فارابی امروز هیچکدام از ارگان‌های دخیل در حوزه کودک و نوجوان را کنار خود ندارد

 

مهدی جوادی

به گزارش صبا به نقل از روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی، نشست هم‌اندیشی فعالان حوزه روانشناسی برای ارتقای سینمای کودک و نوجوان در بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد.

رضا پورحسین متخصص روانشناسی کودک و رئيس دانشکده روانشناسی دانشگاه تهران در نشست هم‌اندیشی فعالان حوزه روانشناسی برای ارتقای سینمای کودک و نوجوان گفت: موضوع کودک و نوجوان و سینمای این حوزه یک موضوع مهم و فراموش‌ شده است. وقتی برنامه‌ای برای کودکان نداریم، یعنی آنها را واگذار کرده‌ایم به دیگران و عملا دیگر نمی‌توان کار آموزشی برای بچه‌ها انجام داد.

وی تاکید کرد: سینما یک هوا و تنفس است و اگر از این هنر برای کودکان در سن رشد استفاده نمی‌کنیم به تحول کودک ظلم می‌کنیم. برای کودکان اگر زمان های طلایی را از دست بدهیم بازسازی آنها سخت خواهد بود. از دست دادن دوران رشد در کودکان و نوجوانان قابل جبران و قابل بازگشت نیست.

رئیس دانشکده روانشناسی دانشگاه تهران عنوان کرد: هنر به معنای تحول در انسان است. مکتب در هنر به معنای استعداد هنرمندان است. بهترین هنری که نماد را در اوج ترکیب‌بندی می‌کند، سینماست.

بچه‌ها در دنیای امروز بدون سینما رشدی نخواهند داشت

وی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری هم به تولید محتوا از طریق هنر اشاره داشته اند، گفت: بچه‌ها در دنیای امروز بدون سینما رشدی نخواهند داشت. اینکه چرا فیلم کودک ساخته نمی‌شود به این دلیل است که دغدغه‌ای وجود ندارد. در تغییر و تحول و تربیت باید بزرگ‌تر به سمت کودک برود نه اینکه کودک به سمت بزرگسال بیاید.  وقتی می‌گویم که کودک سینما ندارد، انگار که کودک صبحانه برای خوردن ندارد. با نداشتن سینمای کودک تخیل این کودکان را از دست داده و خراب کرده‌ایم. دنیای امروز به سمت عمومی کردن علم رفته است و سینما توان این را دارد که در زمینه تخیل علم و دانش را ترویج دهد و تزریق وریدی داشته باشد.

پورحسین تاکید کرد: سینمای کودک لوکس و لاکچری نیست و باید برای رشد ذهنی و هیجانی کودک سوبسید و حمایت بی چون و چرا صورت بگیرد.

در بخش دیگری از این نشست نیز حسین فقیهی از استادان روانشناسی در حقوق اهمیت استفاده از علم چهره شناسی در ترسیم کاراکترهای مختلف سینمایی سخن گفت.

در پایان این نشست نیز سیدمهدی جوادی مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی نیز ضمن تاکید بر ادامه نشست‌های هم اندیشی به عنوان محفلی برای گفتگوهای تخصصی در حوزه سینمای کودک و نوجوان فرصت حضور رضا پورحسین در دانشکده روانشناسی دانشگاه تهران را فرصتی ارزنده برای پیوند میان سینمای کودک و حوزه تخصصی روانشناسی دانست و از وی درخواست کرد تا برای تعامل بیشتر اهالی سینما و متخصصان روانشناسی فرآیندی را تعریف کنند که این ارتباط پایدار و کارآمد شود.

دبیر سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان با گلایه از حمایت نکردن ارگان‌های مسئول در حوزه کودک و نوجوان از سینمای این حوزه بیان کرد: به‌واقع بنیاد سینمایی فارابی امروز هیچکدام از ارگان‌های دخیل در حوزه کودک و نوجوان را کنار خود ندارد. صداوسیما و وزارت آموزش و پرورش می‌توانند همچون گذشته نقش فعال‌تری در کمک به سینمای کودک و نوجوان ایفا کنند. متاسفانه مساله سینمای کودک و نوجوان در کشور مساله‌ای فرعی است و نحیف‌ترین بودجه‌ها را به این بخش تخصیص می‌دهند، از این‌رو تا وقتی نگاه اینگونه است نباید منتظر معجزه در سینمای کودک و نوجوان باشیم.

او در پایان با اشاره به اینکه کار در سینمای کودک و نوجوان یک همت عالی و کار ملی می‌طلبد، گفت: ما به دنبال رزومه‌سازی نیستیم و می‌خواهیم چند اثر موثر و مفید در سینمای کودک و نوجوان ساخته شود، قطعا فیلمی نمی‌سازیم که اثر تربیتی سوء داشته باشد و در ساخت آثار به دنبال آن هستیم که از اثری حمایت کنیم که مضمون و مخاطب را در کنار هم داشته باشد.

در ادامه این نشست برخی از روانشناسان و حاضران در نشست به بیان دیدگاه ها و نظرات خود پرداختند.

انتهای پیام/