شمقدری: باورمندی فیلمساز شرط اول است / گاه مسئولان فرهنگی نسبت به تولید آثار تاریخی اشراف حداقلی دارند | پایگاه خبری صبا
امروز ۲ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۰۸
ریشه‌یابی کوتاهی در عرصه رسانه، تبلیغ و ترسیم واقعیات / ۲

شمقدری: باورمندی فیلمساز شرط اول است / گاه مسئولان فرهنگی نسبت به تولید آثار تاریخی اشراف حداقلی دارند

اولین رئیس سازمان سینمایی کشور گفت: تولید آثار تاریخی فراز و فرودهای خاصی دارد که یک مسئول فرهنگی اگر نسبت به آن اشراف نداشته باشد، تیشه به ریشه تولید می‌زند.

جواد شمقدری در گفتگو با خبرنگار سینمایی صبا درخصوص تولید آثار تاریخی در سینما و تلویزیون گفت: تولید چنین آثاری به سه شاخصه باورپذیر بودن، روایت درست و استفاده از خلاقیت‌های هنری نیاز دارد تا به دل مخاطب بنشیند.

او در ادامه درمورد سختی تولید آثار تاریخی بیان کرد: تولید آثار تاریخی به دو دسته تقسیم می‌شود، آثار مربوط به تاریخ صدر اسلام و تاریخ معاصر که هرکدام از ان‌ها با فراز و فرودهای مختص خود همراه است.

کارگردان توفان شن ادامه داد: به مراتب تولید فیلم و سریال‌های تاریخی -که به نیم قرن پیش برمی‌گردد- به‌مراتب کم‌هزینه‌تر از آثار مربوط به دهه ۵۰ است و این اولین نکته‌ای است که متاسفانه مسئولان فرهنگی به راحتی از کنار آن عبور می‌کنند و بار آن را به دوش فیلمسازان می‌اندازند. ساخت اثری مربوط به دهه ۵۰ به اکسساسوارهای خاصی نیاز دارد که با گذر زمان، به شدت تغییر کرده و فیلمساز برای تهیه و ساخت لوکیشن‌های مربوط به آن به هزینه مالی بسیاری نیاز دارد.

شمقدری افزود: تولید آثار مربوط به ۵۰۰ سال قبل، کمتر به تهیه وسایل و شبیه‌سازی محیطی نیاز دارد و بار مالی کمتری را به خود اختصاص می‌دهد، مثلا تهیه وسایل زندگی در آن دوران و یا پوشش و گریم، با سادگی بیشتری نسبت به تغییرات محیطی، آرایش و پوشش و زندگی مدرن و حتی لوکیشن‌های خارجی روبرو بوده است و اگر یک فیلمساز بخواهد این شرایط را مهیا کند با سختی‌های زیادی روبرو می‌شود که متاسفانه، غالبا مسئولان فرهنگی به دلیل اشراف نداشتن به این موضوعات به راحتی از کنارشان عبور می‌کنند.

این فیلمساز درمورد شبیه‌سازی لوکیشن‌های خارجی در آثاری که درباره تاریخ معاصر ساخته می‌شود، گفت: از شرایطی که یک فیلمساز برای فیلمبرداری باید آن را در نظر بگیرد، دقت در جزئیات طراحی صحنه است. به عنوان نمونه نبود علمک‌های گاز در تصویر که شاید جزئی به نظر برسد، موردی است که نباید در تصویر مشخص شود و حذف آن‌ها یا معطوف به ضبط تصویر به فضاهای بسته و یا داخل ماشین می‌شود و یا به نشان دادن آن منجر می‌شود که خود آسیبی به ماهیت این دست آثار و موجب باورپذیر نبودن آن برای مخاطبان است.

نخستین رئیس سازمان سینمایی در ادامه به سختی‌های دیگر تولید آثار تاریخی اظهار داشت: گاهی اشراف نداشتن مسئولان فرهنگی و کم دانشی آن‌ها نسبت به روایت‌های تاریخی، باعث اصلاحیه‌هایی به فیلمنامه می‌شود که آن هم دردسر‌های خاص خود را دارد.

او در پاسخ به این سوال که این سختی‌ها مانع از ادامه راه برای تولید آثار تاریخی نمی‌شود؟، گفت: گاهی فیلمسازان از تولید منصرف می‌شوند و این خود آفتی برای تولید و زنده نگه‌داشتن آن است اما واقعیت این است که من اگر دغدغه داشته باشم، نسبت به انتخابم، یک باورمندی دارم که برای آن تلاش می‌کنم و با وجود تمام سختی‌ها برای رسیدن به هدفم می‌جنگم.

There are no comments yet


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۹/۰۱۴/۹۱۳/۴۰۰
  • زودپز
    ۱۷۱/۳۵۴/۰۳۵/۰۰۰
  • تمساح خونی
    ۱۶۸/۲۸۰/۴۲۷/۲۵۰
  • مست عشق
    ۱۲۰/۲۹۹/۷۲۰/۷۵۰
  • پول و پارتی
    ۹۰/۰۰۰/۳۵۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • صبحانه با زرافه‌ها
    ۶۵/۳۲۳/۷۹۱/۵۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۴۸/۱۴۲/۱۱۹/۵۰۰
  • قیف
    ۲۷/۰۲۷/۶۵۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۵/۵۹۴/۸۹۸/۶۰۰
  • قلب رقه
    ۱۴/۰۲۶/۷۲۶/۰۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۲/۳۹۲/۰۶۱/۵۰۰
  • شه‌سوار
    ۱۰/۶۱۵/۹۴۸/۵۰۰
  • باغ کیانوش
    ۶/۰٬۷۰/۷۸۴/۰۰۰
  • شنگول منگول
    ۱/۲۴۶/۰۲۷/۵۰۰
  • استاد
    ۹۹۲/۹۳۰/۰۰۰
  • سه‌جلد
    ۳۸۰/۷۹۰/۰۰۰
  • نبودنت
    ۲۴۸/۶۶۰/۰۰۰
  • شبگرد
    ۱۸۳/۳۵۰/۰۰۰