اصل قصه‌گویی را در «فوتبال زندگیست» رعایت کردیم/ تسری زندگی به مستطیل سبز | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۷:۴۸
تهیه کننده «فوتبال زندگیست» در گفتگو با صبا:

اصل قصه‌گویی را در «فوتبال زندگیست» رعایت کردیم/ تسری زندگی به مستطیل سبز

الهام حاتمی تهیه کننده «فوتبال زندگیست» درباره این ویژه برنامه شبکه نسیم که به مناسبت جام‌جهانی فوتبال ۲۰۲۲ روی آنتن می‌رود، توضیح داد.

الهام حاتمی تهیه کننده ویژه برنامه «فوتبال زندگیست» در گفتگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا درباره این برنامه که به بهانه جام‌جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر از شبکه نسیم پخش می شود، عنوان کرد: طراحی و  تولید این برنامه از خردادماه امسال آغاز شد و هدفش ارایه روایتی متفاوت از فوتبال بود. آنچه در برنامه «فوتبال زندگی‌ست» برای ما اهمیت دارد توجه به تلاقی مفاهیم مشترک بین فوتبال و زندگی است.

وی درباره آیتم‌های متعدد این ویژه برنامه تصریح کرد: در بخشی از این برنامه رامین ناصرنصیر و نیما شاهرخ شاهی برای ارائه گزارشی درباره مکان‌ها، رویدادها و مقدمات برگزاری جام‌جهانی فوتبال ۲۰۲۲ پیش از شروع جام جهانی به قطر رفتند. در این بخش شاهد مورادی مانند بررسی جنبه‌های جامعه‌شناسی برگزاری جام‌جهانی، مردم‌شناسی قطر و مقدمات برگزاری رقابت‌های جام‌جهانی فوتبال هستیم که شاید در زمان برگزاری جام‌جهانی و به هنگام پخش مسابقات کمتر مورد توجه قرار می‌گیرند. در بخش دیگری نیز به شکل به روز به اتفاقات و بازی‌ها و مردم و حواشی جام‌جهانی پرداخته‌ایم.

این تهیه‌کننده در مورد بخش تله‌تئاترهای کوچک گفت: هدف از این نمایش ها ادای دین اهالی تئاتر به فوتبال است.

وی همچنین بخش ستاره‌های «فوتبال زندگیست» را روایتی شنیدنی و متفاوت درباره ستاره‌های دنیای فوتبال برشمرد و بیان کرد: این بخش، قصه زندگی آدم‌هایی است که به واسطه فوتبال در سراسر جهان شناخته شده‌اند و حکایت حضورشان در مستطیل سبز و حواشی آن برای مخاطبان همیشه شنیدنی و جذاب بوده است.

حاتمی ادامه داد: بخش دیگری در برنامه وجود دارد که قهرمانان را از قاب دوربین سینما یا از جهان ادبیات به علاقمندان معرفی می‌کند.

وی درباره حضور دو مجری رادیویی در این برنامه گفت: محمدرضا قلمبر و مهبد قناعت پیشه در این برنامه حضور دارند تا پیوندی بین خرده روایت‌های هر قسمت از برنامه برقرار کنند و اطلاعات شنیدنی مرتبط با موضوع هر برنامه به مخاطبان ارائه بدهند. آنها مجریان توانمندی هستند که سابقه اجرا در رادیو دارند و به عنوان یک تهیه‌کننده بر اساس تجربه برنامه‌سازی، با اطمینان می‌‌گویم هر دو مجری «فوتبال‌ زندگی‌ست» آینده درخشانی در زمینه اجرای تلویزیونی خواهند داشت.

تهیه‌کننده «چهل تیکه» ضمن بیان اینکه معتقد است هر قسمت از «فوتبال زندگی‌ست» یک روایت و داستان مستقل از جهان فوتبال ارائه دهد که متشکل از تعدادی خرده روایت شنیدنی است، توضیح داد: هر قسمت از این برنامه، معنا و مفهومی در فوتبال را محور قرار می‌دهد و بر اساس این محور اصلی، خرده روایت‌هایش را عرضه می‌کند. یک قسمت درباره ناکامی است، قسمتی دیگر درباره امید یا مثلا رستگاری. به بهانه همین موضوعات است که به بازیکنی مانند گرت ‌بیل پرداخته‌ایم  یا ماجرای بیرانوند و گرفتن پنالتی کریستین رونالودو را تشریح کرده‌ایم یا به عملکرد شاعر فوتبال، رونالدینیو پرداخته‌ایم. در واقع هر قسمت از برنامه بر اساس یک موضوع مشخص، دوکوپاژ شده و آیتم‌های مختلف بر اساس همان موضوع محوری در کنار هم قرار گرفته‌اند.

حاتمی اظهار کرد: هر کسی حتی اگر تماشاگر پیگیر فوتبال هم نباشد، می‌تواند یک یا چند قسمت از این برنامه را ببیند و دوست داشته باشد چراکه اصل قصه‌گویی و روایت را در این برنامه نظر داشته‌ایم. به عبارتی می‌توان گفت «فوتبال زندگیست» یک مجله تصویری با موضوع زندگی و فوتبال است که هر قسمت از آن داستانی دارد و تلاش کرده‌ایم روایت‌های فوتبالی را در منسجم‌ترین شکل تعریف کنیم. به همین دلیل است که از انتخاب خرده روایت‌ها تا گرافیک برنامه و سایر جزییات بر اساس طراحی مشخصی صورت گرفته است.

وی افزود: شاید برنامه‌سازی درباره فوتبال توسط یک تهیه‌کننده خانم کمی غیرمتعارف باشد یا تضادی در آن احساس شود اما نگاه زنانه که توجه به جزئیات را شامل می‌شود، برای تولید برنامه درباره هر موضوعی امتیاز به حساب می‌آید، به خصوص برای برنامه‌سازی درباره فوتبال که خرده روایت‌ها و جزئیات زیادی دارد و البته که من به عنوان تهیه‌کننده از همکاری همفکری افراد توانمند و مجرب در پشت و جلوی دوربین بهره گرفته‌ام تا برنامه ای وزین و شایسته به مخاطبان ارایه بدهم.

همچنین این تهیه‌کننده درباره چالش‌های تولید چنین برنامه‌ای گفت: بیشتر از ۷ ماه، زمان صرف پیش تولید و  تولید برنامه «فوتبال زندگی‌ست» کرده‌ایم. تمام قسمت های این برنامه از قبل طراحی شده و تولید هر بخش به صورت مستقل نیز چالش‌های خودش را داشت؛ از اعزام دو هنرمند قبل از جام جهانی به کشور قطر و فراهم کردن مقدمات سفر و اجازه تصویربرداری در آن کشور تا تولید بخش تله تئاتر و یا روایت تحلیلی از نسبت سینما و ادبیات با فوتبال که هر کدام می‌توانستند یک برنامه مستقل باشند اما همه اینها در کنار هم و با همراهی یک گروه مجرب به انجام رسید و موفق شدیم تسری زندگی به مستطیل سبز فوتبال و هم‌پوشانی مفاهیم در زندگی و فوتبال را به نمایش بگذاریم.

وی در پایان گفت: جهان فوتبال صرفا رقابت تیم‌هایی از کشورهای مختلف نیست؛ در این جهان مسائل و موضوعات انسانی معنا دارند و چه بسا بیشتر از هر جای دیگری خودشان را بروز می‌دهند. مثلا وقتی قرار است به زلاتان ابراهیموویچ بپردازیم، فقط از توانایی‌های او در زمین چمن و حین مسابقه حرف نمی‌زنیم بلکه به نقطه طلایی زندگی این ستاره مهاجر تیم ملی سوئد می‌پردازیم که در رختکن باشگاه اینترمیلان چشمش به قفسه‌های تفکیک شده لباس‌های بازیکن‌های برزیل و آرژانتین افتاد و سراغ رئیس باشگاه رفت و به او گفت: رفیق وقتش نیست فوتبال را از شر ملیت‌گرایی خلاص کنی؟

ویژه‌برنامه «فوتبال زندگی‌ست»  به تهیه کنندگی  الهام حاتمی در ۲۵ قسمت تولید شده و از  ۲۸ آبان ۱۴۰۱ هر شب ساعت ۲۳:۰۰ به مدت ۶۰ دقیقه  میزبان تماشاگران شبکه نسیم است.

انتهای پیام/

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است