شهید جمالی قهرمان «پاییز ۵۰ سالگی» است/ من هم نقد دارم ولی تحریم نمی‌کنم

محسن اسلام‌زاده کارگردان مستند «پاییز ۵۰ سالگی» در گفتگو با خبرنگار سینمایی صبا درباره کار اخیر خویش گفت: سال 1399 پیشنهاد ساخت این کار از طریق مجید زین العابدین مدیر وقت شبکه یک سیما به من داده شد. در همان هنگام به مسئولان سیما بیان کردم اگر به دنبال کار خوب هستند باید زمان لازم را برای تولید بدهند. مراحل تحقیقاتی این اثر پنج ماه طول کشید و سپس فیلم در سیستان و بلوچستان جلوی دوربین رفت.

وی افزود: این مستند اسفند سال گذشته آماده پخش شد اما وقتی تعدادی از دوستان کیفیت کار را دیدند، توصیه کردند آن را برای پخش در جشنواره «سینماحقیقت» نگهدارم. خوشبختانه این اتفاق رخ داد و فیلم برای اولین‌بار در این رویداد سینمایی روی پرده رفت. عکس‌العمل مخاطبان نیز از فیلم مطلوب بود چون حس می‌کردند با اثر جدید و متفاوت در این حوزه روبه‌رو هستند.

اسلام‌زاده بیان کرد: محور اصلی این مستند حاج قاسم سلیمانی است اما نخواستیم فیلمی همانند بسیاری از کارهای مشابه تولید کنیم برای همین قهرمان قصه ما شهید جمالی شد. این شهید یکی از دوستان نزدیک حاج قاسم است. در حقیقت با بیان زندگی شهید جمالی به حاج قاسم نیز پرداختیم. آنچه در «پاییز ۵۰ سالگی» بیان می‌شود، ناگفته‌هایی است که مطمئنم بسیاری از تماشاگران آن‌ها را نشنیده‌اند.

وی ادامه داد: برای اینکه یک اثر مستند، کاری مشابه و کپی نشود باید مراحل تحقیقاتی آن کافی باشد. یعنی هم در بحث تحقیقات کتابخانه‌ای و هم در تحقیقات میدانی، کارگردان از داشته‌های کافی سود برده باشد. نکته دیگر به بحث عوامل مربوط می‌شود. کار مستند حتما باید در پشت دوربین نیروی متخصص داشته باشد.

این فیلمساز درباره ادغام جایزه شهید آوینی با جشنواره «سینما حقیقت» چنین گفت: بهترین اتفاقی که برای جایزه شهید آوینی رخ می‌داد، همین ادغام بود که رخ داد. این مساله باعث شده است فیلم‌های جایزه شهید آوینی بیشتر دیده شود. درضمن به واسطه اتفاقی که رخ داده است آثار حاضر در جایزه آوینی تنوع موضوعی پیدا کرده‌اند و دیگر در یک شکل خاص خلاصه نمی‌شوند.

وی درباره تحریم جشنواره از سوی برخی فیلمسازان حاضر در جشنواره چنین توضیح داد: من هم مانند بسیاری از فیلمسازان به برخی مسائل نقد دارم. در این رابطه چند فیلم اعتراضی اقتصادی و اجتماعی هم ساخته‌ام. اما این موضوع نباید بهانه‌ای باشد تا جشنواره را تحریم کنیم همچنین اگر خود بخواهیم جشنواره را نادیده بگویم در حقیقت راه بیان اعتراضات را روی خود بسته‌ایم.

اسلام‌زاده درباره پیشرفت کیفی آثار حاضر در جشنواره گفت: تا به امروز فیلم‌هایی که دیده‌ام کیفیت بسیار مطلوبی داشته‌اند. این امر نشان می‌دهد فیلمسازان رشد فنی مطلوبی داشته‌اند. هیات انتخاب هم کار خودشان را به درستی انجام داده‌اند. نکته دیگر به تنوع موضوعات در آثار این دوره مربوط می‌شود. تنوعی که در آثار دیده می‌شود، همچنین ثابت می‌کند یک سویه‌نگری در جایزه دیگر وجود ندارد.

وی در پایان تاکید کرد: در جشنواره «سینما حقیقت» امسال شاهد نمایش منظم فیلم‌ها هستیم. اجرای منظم روی کیفیت هم تاثیر مستقیم دارد، همچنین در حوزه بین‌الملل کارهایی که انتخاب شده یک کلاس آموزشی خوب است.

انتهای پیام/