آرامش ابدی احمد وکیلیان پژوهشگر قصه‌های ایرانی در شب یلدا | پایگاه خبری صبا
امروز ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۰۰
سیداحمد وکیلیان درگذشت؛

آرامش ابدی احمد وکیلیان پژوهشگر قصه‌های ایرانی در شب یلدا

سیداحمد وکیلیان پژوهش‌گر ارشد قصه‌های کهن و ادبیات مکتوب و مدیر مسئول فصل‌نامه فرهنگ مردم در شب یلدا به خاک سپرده شد تا عرصه فرهنگ ایرانی در سوگ او بنشیند.

به گزارش صبا به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، زنده یاد سیداحمد وکیلیان پژوهش‌گر ارشد قصه‌های کهن و ادبیات مکتوب و مدیر مسئول فصل‌نامه فرهنگ مردم در شب یلدا به خاک سپرده شد تا عرصه فرهنگ ایرانی در سوگ او بنشیند.

زنده‌یاد سید احمد وکیلیان متولد سال ۱۳۲۶ در شیراز بود و علاوه بر فعالیت‌های پیوسته و ارزشمند در عرصه جمع‌آوری و ثبت قصه‌های ایرانی، در چند دهه اخیر نیز با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به صورت غیر رسمی و به‌عنوان نویسنده و پژوهشگر همکاری می‌کرد.

او که در حوزه مطالعات فرهنگ مردم شاگرد ابوالقاسم انجوی شیرازی و ادامه‌دهنده راه وی در گردآوری داستان‌های عامیانه بود در کانون پرورش فکری نیز به‌عنوان مشاور ارشد مجموعه ۱۶ جلدی «فرهنگ قصه‌شناسی یلدا» به کوشش علی خانجانی فعالیت کرد.

در این پروژه چهره‌های ارزشمند و شناخته شده‌ای با مرکز پژوهش و ترویج قصه‌های ایرانی کانون پرورش فکری همکاری می‌کردند.

زنده‌یاد سید احمد وکیلیان علاوه بر نگارش کتاب «چیستان‌های خواندنی» در سال ۱۳۷۵، کار گزینش و پژوهش، کتاب «هزار سال داستان‌های طنزآمیز ادب فارسی» را به‌صورت مشترک با محمد جعفری قنواتی در کانون برعهده داشت.

وی همچنین از یاران دیرین و پای ثابت جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون بود که به‌عنوان کارشناس، پژوهشگر، نویسنده و سخنران کارگاه‌های علمی با این رویداد فرهنگی – که با هدف ترویج فرهنگ قصه‌گویی از ۲۵ سال پیش برگزار می‌شود – همکاری می‌کرد.

وکیلیان در این سال‌ها به‌عنوان شخصیتی دغدغه‌مند از نگرانی‌هایش برای فراموش شدن فرهنگ قصه و قصه‌گویی در بین خانواده‌ها سخن گفت و بارها و بارها بر این نکته تاکید کرد که قصه‌های مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها باید مانند بسیاری از کشورهای جهان – که حتی فرهنگ‌شان با ما برابری نمی‌کند – جمع‌آوری و تدوین شود و در این راه تلاش‌های بی‌وقفه‌ای انجام داد.

او دوران کودکی و نوجوانی را زمانی برای رشد و بالندگی می‌دانست که کودک و نوجوان هر چه را می‌بیند، می‌شنود و می‌آموزد، در شخصیتش تأثیر می‌گذارد و از رفتار و منش وی تقلید می‌کند و در اثر تکرار، صفات قهرمانان قصه‌ها در آن‌ها نهادینه‌ می‌شود. بنابراین باید در انتخاب کتاب‌های این گروهای سنی دقت کرد، چرا که کودک و نوجوان خود را به جای قهرمان قصه می‌گذارد.

‌توجه بیشتر به حوزه کودک ونوجوان از دغدغه‌های دیگر این چهره‌ پژوهشگر ادبیات کودک بود که بارها بر آن تاکید می‌کرد.

وکیلیان معتقد بود که مسئولان کشور و نمایندگان مجلس باید نگاه جامع‌تری به موضوع کودک داشته باشند، کاری کنند تا کانون پرورش فکری به‌عنوان نهادی تخصصی در حوزه کودک با همکاری سازمان‌های غیر دولتی به‌عنوان متولی کودکان ایران وظیفه برنامه‌ریزی‌های کلان این حوزه را برعهده بگیرند.

این محقق حوزه فرهنگ پس از تحمل دوره بیماری روز ۲۸ آذر ۱۴۰۱ و در سن ۷۵ سالگی جان به جان آفرین تسلیم کرد و روز ۳۰ آذر ۱۴۰۱ هم‌زمان با شب یلدای ایرانیان، در قطعه هنرمندان بهشت زهرا تهران آرام گرفت.

از او آثار و تالیفات و ترجمه‌های فراوانی در حوزه فرهنگ و ادبیات کهن و فرهنگ عامه منتشر شده است که «افسانه‌های ایرانی به روایت دیروز و امروز» با همکاری شین تاکه هارا، «تاریخ به روایت مردم»، «قصه‌های مشدی گلین خانم» و ترجمه «سرزمین افسانه‌ها»، اثر هانس کریستین اندرسن از آن جمله است.

همچنین حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با انتشار پیامی درگذشت این پژوهشگر شاخص عرصه ادبیات و فرهنگ ایران را به فعالان این حوزه و خانواده و بازماندگان آن مرحوم تسلیت گفت.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است