پوریا نوری در گفتوگو با خبرنگار سینمایی صبا، درباره مستند تازهاش گفت: «لعبتباز» به نویسندگی علی شمس روایتی است از کوششهای سیاوش ستاری برای احیا و ادامه پیدا کردن هنر خیمه شببازی -با محوریت عروسک مبارک است- که در گذر زمان، کمرنگ شده است.
او ادامه داد: این مستند در مراحل پایانی تدوین توسط فردین دغاغله قرار دارد.
عکاس سریالهایی چون «ن.خ» و «گیلهوا» در ادامه گفت: عکاسی از دیگر فعالیتهای من است که پیش از مستندسازی مشغول آن بودهام. آخرین پروژههایی که به عنوان عکاس در آنها حضور داشتهام به ساخته آرش انیسی (با نام «روی زمینه قرمز») و علی عسگری (با نام «تا فردا») مربوط میشود.
او درباره جایگاه مستند در ایران اظهار داشت: آنچه اکنون در مورد سینمای داستانی مطرح است در سینماها و گیشه خلاصه میشود. مردم آثار داستانی را میبیند و سرگرم میشوند. اما با گذر زمان آن آثار کارکرد خود را دست میدهند. در واقع دارای یک تاریخ انقضا هستند.
نوری با اشاره به مستند «سفید ناب»، مستند را در مقام ثبت حقیقت و یک دوره تاریخی دانست. از این رو سفید ناب به عنوان اولین پُرتره از پرویز فنیزاده در تاریخ سینمای مستند، جایگاه او را در حرفه بازیگری برجسته میکند.
او افزود: سینمای ماندگار، حال و هوای یک دوره را بازگو میکند. آثاری همچون «گوزنها» ساخته مسعود کیمیایی و یا فیلمهای ابتدایی و کوتاه عباس کیارستمی، مهر ماندگاری بر خود زدهاند.
پوریا نوری در رابطه با فیلمسازان مولف در تاریخ سینما ایران گفت: عباس کیارستمی با ساختن آثاری جهانشمول در قله سینمای ایران قرار دارد. فیلمهایی که کیارستمی تالیف کرده است در قواعد زمانی تعریف نمیشوند و تا همیشه میتوانند دغدغههای انسانی و اجتماعی را بازگو کنند.