۲۰ میلیارد به موزه هنرهای معاصر اهواز خسارت وارد شده است/ از سلامت آثار گنجینه اطلاع نداریم | پایگاه خبری صبا
امروز ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۳۹
مدیرکل ارشاد خوزستان در گفتگو با صبا:

۲۰ میلیارد به موزه هنرهای معاصر اهواز خسارت وارد شده است/ از سلامت آثار گنجینه اطلاع نداریم

مدیرکل ارشاد خوزستان گفت که تمام خسارت‌های وارده به موزه هنرهای معاصر اهواز برآورد شده اما ساختمان موزه هنوز از بخش خصوصی پس گرفته نشده است.

به گزارش خبرنگار تجسمی صبا، موزه هنرهای معاصر اهواز شهریور ماه سال ۹۴ طی قراردادی هفت ساله به بخش خصوصی واگذار شد ولی این واگذاری کمکی به این مرکز هنری نکرد بلکه در سال‌های اخیر آسیب زیادی به ساختمان، فضای داخلی موزه و گنجینه موزه که در برگیرنده آثار ارزشمندی است، وارد شده است. همچنین در این مدت بخش‌هایی از ساختمان موزه نیز دچار آتش‌سوزی شده و چندین بار نیز مورد سرقت قرار گرفت.

۳۱ مرداد ماه امسال قرارداد با بخش خصوصی که صدمات زیادی برای این مکان فرهنگی – هنری به همراه داشت، به پایان رسید و در این راستا ناصر چنانی سرپرست معاونت توسعه مدیریت و منابع اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان اعلام کرد که اقدام حقوقی برای بازپس‌گیری موزه هنرهای معاصر اهواز از بخش خصوصی، از ابتدای امسال آغاز و به مدیریت فعلی موزه ابلاغ شده است تا تشریفات و مراحل اداری بازگرداندن آن به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان صورت بگیرد.

عبدالرضا سهرابی مدیرکل هنرهای تجسمی نیز پیش‌تر در گفتگو با خبرنگار صبا گفته بود که تمام اتفاقات و خسارت‌های موزه هنرهای معاصر اهواز در یک گزارش تهیه خواهد شد.

در رابطه با پیگیری جدیدترین وضعیت موزه، گفتگویی با رضا کلاه‌ کج مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان داشتیم و او عنوان کرد: موزه هنرهای معاصر اهواز ۱۴۰۱/۶/۱ قراردادش با بخش خصوصی تمام شد و اکنون اداره ارشاد برای بازپس‌گیری موزه از بخش خصوصی وکیل گرفته است. پرونده درحال‌‌حاضر در مرحله دادگاه قرار دارد و همچنین پیمانکاری هم که موزه به او تحویل داده شده بود از ارشاد شکایت کرده است و این موضوع از دو طرف پیگیری می‌شود.

او تاکید کرد: پیگیری این موضوع زمان‌بر است و امیدواریم موزه را در نزدیک‌ترین زمان ممکن بازپس بگیریم.

۲۰ میلیارد تومان خسارت زده اند

کلاه‌کج درباره برآورد تمام خسارت‌های وارده به موزه توضیح داد: تمام خسارت‌های وارده به موزه برآورد شده است اما مرحله اول این است که ما ساختمان موزه را پس بگیریم، مرحله دوم هم این است که خسارت‌های وارده به موزه مانند قطب برق که کامل از بین رفته است، سرقت سیستم گرمایشی موزه که باید پاسخ داده شود، وسایلی که در موزه بوده است، آثار هنری و گنجینه موزه مشخص شود که چه مقدار از آثار نفیس دچار خسارت شده‌اند و…

او در ادامه تصریح کرد: تخمین مالی این خسارات تا ۳ آبان ماه ۱۴۰۱ چیزی نزدیک به ۲۰ میلیارد تومان است.

مدیرکل ارشاد خوزستان با اشاره به دسترسی نداشتن به گنجینه آثار موزه خاطرنشان کرد: ما به گنجینه آثار دسترسی نداریم و نمی‌دانیم که هنوز چه تعداد اثر در آن وجود دارد. این آثار در مخزنی قرار دارند که در اختیار بخش خصوصی است و ما هنوز دسترسی به آن نداریم و نمی‌دانیم که چه آثاری هنوز وجود دارند و چه آثاری ازبین رفته‌اند. باید مراحل قانونی تحویل موزه انجام شود و طی لیستی که پیمانکار خصوصی از ارشاد تحویل گرفته است، آثار هنری را به صورت سالم بازگردانیم.

ندا زنگینه

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است