کلاس‌های موسیقی به منابع مکمل نیاز دارند/ راهنمای اصول نوازندگی و خوانندگی | پایگاه خبری صبا
امروز ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۶:۳۱
سیامک غلامی در گفتگو با صبا:

کلاس‌های موسیقی به منابع مکمل نیاز دارند/ راهنمای اصول نوازندگی و خوانندگی

سیامک غلامی گفت که هنرجویان موسیقی در کنار مطالب درسی خود به منابع مکمل نیاز دارند.

به گزارش خبرنگار ادبیات صبا، کتاب «اصول نوازندگی و خوانندگی» نوشته جرالد کلیکستین با ترجمه سیامک غلامی و به همت نشر ماهور منتشر شد.

سیامک غلامی در گفتگو با خبرنگار صبا درباره دغدغه ترجمه این کتاب عنوان کرد: تقریبا ۱۰ سال است که مشغول تدریس موسیقی هستم و چون شاگردان خودم و دیگران را می‌دیدم، متوجه شدم که در بازه زمانی محدود کلاس نمی‌توان خیلی از مطالب را به هنرجویان انتقال داد و جدای از مطالب و درس‌های داخل کلاس خیلی از نکات همچنان ناگفته باقی می‌مانند و به منابع مکملی درباره نحوه صحیح دست گرفتن ساز، درست ایستادن، درست نشستن، چگونه تمرین کردن و… نیاز است.

او ادامه داد: در این راستا دنبال منبع نسبتا جامعی در حوزه راهنمای تمرین و اصول نوازندگی و خوانندگی بودم و متوجه شدم که کتاب ترجمه و تالیفی که به تمام این مطالب بپردازد، در ایران وجود ندارد و به طور تصادفی در سایت‌های اینترنتی با کتاب جرالد کلیکستین آشنا شدم و وقتی خلاصه‌ای از آن را خواندم، متوجه شدم که تقریبا مطالبات ذهنی من را پوشش می‌دهد.

این مترجم تصریح کرد: در کتاب «اصول نوازندگی و خوانندگی» به نکاتی درباره چگونه کار کردن با ساز، نحوه درست تمرین کردن و نوازندگی در گروه و نحوه اجرای روی صحنه، لباس مناسب اجرای صحنه، رفتار را با رهبر گروه یا ارکستر و اینکه هنرمند چه زمان هایی را باید به تمرین اختصاص دهد و چگونه ورزش کند، پرداخته شده است. همه این مطالب تقریبا در این کتاب وجود دارد و هنرجویان حتی به صورت خودآموز هم می توانند از مطالب آن استفاده کنند.

این مدرس موسیقی درباره اهمیت منابع تکمیلی در کنار کلاس‌های آموزشی عنوان کرد: هنرستان‌ها و دانشگاه‌های موسیقی ما یک‌سری سرفصل‌های درسی دارند مانند سولفژ، ساز تخصصی و… اما در این اماکن آموزشی نیز فرصت نمی شود که خیلی از مطالب را در کلاس‌ها بیان کرد در نتیجه این کتاب و کتاب هایی از این دست از این نظر اهمیت پیدا می‌کنند که هنرجویان می‌توانند به عنوان خودآموز وقت بگذارند و بخوانند.

غلامی در پایان درباره فعالیت‌های اخیر خود خاطرنشان کرد: فعلا کتابی در دست ترجمه ندارم و درحال‌حاضر روی چند موضوع تحقیق می‌کنم تا اگر کتاب مناسبی درباره آن‌ها پیدا کنم، ترجمه می‌کنم. همچنان تدریس موسیقی را ادامه می‌دهم و شاید در آینده شروع به ضبط یک آلبوم جدید هم بکنم.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است