عباس رافعی: مدیران فرهنگی باید جسورتر از این باشند | پایگاه خبری صبا
امروز ۲ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۳۴
ریشه‌یابی کوتاهی در عرصه رسانه، تبلیغ و ترسیم واقعیّات / 1

عباس رافعی: مدیران فرهنگی باید جسورتر از این باشند

کارگردان «راز مینا» گفت: مدیران فرهنگی باید جسورتر از این باشند و شجاعانه‌تر رفتار کنند تا فیلمسازان با توجه به اتفاقات گذشته و حال جامعه، دست به تولید بزنند و از این روزمرگی منفعلانه خارج شوند.

«عباس رافعی» کارگردان سینما در گفت‌وگو با خبرنگار سینمایی صبا درباره به لزوم توجه دستگاه‌های فرهنگی و رسانه‌ای به ترسیم واقعیت‌ها و بزنگاه‌های تاریخی برای آیندگان و کوتاهی در عرصه رسانه، تبلیغ و ترسیم واقعیّات گفت: زمانی یک فیلم، رمان و ادبیات نمایشی روی مخاطب تاثیرگذار است که برگرفته از اتفاقات جامعه باشد. مخاطب اگر نتواند با محتوای اثر همزات‌پنداری کند، هرگز آن را باور نمی‌کند و همین باعث ریزش مخاطب در سینما می‌شود.
رافعی با اشاره به نحوه ساخت آثار در سینمای غرب بیان کرد: واقعیت این است که تولیدات آن‌ها، غالبا برگرفته از وضعیت ملتهب جامعه است و به همین خاطر موردتوجه مخاطب قرار می‌گیرد.
کارگردان «راز مینا» و «کیمیا و خاک» ضمن یادآوری پربیننده بودن آثار سینمایی در چهار دهه پیش گفت: زمانی که فیلمسازان ایرانی درمورد موضوع دفاع مقدس فیلمی را تولید می‌کردند، آثاری مثل «دیده‌بان»، «عقاب‌ها» و… که گیشه‌های سینمایی را به خود اختصاص می‌دادند، بر طیف‌های مختلف جامعه اثرگذار بودند. این اثرگذاری به دلیل پرداخت درست و به تصویرکشیدن واقعیت‌هایی بود که اتفاق افتاده بود ولی متاسفانه مسئولان و مدیران فرهنگی امروز ترجیح می‌دهند محافظه‌کار باشند.
او در ادامه درخصوص تولیدات سینمایی امروز اظهار داشت: عمده فیلم‌های سینمایی امروز رنگ و بوی گذشته را ندارد و فیلمسازان گاهی به سمت ابتذال مضمونی می‌روند. رویه تولید این فیلم‌‌ها در دهه گذشته، معلول شرایطی است که شاید از اشراف نداشتن مدیران فرهنگی و سینمایی ناشی شده باشد. مدیرانی که گاه شناخت درستی از نقش سینما در تبیین موضوعات فرهنگی نداشتند.
کارگردان «آوازهای سرزمین من»، «راه طی شده» و «آفتاب بر همه یکسان می‌تابد» گفت: مدیران فرهنگی باید بتوانند فیلم خوب را از فیلم بد تشخیص دهند و نسبت به تولیدات سینمای ایران، بیگانه نباشند. آنها باید جسورتر باشند و شجاعانه‌تر رفتار کنند تا فیلمسازان با توجه به اتفاقات گذشته و حال جامعه، دست به تولید بزنند و از این روزمرگی منفعلانه خارج شوند. قطعا آثاری که در این فضا تولید می‌شود، می‌تواند سبب شود تا بار دیگر گیشه‌های سینما پربار شوند و اگر این اتفاق بیفتد، سینمای ایران بار دیگر به اوج خود می‌رسد.

There are no comments yet


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۹/۰۱۴/۹۱۳/۴۰۰
  • زودپز
    ۱۷۱/۳۵۴/۰۳۵/۰۰۰
  • تمساح خونی
    ۱۶۸/۲۸۰/۴۲۷/۲۵۰
  • مست عشق
    ۱۲۰/۲۹۹/۷۲۰/۷۵۰
  • پول و پارتی
    ۹۰/۰۰۰/۳۵۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • صبحانه با زرافه‌ها
    ۶۵/۳۲۳/۷۹۱/۵۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۴۸/۱۴۲/۱۱۹/۵۰۰
  • قیف
    ۲۷/۰۲۷/۶۵۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۵/۵۹۴/۸۹۸/۶۰۰
  • قلب رقه
    ۱۴/۰۲۶/۷۲۶/۰۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۲/۳۹۲/۰۶۱/۵۰۰
  • شه‌سوار
    ۱۰/۶۱۵/۹۴۸/۵۰۰
  • باغ کیانوش
    ۶/۰٬۷۰/۷۸۴/۰۰۰
  • شنگول منگول
    ۱/۲۴۶/۰۲۷/۵۰۰
  • استاد
    ۹۹۲/۹۳۰/۰۰۰
  • سه‌جلد
    ۳۸۰/۷۹۰/۰۰۰
  • نبودنت
    ۲۴۸/۶۶۰/۰۰۰
  • شبگرد
    ۱۸۳/۳۵۰/۰۰۰