استمرار سالانه جشنواره‌های رادیویی به برنامه‌سازان انگیزه می‌دهد | پایگاه خبری صبا
امروز ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۵۶
معاون صدای مرکز چهارمحال‌وبختیاری:

استمرار سالانه جشنواره‌های رادیویی به برنامه‌سازان انگیزه می‌دهد

معاون صدای مرکز چهارمحال‌وبختیاری گفت: استمرار جشنواره‌های رادیویی سالانه انگیزه برنامه‌سازان را بیشتر خواهد کرد.

به گزارش صبا، «حجت‌الله جعفری» معاون صدای مرکز چهارمحال‌وبختیاری درباره تاثیر برگزاری جشنواره‌های رادیویی بر ارتقاء سطح برنامه‌سازی گفت: برگزاری جشنواره به صورت ذاتی موجب رقابت بین برنامه‌سازان و ارتقای سطح برنامه‌سازی می‌شود و داوری آثار جشنواره و شناسایی نقاط قوت و ضعف تولیدات می‌تواند در تولیدات جشنواره‌های آتی اثر مستقیم و غیرمستقیم داشته باشد. جشنواره ایجاد بستری برای مقایسه و تبادل تجربیات بین مستندسازان و افزایش سطح کیفی تولیدات، در اختیار قرار گرفتن دانش عمومی در حوزه مستند برای تمامی برنامه‌سازان است.

او برای تقویت جریان مستندسازی راهکارهایی پیشنهاد داد و گفت: برنامه‌ریزی جامع همراه با توجه به ظرفیت‌ها و امکانات موجود و لحاظ کردن بودجه و اختصاص زمان کافی برای ساخت مستند رادیویی، تهیه کردن فهرستی از موضوعات که ظرفیت ساخت مستند رادیویی دارند و پیشنهاد به تهیه‌کنندگان، برگزاری جلسات مستمر هم‌اندیشی برای ساخت مستندهای رادیویی بین تهیه کنندگان، توجه به مردم و قصه‌هایشان و ایده گرفتن از آن‌ها، تدوین اصول و قواعد برنامه‌سازی برای ایجاد تفاوت و تمایز بین برنامه‌های مستند رادیویی با سایر ساختارها،  توجه به ظرفیت‌های پنهان مستندسازی از ظرفیت‌های بوم‌گردی و گردشگری روستاها و مناطق محروم کشور، تداوم و استمرار برگزاری جشنواره‌ها، اختصاص بودجه مناسب جهت انگیزه بیشتر برای مستندسازی، برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی مستندسازی، اختصاص زمان کافی و مناسب در جدول پخش برای مستندهای رادیویی،  برطرف کردن دغدغه‌های برنامه‌سازان، کشف استعدادهای برنامه سازی در حوزه مستند، راهکارهایی برای تقویت جریان مستندسازی در رادیو هست.

جعفری ادامه داد: روند برگزاری جشنواره‌‌های رادیویی در طی سال‌های اخیر استمرار بهتری پیدا کرده و همچنین کمیت و کیفیت آثار ارسالی روند رو به رشدی داشته است. بدون شک استمرار جشنواره‌های رادیویی سالانه انگیزه برنامه‌سازان را بیشتر خواهد کرد. همچنین برای برگزیدگان جشنواره بهتر است امتیازات و امکانات ویژه ای در نظر گرفته شود تا شاهد آثار فاخر در جشنواره های بعدی باشیم.

معاون صدای مرکز چهارمحال‌وبختیاری درباره تاثیر برگزاری جشنواره‌ها بر هم‌افزایی‌ها و افزایش همگرایی میان مدیران، برنامه‌سازان و مخاطبان گفت: جشنواره‌ها تنها می‌تواند بستری برای شروع ارتباط میان مدیران، برنامه‌سازان و مخاطبان باشند و آن‌ها باید از این فرصت برای هم‌افزایی و افزایش همگرایی نهایت استفاده را انجام بدهند. استفاده از این فرصت بستگی به برنامه‌های جانبی جشنواره مانند برگزاری کارگاه‌های آموزشی، جلسات اتاق فکر و… دارد.

او برگزاری جشنواره‌های رادیویی را باعث ارتقای جایگاه رادیو را در سطوح مختلف کشور برشمرد و افزود: تخصصی شدن جشنواره همراه با پیوستگی و تکرار در طول فرآیند زمان بدون شک کیفیت تولیدات را بهبود خواهد بخشید و توجه بیشتر به میل و نیاز مخاطب و موضوعات جدید در ساختار مستند موجب حفظ مخاطبان وفادار رادیو و جذب مخاطبان جدید خواهد شد و جایگاه رادیو با توجه به تولیدات مستند از مناطق مختلف کشور مخاطبان محلی بیشتری را جذب خواهد کرد.

جعفری به عدم توجه کافی به ساختار مستند در رسانه رادیو اشاره کرد و گفت:‌ ساخت مستند به ذات خود سخت است و ساخت مستند رادیویی با توجه به ماهیت رسانه رادیو سختی دو چندان دارد؛ چرا که تنها سند مورد استفاده صدای شاهدان عینی و واقعی است. این مشکلات باعث شده که سرمایه‌گذاری و برآورد مالی درستی از ساختار مستند رادیویی صورت نگیرد و کمتر به تولیدات در ساختار مستند توجه شود.

معاون صدای مرکز چهارمحال‌وبختیاری درباره راهکارها جهت ترویج مستندسازی در رادیو گفت: سرمایه‌گذاری و برآورد مالی درست برای ساخت مستندهای رادیویی، توجه به زمانبربودن تولیدات مستند و دادن فرصت کافی به تهیه‌کنندگان، سیاست‌گذاری‌های موضوعی توسط مدیران رسانه، استفاده از ظرفیت کنداکتور شبکه‌ها برای پخش برنامه‌های مستند به جای برنامه‌های روتین، ساخت مستند در حوزه‌های مختلف از جمله راهکارها برای ترویج مستندسازی در رادیو هستند.

او درباره انتظارش از یک مستند رادیویی گفت:‌ زاویۀ دید بدیع و جدید مستندساز از واقعیت سوژه در مستند رادیویی، استفاده از صداهای افراد شاخص و مورد اعتماد، داشتن روایت جالب و جذاب و توجه به نیازهای روز مخاطبان، رساندن صدای واقعیت در جنبه‌های مختلف، منعکس کردن حقیقتی که در جامعه وجود دارد، گویای واقعیت و قابل استناد باشد، داشتن ریتم و موسیقی مناسب، استفاده از مصادیق عینی در گفتگوها، استفاده از افراد معروف و اماکن خاص و ویژه، نویسندگی متبحرانه و هنرمندانه که بتواند شنونده را در طول مستند همراهی کند.

جعفری در پاسخ به این سوال که برای کشف استعدادهای برنامه‌سازی در حوزه مستند رادیویی چه پیشنهاداتی دارید، گفت: باید چند کار را انجام داد از جمله اضافه کردن بخش های مردمی و با موضوعات آزاد، فراخوان در شبکه‌های رادیویی استانی برای علاقمندان برای ساخت مستندهای رادیویی، برگزاری کارگاه‌های آموزشی در صداوسیمای مراکز برای افراد با استعداد در جهت همیاری و کمک در ساخت مستند، برگزاری مستمر جشنواره همراه با افزایش کمیت و کیفیت، رصد برنامه‌های رادیوهای خارجی و تطبیق و مقایسه با برنامه‌های داخلی در جهت استخراج و تدوین اصول مستندسازی، ایجاد شبکه‌های تعاملی و کانال‌های آموزشی برای تبادل اطلاعات و تجربیات مستندسازان به دیگر علاقمندان مستندسازی.

وی حضور مستندسازان خارجی در جشنواره را موثر دانست و گفت: بین‌المللی شدن جشنواره و حضور مستندسازان رادیویی خارجی در این جشنواره به دلیل آشنایی برنامه‌سازان داخلی با استانداردهای بین‌المللی و تبادل تجربیات در کیفیت و ارتقای برنامه‌سازی در حوزه مستند رادیویی تاثیر شگرفی خواهد داشت و می‌تواند با توجه به مشترکات در حوزه‌های فرهنگی و اقتصادی و… زمینه ایجاد گفتگو برای تولیدات بین‌المللی با قابلیت پخش در کشورهای همسایه را ایجاد کند.

معاون صدای مرکز چهارمحال‌وبختیاری در پایان در پاسخ به این سوال که چه برنامه و پیشنهادی برای بین‌المللی شدن جشنواره پژواک پیشنهاد می‌کنید؟ گفت: دعوت از برنامه‌سازان کشورهای همسایه برای ساخت تولیدات مشترک، شناخت موضوعات و سوژه‌های بین‌المللی و معرفی آن‌ها برای برنامه‌سازان داخلی و خارجی، بررسی و تحلیل فرآیند برگزاری جشنواره و برطرف کردن مشکلات و ایرادات برای دوره‌های آتی، استفاده از ظرفیت‌های معاونت برون مرزی صداوسیما برای دعوت از سایر کشورها و دریافت آثار ارسالی آن‌ها برای شرکت در جشنواره، تلاش در جهت پخش تولیدات مستندهای بین‌المللی در رسانه های رادیویی داخلی و خارجی.

دومین جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک با هدف شناسایی و معرفی استعدادهای حوزه مستند، اردیبهشت ۱۴۰۲ برگزار می‌شود.


 

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است