فیلم‌هایی نظیر «اینان» تاریخ مصرف ندارند/ ظواهر فریبنده سینما برایم مهم نیست | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۲۳
رهبر قنبری در گفتگو با صبا:

فیلم‌هایی نظیر «اینان» تاریخ مصرف ندارند/ ظواهر فریبنده سینما برایم مهم نیست

رهبر قنبری کارگردان و نویسنده درباره ایده شکل گیری فیلم سینمایی «اینان» و اکران آن گفت.

رهبر قنبری کارگردان فیلم سینمایی «اینان» در گفتگو با خبرنگار سینمایی صبا درباره ایده شکل گیری «اینان» اظهار کرد: چند سال پیش به زیارت امام رضا (ع) رفتم، در آن زیارت با صحنه‌ای رو‌به‌رو شدم که ایده ساخت «اینان» را در ذهنم خلق کرد. در آن صحنه فردی را دیدم که به عنوان فراش در حرم امام رضا (ع) مشغول کار بود، وی ساعتی گرانبها پیدا می‌کند و به هر جایی سر می‌زند تا صاحب آن را پیدا کند. این شکل از پایبندی به اخلاقیات ایمان واقعی را نشان می‌دهد؛ امری که سبب ساخت این فیلم سینمایی شد.

وی افزود: برای ساخت «اینان» دو لوکیشن را مدنظر داشتم. ابتدا می‌خواستم حتما کارم در طبیعتی بکر فیلمبرداری شود برای همین روستایی در اطراف سد کرج را برای فیلمبرداری انتخاب کردم ولی بخش عمده فیلم در مشهد جلوی دوربین رفت. در مشهد بسیار دقت کردم تا از شاخصه‌های کلیشه‌ای پرهیز کنم، با این توضیح کمتر از داخل حرم تصویر گرفته شده است.

قنبری درباره زمان اکران فیلم گفت: این ایام مردم کمتر به سینما می‌روند و نمایش فیلم در این مقطع کاری منطقی نیست اما تهیه‌کننده اصرار داشت که این اتفاق رخ دهد چون اگر «اینان» در این ایام روی پرده نمی‌رفت دیگر فرصت نمایش به آن داده نمی‌شد!

وی ادامه داد: بی‌مهری به چنین آثاری تنها به اکران آن خلاصه نمی‌شود بلکه در جشنواره فیلم فجر هم این موضوع را شاهد هستیم. «اینان» از سوی هیات انتخاب برای حضور در چهلمین جشنواره فیلم فجر انتخاب نشد البته من نه تنها از بابت این امر شکایتی نکردم بلکه از عوامل جشنواره هم تشکر کردم.

این کارگردان در پاسخ به اینکه در ساخت آثار سینمایی تا چه حد به مخاطب عام نظر دارد، بیان کرد: همیشه دوست داشته‌ام فیلمی بسازم که همه مردم آن را ببینند اما رسیدن به این خواسته را به هر قیمتی نخواستم به همین دلیل اولین فیلمی که ۲۵ سال پیش آن را ساختم هنوز هم قابل دیدن است.

وی درباره ساخت این فیلم سینمایی در ایام کرونایی توضیح داد: ما در اوج موج دوم کرونا، فیلم را جلوی دوربین بردیم و بسیاری از عوامل جلو و پشت دوربین به کرونا مبتلا شدند. این موضوع کار ما را سخت کرد چون با توجه به محدودیت‌های مالی که داشتیم زمان بیشتر به کارمان لطمه می‌زد. به هر حال فیلم در نهایت فیلمبرداری شد و من از حاصل کار راضی هستم.

وی درباره حضور تهیه‌کننده به عنوان بازیگر در «اینان» گفت: نمی‌دانستم علی برادری تهیه‌کننده، بازیگر نیز است. برای نقشی که او آن را بازی می‌کند به دنبال بازیگر بودم و با چند نفر نیز حرف زده شد اما به دلیل مبلغی که آنها درخواست کردند، نتوانستیم با آنها همکاری داشته باشیم. در ادامه روزی نمونه ازی تهیه‌کننده را روی موبایل دیدم و بسیار جذب آن شدم. به تهیه‌کننده اصرار کردم خود باید این نقش را بازی کند. وی در ابتدا راضی به پذیرش این امر نبود اما خوشبختانه در نهایت این اتفاق رخ داد.

قنبری ادامه داد: این نکته را بیان کردم تا برخی شبهات را پاسخ داده باشم. افرادی که با کارهای من آشنا هستند می‌دانند من هیچگاه به دنبال بازیگران چهره و معروف نبوده‌ام بلکه همیشه دوست دارم از بازیگران جدید و بکر استفاده کنم.

این فیلمساز در بخش دیگری از این گفتگو تاکید کرد: فیلم‌هایی نظیر «اینان» هیچگاه تاریخ مصرف ندارند، زیرا پیامی که در آن مدنظر قرار می‌گیرد، متناسب با مقطعی خاص از زمان نیست. «اینان» درباره ایمان است، موضوعی که همیشه پرداختن به آن برای انسان ها جذاب است. برای رسیدن به این خواسته وسواس زیادی داشتم تا کارم از ریاکاری رایج در این قبیل تولیدات پرهیز داشته باشم.

قنبری در پایان تاکید کرد: دوست دارم به عنوان فیلمسازی شناخته شوم که در پی بیان معنا است. این خواسته بر پایه ایمانی است که در قلبم وجود دارد و بسیاری از ظواهر فریبنده سینما برایم چندان اهمیتی ندارد.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است