«مامان‌ها» تابوهای غلط را از بین می‌برد/ انتقال تجربه از مادرها به مادرها | پایگاه خبری صبا
امروز ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۶:۴۸
گفتگوی صبا با سردبیر و مجری «مامان‌ها»؛

«مامان‌ها» تابوهای غلط را از بین می‌برد/ انتقال تجربه از مادرها به مادرها

تهیه کننده، سردبیر و مجری فصل دوم «مامان ها» درباره این برنامه تلویزیونی که در حال حاضر از شبکه سه سیما بر آنتن می رود، توضیح دادند.

میلاد ناظمی عضو گروه سردبیری برنامه تلویزیونی «مامان ها» شبکه سه در گفتگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا، درباره جزییات فصل جدید این برنامه که به تهیهکنندگی سیدمجتبی حسینی و با اجرای عطیه عسگری است، عنوان کرد: ایده پردازی فصل دوم «مامان ها» در سال ۱۳۹۹ مطرح شد و از همان موقع به دنبال موضوعات جدیدتر بودیم، همچنین بعد از ماه رمضان ۱۴۰۱ تولید و ضبط استودیویی را شروع و فصل دوم این برنامه را در ۵۴ قسمت تهیه و تولید کردیم.

فضای مجازی هسته چالش های تربیتی را دستخوش تغییر کرده است

او درباره این برنامه تلویزیونی تصریح کرد: در دنیای امروز، مادر بودن چالش های جدیدی را با خود همراه دارد که در دوره های گذشته چنین مسائلی وجود نداشته است. ما قصد داریم به این چالش ها بپردازیم زیرا در این روزگار، مجموعه اتفاقاتی همچون فضای مجازی، دست به دست هم داده و هسته چالش های تربیتی را دستخوش تغییر کرده است، همچنین ممکن است در موضوعات مدرن نتوانیم غلط را از درست تشخیص دهیم به همین منظور طیفی از راه حل ها را گرد هم آوردیم که حتی ممکن است دچاراشکال باشند اما حسناتشان بیشتر است. در واقع به دنبال موضوعاتی رفته ایم که کارشناس قطعی ندارند و می خواهیم با شنیدین تجربه آزمون و خطاشده افراد، راه حل هایی را ارائه دهیم تا مخاطب با توجه به شرایط اجتماعی و خانوادگی خوددست به انتخاب بزند و به گونه ای از تجربه مادران عادی و اندوخته هایشان مانند یک کارشناس که راهکار می دهد، بهره ببرد

ناظمی درباره تغییرات فصل یک نسبت به فصل دو این برنامه تلویزیونی عنوان کرد: در فصل جدید اتفاق مهمی افتاد و آن هم این بود که به سراغ مادران استان های مختلف رفتیم و تاثیر خوبی گرفتیم. حتی مادران روستایی را در برنامه داشتیم و فرهنگ های مختلف را نشان دادیم که همین تکثر، عامل مهمی در فصل جدید بود. همچنین در فصل اول به موضوعات جدیدتر مادری می پرداختیم و در این فصل مباحثی را دنبال می کنیم که قدیمی تر اما همواره پر چالشند و موشکافی نشده اند؛ در واقع مزایا و معایبشان در نظر گرفته نشده است. مثلا اینکه «مامان ها» برای به دنیا آوردن فرزند، زایمان طبیعی کنند یا سزارین انجام دهند، یا اینکه بچه که به دنیا آمد مادران هویت فردی خود را چه کنند، یا مادری کردن برای بچه های اول و دوم و سوم باید چگونه باشد، سقط عمد یا غیرعمد واز جمله موضوعاتی هستند که در این فصل بررسی می شوند.

این سردبیر درباره انتخاب مهمانان برنامه گفت: مهمانان برنامه مادران معمولی هستند که فراخوان برنامه را دیده و در آن ثبت نام کرده اند. ما برای انتخاب «مامان ها» با حدود هزار نفر به گفتگوی نیم ساعته الی یکساعته نشستیم و بر حسب موضوعات و تجربیاتی که در فصل گذشته داشتیم، آن ها را براساس سن و سال خود و فرزندانشان و همچنین آشنایی که با خصوصیاتشان پیدا کرده بودیم به برنامه دعوت کردیم. در مجموع حجم همذات پنداری برنامه با مخاطبان خانم بالا است زیرا وقتی که بانوان این برنامه را می بینند، حس می کنند در مورد ریزترین نکات زندگی شان صحبت می شود.

قصد داریم تابوهای غلط را از بین ببریم

او درباره برخی از موضوعات این برنامه که تا به امروز در تلویزیون به آن ها پرداخته نشده است، عنوان کرد: در گروه تولید «مامان ها»، مشاور و همراهانی داریم که خودشان مادر هستند، با آن ها حرف زدیم و دغدغه هایشان را شناسایی کردیم. اگر چه این کار سخت و زمان بر بود اما به نتایج خوبی رسیدیم و موضوعاتی را که مشکل جامعه مادران است، شناختیم. حتی به مدیران تلویزیون توضیح دادیم نپرداختن به موضوعات خط قرمزی، در آینده بحرانهای بیشتری ایجاد میکند. حتی در قسمت هایی محور گفتگو، مادران مجردی که طلاق گرفته اند، بودند زیرا که دارای فرزندان آسیب پذیر هستند و اگر به آن ها رسیدگی نشود، در آینده آسیب بیشتری می بینند که قابل جبران نیست. در ضمن همه در مورد بچه داری و شیرین بودنش می گویند اما هیچکس از مشکلاتش نمی گوید، پس با خود گفتیم بیایید تصویر واقعی از مادر شدن بسازیم و تلخی و شیرینی را با هم نشان دهیم. حتی در موضوع سقط جنین قصد داریم تابوهای غلط را از بین ببریم. همچنان در جامعه، بارداری در دوران عقد بد تلقی می شود که اصلا درست نیست، مادر دوران کرونا زوج هایی را داشتیم که ۲ سال مراسم عروسی شان به تاخیر افتاد و از منظر متخصص های زنان یکی از معضلات این دوران است، بالاخره باید این فضا باز می شد و در تلویزیون درباره اش صحبت می کردیم.

ناظمی درباره چالش برنامه ساختن برای خانم ها اظهار کرد: مخاطبان ما به جزئیات دقت میکنند، مثلا هنگامی که ادعا می کنیم برنامه در خانه است، باید استودیو را مانند یک خانه واقعی طراحی کنیم و این ما را دچار پیچیدگی هایی می کرد. درضمن ما «مامان ها» را دعوت نمی کردیم که فقط در برنامه باشند و بعد از آن بروند بلکه با آن ها در تعامل بودیم و برای ضبط بخش معرفی، به خانه هایشان می رفتیم. در این رفت و آمدها با چالش هایی دست و پنجه نرم می کردیم که از تولید کار در استودیو سخت تر بود. گاهی همه برنامه ها با هم هماهنگ نمی شد و باید مسافت های طولانی را در یک روز طی می کردیم، گاهی هم بچه هایشان اذیت می کردند و برخی هم شرایطش را نداشتند، که در مجموع بخش خانه رفتن و آیتم معرفی مادران کار را سنگین تر می کرد.

او درباره وسواس به کار رفته در تولید «مامان ها» گفت: در فصل دوم اصرار بر این بود که بانوان سراسر کشور در برنامه حضور داشته باشند اما بنا به بضاعت خودمان توانستیم میزبان مادران ۷ استان باشیم. همچنین برنامه در طول تولید و پس از تولید، استاندارد تصویری داشت، خیلی ها می گفتند برنامه خوش لعابی است زیرا که از سوی عوامل تدوین، اصلاح رنگ، فیلمبردار و نورپرداز کاری نمایشی انجام شد. حتی از نور طبیعی روز که گویی از پنجره به داخل خانه می آید در استودیو استفاده کردیم. این سختی ها برای کیفیت و جذابیت بصری لازم بود و اگر قرار می شد کمی ساده تر کار کنیم از لحاظ فشار کاری و مالی راحت تر بودیم اما این به دلیل وسواس و حساسیت عوامل است که کاری با کیفیت برای مخاطبان تولید کرده اند.

ناظمی در پایان گفت: مجری برنامه نیز در این فصل برعهده عطیه عسگری است که سابقه روانشناسی دارد و مادر دو فرزند است. او همچنین در رادیو تجربه نویسندگی و تهیه کنندگی دارد و هم اکنون سردبیر برنامه «جوان ایرانی سلام» رادیو جوان نیز هست.

«مامان ها» به جای مجری یک مادر میزبان نیاز دارد

در ادامه عطیه عسگری مجری برنامه درباره تجربه همکاری با برنامه «مامان ها» عنوان کرد: در مجموع اجرا در این برنامه تجربه منحصر به فردیست، زیرا بیشتر از اینکه «مامان ها» مجری بخواهند یک «مادر میزبان» نیاز دارند و من هم سعی کردم میزبانی خوب و استانداردی را اجرا کنم.

این مجری درباره حال و هوای برنامه از دیدگاه خودش اظهار کرد: تفاوتی که «مامان ها» با دیگر برنامه ها دارد این است که رنگ و بوی دورهمی دارد. مادران از وقتی صاحب فرزند می شوند با توجه به سن فرزندانشان می گردند تا مادری شبیه به موقعیت خود را پیدا کتند تا بتوانند با دغدغه ها و راه حل های دیگران هم آشنا شوند، ما هم این فضا را داخل تلویزیون آوردیم و «مامان ها» شکل گرفت.

عسگری درباره چالش هایی که در مسیر اجرای این برنامه برایش رخ داد، عنوان کرد: چالش این بود که باید استانداردهای برنامه سازی رعایت شود و اجرا به همراه گفتگوی صمیمی شکل بگیرد. همچنین به عنوان مجری باید گفتگو و زمان را به گونه ای مدیریت کنی که به صمیمیت هم خدشه وارد نشود. ما با «مامان ها» که صحبت می کردیم، از فضای برنامه فارغ می شدیم و دورهمی واقعی ای شکل می گرفت اما مشکل آنجا بود که در فضاهای دوستانه اطمینان از قبل شکل گرفته است و همه به راحتی با هم صحبت میکنند اما در «مامان ها» به دلیل جایگاه میزبانی، سابقه و نگاه روانشناسی که اکنون دارم باید سعی می کردم سطحم با مادرهای برنامه حفظ شود و بایدفضایی امن و بدون ترس از قضاوت شدن را برایشان فراهم می کردم.

قرار گرفتن پر معرض تجربه زیستی دیگران

او ادامه داد: برنامه ما جز مسائل خاص، کارشناس ندارد زیرا که می خواهیم صداهای مامان های متفاوت و روایت های گوناگون آن ها را بشنویم و فارغ از آنکه راه درست یا غلط را ارایه می دهیم از تجربیات همدیگر در شرایط های مختلف استفاده کنیم زیرا که قرار نیست نسخه ای ثابت برای همه بپیچیم.

سردبیر برنامه رادیویی «جوان ایرانی سلام» درباره آموختن به دیگران و از دیگران آموختن گفت: من با مامان های زیادی در فضای مشاوره گفتگو کردم اما این بار در جایگاه مادرانه صحبت می کردم و به جز راهکارهایی که در کتاب ها و کلاس ها بود در معرض تجربه زیسته دیگران قرار گرفتن، بسیار کمک کننده بود. هنگامی که صاحب فرزند می شوی سعی می کنی کتاب های مختلف را بخوانی تا اطلاعاتت افزایش یابد، اما وقتی با اتفاق مواجه می شوی بیشترین تجربه را مامان های دیگر به شما می دهند و آدم هم دوست دارد به تجربه عینی مراجعه کند.

مجری فصل دوم برنامه «مامان ها» در پایان اظهار کرد: با ۱۲۰ مامان صحبت کردم و فارغ از فضایی همچون جلسه های روانشناسی که قبلا تجربه اش را داشتم یعنی در جایگاه مشاور و مراجع که درباره مساله ای صحبت می کنی و متد علمی را پیش می گیریم، این بار در مورد مسایلی صحبت می کردیم که بچه های من کمی دیگر به آن برهه می رسیدند و من هم از بانوان دیگر بسیار می آموختم.

فصل دوم برنامه تلویزیونی «مامانها» محصول مشترک گروه اجتماعی شبکه سه سیما و مرکز مستند و تلویزیونی سازمان سینمایی سوره با اجرای عطیه عسگری حوالی ساعت ۱۸:۳۰ از شبکه سه پخش میشود.

عوامل این برنامه عبارتند از تهیهکننده: سیدمجتبی حسینی، گروه سردبیری: سیدمیلاد ناظمی و فاطمه نبوی، مشاور پروژه: منصوره مصطفیزاده، گروهفیلمبرداری: سعید زرآبادیپور، مرتضی حکاکیان، آرمین یوسفزاده، مدیرگروه تدوین: پوریا تقوی، روابط عمومی: الهام عرشیزاده، عکاس: محمدمحسنیفر.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    122/039/668/000
  • بی‌بدن
    31/159/220/500
  • سال گربه
    27/468/929/500
  • مست عشق
    16/428/078/500
  • آپاراتچی
    4/731/691/500
  • آسمان غرب
    4/086/239/500
  • ایلیاجست‌وجوی قهرمان
    4/017/155/500
  • پرویزخان
    3/349/494/500
  • نوروز
    3/326/111/000