هدف اصلی «حرف آخر» بیان عدالت و وجدان بود/ سینما قرار نیست شبیه زندگی باشد | پایگاه خبری صبا
امروز ۲ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۳۶
در نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی «حرف آخر» مطرح شد؛

هدف اصلی «حرف آخر» بیان عدالت و وجدان بود/ سینما قرار نیست شبیه زندگی باشد

نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی «حرف آخر» شب گذشته 28 آذر در پردیس سینمایی چارسو با حضور عوامل اثر برگزار شد.

به گزارش صبا به نقل از روابط عمومی گروه سینمایی هنروتجربه، نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی «حرف آخر» شب گذشته، دوشنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۱ در پردیس سینمایی چارسو با حضور ابراهیم شفیعی نویسنده و کارگردان، ایوب آقاخانی، سهیل محبی و مونا کرمی بازیگران این فیلم و ناصر سهرابی منتقد سینما برگزار شد.

در ابتدای این نشست ابراهیم شفیعی کارگردان با اشاره به اکران فیلم «حرف آخر» در گروه سینمایی هنر و تجربه و تشکر و قدردانی از بازیگران و عوامل فیلمش گفت: بسیار خوشبختم که چنین بازیگران و عواملی داشتم که به ساخته شدن فیلم کمک کردند. در ساخت اولین فیلمم با مشکلات زیادی روبه‌رو شدم اما هیچوقت با چنین شرایطی دیگر فیلم نخواهم ساخت.

وی با اشاره به داستان و هدف اصلی این فیلم سینمایی اظهار کرد: من خواستم در فیلمم بگویم نقش قاضی بسیار مهم است. هدف اصلی فیلمنامه بیان عدالت و وجدان بود. به همین دلیل قرار بود قضات و وکلا به تماشای فیلم بنشینند اما تا الان این اتفاق نیفتاده است.

این کارگردان با اشاره به اینکه امروز در سینمای ایران و جهان پخش‌کننده نقش مهمی دارد عنوان کرد: دوره ساختن فیلم خوب و بد تمام شده است و در حال حاضر پخش‌کننده قوی و فعال می‌تواند موفقیت یک فیلم را رقم بزند. در ضمن حضور یک فیلم در جشنواره‌های خارجی می‌تواند به فروش و استقبال مخاطب کمک کند.

در پایان شفیعی با تاکید بر اینکه سینما یک سلیقه است و دیگر دوره اینکه یک فیلم کاملا بد و یا کاملا خوب باشد تمام شده است، گفت: سینما به سمت سلیقه رفته و ممکن است یک فیلم با کارگردان بزرگ، مورد توجه مخاطب قرار نگیرد. موفقیت یک فیلم نباید به اسم یک نفر تمام شود. هر فیلمی که روی پرده نمایش داده می‌شود حاصل تلاش یک گروه است. یک فیلم ابتدا باید ساختار درستی داشته باشد و بعد می‌توان گفت که این فیلم خوب یا بد است.

در ادامه ایوب آقاخانی بازیگر فیلم سینمایی «حرف آخر» نیز با تشکر از تماشاگران و همچنین عوامل فیلم بیان کرد: من نخستین نفری بودم که به طور مشخص به عنوان بازیگر در فیلمنامه آقای شفیعی حضور داشتم. نویسنده با ذهنیتی قطعی، نقش قاضی را برای من نوشته بود. تنها دلیل حضورم در این فیلم، متمایز بودن اثر بود و اینکه دغدغه تجاری پشت این فیلم نبود.

این بازیگر با اشاره به اینکه ریشه من همیشه در تئاتر بوده و هست، تصریح کرد: دلایلی که کنار پذیرفتن این پیشنهاد، قرار بگیرد برایم بسیار باارزش است و نمی‌توانم آن‌ها را نادیده بگیرم. در گرماگرم هراس و زندگی پر لکنت و پر اصطحکاک با کرونا، من به یک مبارزه دعوت شدم که شبیه تئاتر بود.

وی ادامه داد: بازی در این فیلم برای من دوست داشتنی بود و احترامی که از سوی عوامل تولید و کارگردان صورت گرفت همانقدر قانع کننده بود که با تمام کاستی‌ها وارد این تجربه بشوم. مهم‌ترین دغدغه‌ای که در این کار برایم جذاب بود منش رئالیستیک و برخوردی فانتزی با قوانین کشور بود. این اتفاق در فیلمنامه خیلی برای من مهم بود. همیشه معتقدم سینما قرار نیست شبیه  زندگی باشد، قرار است ما تصویر متفاوتی از زندگی را ببینیم و این تفاوت را من در نگاه فانتزی نویسنده دیدم.

آقاخانی افزود: در دیالوگ‌هایی از فیلم، میزان فانتزی‌ها دیده شد که نشان از آگاهیِ نویسنده و کارگردان نسبت به قوانین کشور بود. سینمایی که من نامش را سینمای متعهد می‌گذارم به وجود داشتن زیاد فکر نمی‌کند، به باوراندن یک وجود فکر می‌کند.

وی در پایان با اشاره به نقش قاضی در فیلم گفت: ما در این فیلم، جنسی از یک قاضی را می‌توانستیم معرفی کنیم که می‌تواند قاضی الگویی باشد اما قاضی بیشتر شبیه به یک کارآگاه خصوصی وارد عمل می‌شود. ترکیب و تلفیق ژانرها یک جنسی از فانتزی کنار رئالیسم است که برای من بسیار ارزشمند است که البته در نگاه اول مشاهده نمی‌شود.

همچنین مونا کرمی دیگر بازیگر فیلم «حرف آخر» اظهار کرد: خیلی خوشحالم به بهانه اکران فیلم «حرف آخر» در سینما کنار یکدیگر جمع شدیم و بعد از دو سال حاصل زحمات یک تیم را دیدیم؛ امیدوارم لذت برده باشید.

وی تصریح کرد: حرفه‌ام را از تئاتر شروع کردم و به دلیل سواد ایوب آقاخانی همیشه ذوق همکاری با ایشان را داشتم. تک تک عوامل یک محرک بودند تا من در این فیلم ایفای نقش کنم. دغدغه فیلمنامه بسیار برایم اهمیت داشت چرا که شبیه این داستان در جامعه زیاد دیده می‌شود. یکی از سخت‌ترین سکانس‌ها، سکانس آخر بود که امیدوارم از پس آن برآمده باشم. معتقدم اگر نگاه منتقدانه نداشته باشیم نمی‌توانیم پیشرفت کنیم.

سهیل محبی بازیگر و سرمایه‌گذار فیلم در ادامه نشست گفت: وقتی بودجه کم باشد تکاپو بیشتر می‌شود. اما همدلی در کار باعث شد تا تمام عوامل و بازیگران، عاشقانه در فیلم حضور داشته باشند. قرار بود طبق برنامه‌ای که داشتیم فیلم را کلید بزنیم که همان ابتدای کار با مشکل مجوز مواجه شدیم. سختی‌ها را گذراندیم و خیلی خوشحالم الان ثمره این همه تلاش و سختی را دیدم.

وی ادامه داد: از آقای شفیعی تشکر می‌کنم که به من فرصت داد در این فیلم بازی کنم. اگر بخواهم یک نکته خوب در مورد ابراهیم شفیعی بگویم؛ جسارت داشتن اوست.

ناصر سهرابی منتقد سینما نیز با اشاره به ویژگی‌های فیلم گفت: کاملا درک می‌کنم برای این فیلمنامه‌ی حساس چقدر دوندگی داشتند. موضوعی که در این فیلم برایم اهمیت داشت این بود که در فیلم قاضی خوب به تصویر کشیده شده بود. در اصل کارگردان فیلمنامه سخت و ملتهبی را انتخاب کرده است.

این منتقد با اشاره به اینکه سینمای مستقل حرمت دارد، تاکید کرد: سینما فقط سرگرمی نیست. باید چنین ایده‌های بکر و جذابی ساخته شود تا مخاطب جدید جذب شود.

سهرابی گفت: چنین فیلم‌هایی در سراسر جهان ساخته شده و مختص ایران نیست و یک بحث جهانی است. برایم جالب است آقای شفیعی چگونه به سراغ همچین داستانی رفته است.

وی با بیان اینکه سینمای مستقل بعد از انقلاب مسیر عجیبی را طی کرد، عنوان کرد: فیلم‌های زیادی ساخته شد اما جریان اصلی اجازه نداد که این سینما نفس بکشد. گروه هنر و تجربه امروز فضایی را برای اکران این فیلم‌ها فراهم کرده است.

سهرابی در پایان با اشاره به نقش متفاوت قاضی اظهار کرد: این قاضی از جنس مردم است. می‌توان با آن ارتباط برقرار کرد. همیشه قاضی را جدی دیدیم اما در این فیلم، قاضی را زمینی‌تر و دست‌یافتنی‌تر کرده است. قاضی با مخاطب ارتباط نزدیکی دارد.

اجرای این نشست را علی زادمهر بر عهده داشت و در پایان نشست، عوامل فیلم و منتقد جلسه به پرسش‌های مخاطبان حاضر در جلسه پاسخ دادند.

فیلم سینمایی «حرف آخر» هم اکنون در سالن‌های سینمایی گروه سینمایی هنر و تجربه در حال اکران است.

انتهای پیام/

There are no comments yet


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۹/۰۱۴/۹۱۳/۴۰۰
  • زودپز
    ۱۷۱/۳۵۴/۰۳۵/۰۰۰
  • تمساح خونی
    ۱۶۸/۲۸۰/۴۲۷/۲۵۰
  • مست عشق
    ۱۲۰/۲۹۹/۷۲۰/۷۵۰
  • پول و پارتی
    ۹۰/۰۰۰/۳۵۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • صبحانه با زرافه‌ها
    ۶۵/۳۲۳/۷۹۱/۵۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۴۸/۱۴۲/۱۱۹/۵۰۰
  • قیف
    ۲۷/۰۲۷/۶۵۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۵/۵۹۴/۸۹۸/۶۰۰
  • قلب رقه
    ۱۴/۰۲۶/۷۲۶/۰۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۲/۳۹۲/۰۶۱/۵۰۰
  • شه‌سوار
    ۱۰/۶۱۵/۹۴۸/۵۰۰
  • باغ کیانوش
    ۶/۰٬۷۰/۷۸۴/۰۰۰
  • شنگول منگول
    ۱/۲۴۶/۰۲۷/۵۰۰
  • استاد
    ۹۹۲/۹۳۰/۰۰۰
  • سه‌جلد
    ۳۸۰/۷۹۰/۰۰۰
  • نبودنت
    ۲۴۸/۶۶۰/۰۰۰
  • شبگرد
    ۱۸۳/۳۵۰/۰۰۰