارش نمی‌روم زیرا معتقدم تعطیلی این جشنواره اتفاق مناسبی نیست. گرفتن این تریبون محدود جشنواره و سینما از جوانان خوب نیست، اگر باور داریم جوانان فیلم ساخته‌اند و آثارشان بازتاب جامعه است نمایش‌ این فیلم‌ها قطعا تناقضی با اتفاقات اخیر ندارد.

او افزود: عده‌ای تبلیغات ما برای برگزاری را نمادی از عادی سازی اوضاع پنداشتند و فضاهایی شروع شد. جالب است که قبل از اینکه این انصراف‌ها شروع شود، فضای اجتماعی ملتهب‌تر بود اما انصرافی به ما نرسیده بود. از هفته گذشته این فضا و تلقی که در اذهان ایجاد کردند، مبنی بر اینکه برگزاری جشنواره به معنای عادی‌سازی امور است باعث انصراف ها شد. همیشه می‌گفتم جشنواره یک رویداد مستقل است اما چه اتفاقی افتاد که گفتند این رویداد حاکمیتی است؟

آذرپندار درباره تبعات به تعویق انداختن جشنواره گفت: وقتی صحبت از تعویق جشنواره می‌شود، باید بپرسیم تعویق تا کی؟ این سوالی است که من و آقای خزاعی در جلسات مختلف داشتیم. هرگونه تعویقی منجر به برگزار نشدن جشنواره حداقل تا یک ماه آینده می‌شود، ضمن اینکه ما مهمانان خارجی را دعوت کرده ایم، در بخش بین‌الملل ۶۰ فیلمساز داریم که منتظر هستند فیلمشان نمایش داده شود از ماه‌ها پیش به آنها وعده داده شده که قرار است این رویداد برگزار شود. باید به همه این‌ها فکر کنیم. تعویق برای برخی یک ایده، اما برای ما کوهی از کارهای اجرایی است پس هرگونه تعویقی امکان برگزاری جشنواره تا یک ماه آینده را نوید نمی‌دهد ضمن اینکه در آن زمان وارد پروسه جام جهانی، سینما حقیقت و… می‌شویم.

کسی پیش‌بینی از شرایط دارد که بهتر شود و با حال بهتری فیلم‌ها را ببینیم؟

وی با اشاره به تاثیر این تعویق بر حضور فیلم کوتاه در جشنواره فیلم فجر توضیح داد: بیانیه‌هایی برای حذف سیمرغ فیلم کوتاه و مستند داده شده بود اما با درایت سازمان سینمایی رخ نداد. ضمن اینکه اگر تا زمان مشخص شده جشنواره را برگزار نکنیم، سیمرغ فجر را هم از دست می‌دهیم. تمام بحث ما در جلسات با فیلمسازان این بوده که به یک زمان‌بندی و به اجماعی درباره آن برسیم. آیا کسی پیش‌بینی از شرایط دارد که بهتر شود و با حال بهتری فیلم‌ها را ببینیم؟ ما این را به فیلمسازان هم گفته‌ایم. درِ اتاق من در انجمن سینمای جوانان ایران روی دوستان باز است و فقط ما به طور مونولوگ حرف نمی زنیم.

دبیر جشنواره فیلم کوتاه تهران تاکید کرد: انصراف‌ها در شرایطی پیش آمد که ما فیلم‌ها را انتخاب کرده بودیم. البته به فیلمسازان گفته ایم درخواست مکتوب برای انصراف بدهند تا وقتی این درخواست‌ها رسید، در دبیرخانه تصمیم بگیریم که تا حالا دو فیلم به صورت مکتوب انصراف داده اند که یکی تجربی و یکی داستانی است. همچنین دو سه نفر گفتند از داوری انصراف می‌دهند.

مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران تصریح کرد: من با خیلی از فیلمسازان سعی کردم گفتگو کنم، گفتگوی طولانی هم داشتم اما رای اکثریت هنوز با کسانی است که می‌خواهند در جشنواره باشند. هر یک فیلمی که کنار می‌کشد، غم‌انگیز است؛ به ویژه وقتی با آن‌ها صحبت کنید و بدانید در چه شرایطی کنار کشیدند. متن انصراف آن‌ها را بخوانید و ببینید در چه شرایط ناراحت‌کننده‌ای کنار کشیده‌اند.فشار روی این بچه‌ها زیاد است. آیا تبعاتی دارد؟ به اندازه‌ای که من باید بگویم، می‌گویم انصراف‌ها هیچ تبعاتی نخواهد داشت چون می‌دانم تحت فشار این کار را کردند. خیلی‌ از آن‌ها تهدیدهایی شده‌اند که حس می‌کنند آینده فیلمسازی آن‌ها ممکن است تحت‌الشعاع قرار بگیرند گرچه برخی از آن‌ها مستقل تصمیم گرفتند اما از آن‌ها پرسیدم در شرایط ملتهب‌تر این انتخاب رخ نداد، برخی به آن‌ها زنگ زده بودند و تهدید کرده بودند تدوینگری هارد فیلم را گرفته بود و گفته بود این را پس نمی‌دهم اگر انصراف ندهید! من از شما خواهش می‌کنم این بچه‌ها را حتی نقد هم نکنید چون می‌دانم تحت چه شرایطی چنین تصمیمی گرفته بودند.

وی ادامه داد: به من انتقاد کنید، این فیلمسازان در شرایط سخت فیلم ساخته بودند. فیلمسازان دارند مورد اهانت قرار می‌گیرند و این خیلی تلخ است اما از آن سو فکر می‌کنم برگزار نکردن جشنواره اتفاق تلخ‌تری است. ما نسبت به تعویق جشنواره نگرانیم چون ممکن است مقدمه‌ای برای برگزار نشدن آن باشد زیرا تقویم سینمایی در نیمه دوم سال فشرده است و تعویق به راحتی ممکن نیست.

متاسفم برای کسانی که این جوانان فیلمساز را برای حضور در جشنواره تهدید کردند

دبیر سی و نهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران توضیح داد: حتی متن‌هایی که برخی از فیلمسازان در فضای مجازی نوشته‌اند، قهرآمیز نیست اما واقعا چه زمانی می‌توانیم جشنواره را برگزار کنیم؟! ما هیچ تقابلی با این فیلمسازان نداریم و لجبازی نمی‌کنیم. برای تصمیم آنها احترام قائل هستیم. ما هیچوقت دوستان را تهدید نکردیم و نمی‌کنیم، اما متاسفم برای کسانی که این جوانان فیلمساز را برای حضور در جشنواره تهدید کردند. آن کسی که فضا را به دو قطبی را ایجاد کرد ای کاش انتقامش را از من می‌گرفت تا فیلمسازان، این جنس فشارها به فیلمسازان برای انصراف از جشنواره در فضای مجازی و تلفنی بزدلانه است.

برای سپاه سریال می سازند ولی فیلمسازان کوتاه را تهدید می کنند

وی همچنین عنوان کرد: درست است که مکاتبات بین‌المللی برای برگزار نشدن جشنواره از سوی عده‌ای صورت گرفته و حتی هموطنان ما گفته‌اند جشنواره از اعتبارات بین‌المللی ساقط شود. برخی از این فضا نان می‌خورند. فیلم اولشان موفق نبوده و حالا لیدر شده‌اند. آدم‌هایی داریم که سریال برای تابستان ۶۰ می‌سازند که در تمجید از سپاه است اما به فیلمسازان کوتاه فشار می‌آورند! ما داریم درباره این افراد صحبت می‌کنیم که فیلمسازان را تحت فشار برای انصراف قرار می‌دهند.

می شد از پاشیدن خون روی پوستر جشنواره شکایت کرد

آذرپندار افزود: چهار فیلم کوتاه بین‌المللی انصراف دادند زیرا عزیز دلی از ایران به آنها گفته و سوابق من را یادآوری کرده است اما من به سوابق کاری‌ام افتخار می‌کنم. برخی با این حربه‌ها به جشنواره فشار می‌آورند. از میزبانان جشنواره می‌خواهم اگر کسی به لوگوی این جشنواره خون پاشید، از جشنواره دفاع کنند. می‌شد تصویر خون به لوگو را پیگیری قانونی کرد اما ما قائل به گفتگو هستیم. این انصراف‌ها گرچه جدی است اما تا روز آخر تلاش می‌کنیم دوستان فیلمساز در جشنواره حضور داشته باشند.

فیلمی را به دلیل کشف حجاب بازیگرش کنار نمی گذاریم

وی درباره کشف حجاب برخی بازیگران از جمله مریم بوبانی و حضورش در فیلم‌های کوتاه و جریان نمایش این آثار گفت: ایشان از کسانی هستند که به عنوان بازیگر فیلمی در جشنواره دارند اما ما فیلم را به خاطر بازیگر کنار نمی‌گذاریم و در این مسایل تابع سیاست‌های بالادستی هستیم.

این مدیر سینمایی عنوان کرد: جشنواره ما امروز در اروپا بیشتر شناخته شده‌است تا کشورهای منطقه، گویا کشورهای منطقه کمی بی‌خبرند و باید مراودات ما افزایش پیدا کند. خوشبختانه جشنواره به اندازه خوبی در سطح بین‌المللی مطرح شده است.

وی درباره انصراف استادان نشست‌های تخصصی «۳۹-۲۰» جشنواره نیز بیان کرد: با وجود انصراف سه نفر اما حالا هم به اندازه کافی اسامی بزرگ در این جشنواره داریم، نیازی به جایگزینی ندیدیم و اگر کسی جایگزین شود، در طی جشنواره رخ می‌دهد. باید بگویم به طور کلی سه انصراف از نشست‌ها داشتیم و همچنان استادان گرانقدری در نشست‌های تخصصی ۳۹-۲۰ حضور خواهند داشت و من ممنونم که برخی این فشارها را تحمل کرده‌اند و همچنان حضور دارند.

آذرپندار در پاسخ به یکی از رسانه‌های خارجی حاضر در نشست مبنی بر حضور فیلم‌هایی از کشور عراق در جشنواره گفت: این جشنواره چندان در عراق شناخته شده نیست و امیدوارم به واسطه سفر آقای خزاعی به آن کشور، جشنواره در عراق گسترده تر شود اما از این کشور فیلم در جشنواره داریم.

وی درباره بودجه جشنواره بیان کرد: سازمان سینمایی مساعدت‌های لازم را انجام داده است و امسال با توجه به حضورهای داخلی و خارجی بودجه افزایش پیدا کرده است. همچنان بر این مبنا هستیم که فیلمسازان استان‌ها را دعوت کنیم تا بیایند، ضمن اینکه پنج استاد برگزیده انجمن، مهمان ما هستند.

دبیر جشنواره فیلم کوتاه درباره متن منتشر شده ایسفا بیان کرد: می‌دانم آنها هم تحت فشار بوده‌اند. با آنها هم گفتگو کردیم. من آنها را می‌فهمم، انتظارم این است که ایسفا ماجرای برخی از دوستانی که این دوقطبی را ایجاد و به کیان جشنواره توهین کردند، پیگیری کند. آنها معتقدند کلمه «جشنواره» معنای خاصی دارد اما ما هیچ دوره‌ای تلقی جشن نداریم. هیچوقت هم به این شکل نبوده که یک فضای جشن و سرور باشد. ما با بچه‌های ایسفا فضای تقابلی نداریم ولی آنها تصمیم خود را گرفته‌اند که نباشند و من آنها را درک می‌کنم. این دوره آرای مردمی داریم ولی صنف دیگر آن را بر عهده ندارد.

مهدی آذرپندار درباره انتخاب آثار بخش بین الملل عنوان کرد: ما در بخش بین‌الملل به فیلم‌های منطقه توجه می‌کنیم که اتفاقا فیلم‌های خوبی هم داریم. کشورهای صاحب سینما هر کدام بالای ۱۰۰ اثر فرستاده‌اند اما سعی کردیم مرجعیت جشنواره در کشورهای منطقه حفظ شود. فرایند بازبینی فیلم‌های کوتاه در جشنواره خیلی پیچیده‌ است از هیات انتخاب که این فرایند را به جان خریدند، تشکر می‌کنم. قرار بود ۱۰۰ فیلم داشته باشیم که یک فیلم به دلیل مشکلات فنی به جشنواره نرسید. مثل همیشه هم چیزی حدود ۳۰ درصد آثار جشنواره تولید انجمن سینمای جوانان است که البته این طبیعی است چون ما سالانه حدود پانصد فیلم تولیدی داریم. ما یک تولیدکننده بزرگ در حوزه فیلم کوتاه هستیم اما هیچ فشاری روی هیات انتخاب برای اینکه فیلم‌های انجمن انتخاب شوند، نبوده است.

افتتاحیه به معنای همیشگی آن نخواهیم داشت

وی درباره افتتاحیه جشنواره توضیح داد: درباره افتتاحیه هم بگویم که ما امسال افتتاحیه را به معنای همیشگی نداریم که ربطی به اتفاقات ندارد بلکه برای صرفه‌جویی این کار را کردیم. البته یکی دو اتفاق جنبی داریم که یکی از این اتفاقات رونمایی از کانون دانش‌آموختگان انجمن است. چون بسیاری از این انجمن فارغ‌التحصیل شده‌اند و الان به جاهای مختلف رسیده‌اند؛ این رویداد همین پنجشنبه در جشنواره برگزار می‌شود. درباره اولویت ژانر هم باید بگویم که اینطور نبود که فیلم‌ها تنها به دلیل ژانریک بودن انتخاب شوند ولی اگر ۲ فیلم هم کیفیت داشتیم که یکی در ژانر بود، آن فیلم ژانریک را انتخاب کردیم ولی این را به معنای فیلتر نبینید. ما امسال فیلم‌های انتقادی داریم، این دوره کسی احساس نکرد که فیلم‌هایی آمدند جای فیلم‌های دیگر را بگیرند مثلا اعتراضی نشد که یک سری فیلم‌ها فرمایشی آمدند. ضمن اینکه ما همراهی جامعه فیلم کوتاه را داریم.

آذرپندار درباره اینکه چرا با فیلمسازان منتقد سال ۹۸ صبحت نشد تا بیایند و با فیلمسازان فیلم کوتاه صحبت کنند و آنها را دعوت به حضور در جشنواره کنند، گفت: من اساسا از فضای فیلمساز در برابر فیلمساز استقبال نمی‌کنم. به همه آنهایی که برای ورکشاپ و داوری آمدند گفتیم که اگر بیایید فحش می‌خورید. با هیچ‌کس هم چند ماه پیش صحبت نکردیم اگر کسی چنین گزاره‌ای مطرح می‌کند به دلیل این است که تحت فشار بودند. از همه کسانی که آمدند و نیامدند تشکر می‌کنم. بزرگترهای سینما می‌توانستند بیایند و دعوتی کنند اما این موضوع هم حاشیه‌هایی داشت و به این دلیل ما دعوت نکردیم که بیایند و صحبتی با فیلمسازان کنند. ولی ما هم هزینه می‌دهیم‌ ولی فکر می‌کنم می‌ارزد که حواشی داشته باشد اما بیاییم و آیین صله رحم فیلم کوتاه را به جا بیاوریم اگر هم را نبینیم سوءتفاهم‌ها بیشتر می‌شود. رادیکال‌ترین اتفاق همین نیامدن بچه‌هاست، اینکه عده‌ای بخواهند از این فضا استفاده کنند یا نه بحث‌های ثانویه است.

مهدی آذرپندار دبیر سی‌و‌نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران در پاسخ به خبرنگار صبا درباره برنامه‌ریزی‌های انجام شده به منظور مواجهه با حاشیه‌های احتمالی توضیح داد: به هیچ وجه نباید فضای جشنواره امنیتی شود. ما در جشنواره با قشر فرهنگی مواجه هستیم و حضور آنها اصلا چیز ترسناکی نیست.

وی ادامه داد: جشنواره را محل گفتگو می‌دانیم و از حرف زدن فیلمسازها نمی‌ترسیم بلکه حرف نزدن آن‌ها ترسناک است.

آذرپندار در پایان گفت: فکر نمی‌کنم چیز نگران‌کننده‌ای وجود داشته باشد. این قول را می‌دهم که فضای جشنواره قرار نیست امنیتی شود و به خاطر یکی دو اتفاق نمی‌توان کلیت جشنواره را زیرسوال برد و تعطیل کرد.

محمد زکی زاده

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است