«آشپزی دوره صفوی» به چاپ پنجم رسید | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۸:۳۳

«آشپزی دوره صفوی» به چاپ پنجم رسید

چاپ پنجم کتاب «آشپزی دوره صفوی» به کوشش ایرج افشار از سوی انتشارات سروش منتشر و روانه بازار نشر شد.

به گزارش صبا به نقل از روابط‌ عمومی انتشارات سروش، چاپ پنجم کتاب «آشپزی دوره صفوی» به کوشش ایرج افشار از سوی انتشارات سروش منتشر شد.

در توضیح این کتاب آمده است: «بسیاری از پژوهشگران در آشپزی سه مکتب آشپزی ایرانی، چینی و رومی را به عنوان مکاتب مادر می‌شناسند. آشپزی ایرانی به معنای یک هنر ظریف، مانند فرش ایرانی، اساسا هنری است توده‌ای، که در خانه‌های مردم ساده یا حتی فقیر و به دست زنان و دختران شهرها و روستاهای این سرزمین پرورانده شده است. مکتب ایرانی، به جز تفاوت در مکتب غذایی، در شیوه پخت و آداب سفره هم کاملا ممتاز است.

در دوره صفویه به طور خاص و در دیگر ادوار تاریخی به طور عام شاهد رشد و نمو پیدایش غذاهای جدید بوده‌ایم. همان‌طور که در این دوره شاهد رشد چشمگیر هنرهای مختلف بودیم به طور اعجاب‌انگیزی خوراک و هنر خوراک‌پزی رشد و نمو پیدا کرده است، که این امر را می‌توان از کتب و رساله‌های مختلفی تاریخی برجای مانده ثابت کرد. انواع غذاهای سنتی ایرانی شامل آش‌ها، قلیه‌ها، چلوها و نوشیدنی‌های مختلف که در ایران مصرف می‌شده است و همچنین بخشی از آن‌ها هنوز در رستوران‌های ایرانی موجود است، فقط بخشی از غذاهای آن دوره هستند.

چاپ اول کتاب «آشپزی دورۀ صفوی» به کوشش ایرج افشار در سال ۱۳۶۰ منتشر شده است. درباره ایشان به جرات می‌توان گفت یکی از پیشگامان شناسایی و چاپ این دست متون هستند. این کتاب در برگیرنده دو رساله در باب آشپزی است که هر دو در دوره صفوی به نگارش درآمده‌اند.

کتاب اول به نام «کارنامه» تالیف حاجی محمدعلی باورچی بغدادی است که آشپز یکی از بزرگان روزگار خود بوده و این اثر را در سال ۹۲۷ قمری، هنگام سفر به اردبیل نگاشته است.

کتاب دوم «ماده الحیوه» نام دارد که تالیف نورالله آشپز است و حدودا ۷۶ سال پس از رساله نخست به تحریر درآمده است.

هر یک از ۲ رساله شامل مطالبی درباره طبخ غذاها و معرفی انواع خوراکی‌های آن دوره است. استاد ایرج افشار، در مقدمه این کتاب و در معرفی اجمالی آن، کتاب‌شناسی جامعی از متون قدیم آشپزی فراهم کرده است. ۲ فصل این کتاب یکی به معرفی مولف، عنوان و موضوع رساله، آداب خوردن در قرآن، احادیث نبوی، کتاب مقدس، آثار فلسفی و چند اثر اندرزی دیگر و نیز کتاب‌های صوفیان اختصاص دارد و دیگری که شامل متن کتاب است و در آن، نخست مقدمه‌ای در معرفی تنها نسخه اثر «محفوظ در دارالکتب المصریه» درج شده است. قصد استاد افشار بیشتر در «اشاره» فقط نگاهی گذارا به نمونه‌هایی از آگاهی‌های پراکنده از خوراک و خوالیگری و خوان‌آرایی در متون بوده است.

کتاب «آشپزی دوره صفوی» شامل مطالب فراوان و جالبی در مورد خوراک‌های آن زمان مانند «خشک پلاو و آنچه لازمه اوست»، «اقسام قلیه از ترش و ساده»، «اقسام آش آردینه» و همچنین دستور پخت آنان است.»

چاپ پنجم این کتاب در ۲۶۸ صفحه وزیری، شمارگان ۵۰۰ نسخه و با قیمت ۱۰۰٫۰۰۰ تومان توسط انتشارات سروش در اختیار علاقه‌مندان به مباحث این حوزه قرار گرفته است.

علاقه‌مندان برای تهیه این کتاب می‌توانند از طریق فروشگاه اینترنتی با شماره ۶۶۴۱۵۴۰۱ تماس حاصل کنند. همچنین از طریق پیام‌رسان واتس‌اپ انتشارات سروش به شماره ۰۹۹۲۱۶۰۵۱۱۹ و یا با مراجعه به سایت سروش www.soroushpub.com، برای تهیه کتاب اقدام کنند.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است