جشنواره‌های رادیویی و پتانسیل حرکت به سمت جهانی شدن | پایگاه خبری صبا
امروز ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۲۰
مدیر پخش صدای مرکز آذربایجان‌غربی مطرح کرد؛

جشنواره‌های رادیویی و پتانسیل حرکت به سمت جهانی شدن

«علی شاهدی» مدیر پخش صدای مرکز آذربایجان‌غربی گفت: جشنواره‌های رادیویی پتانسیل رفتن به سمت جهانی شدن را دارند و باید محلی برای پرورش و رشد دادن نیروهای مستعد و محلی برای پیدا کردن و بروز استعدادهای ناب باشد.

به گزارش صبا، «علی شاهدی» مدیر پخش صدای مرکز آذربایجان‌غربی درباره تاثیر برگزاری جشنواره‌های رادیویی بر ارتقاء سطح برنامه‌سازی گفت: برگزاری جشنواره باعث توجه به عدالت فرهنگی و ایجاد انگیزه جهت روی آوردن برنامه‌سازان به مستند رادیویی می‌شود. بالابردن سطح رقابت نقش به سزایی در ارتقاء کیفی خواهد داشت، عرصه رقابت همیشه به عنوان یک میدان برای دیده شدن و نمود پیدا کردن نقاط ضعف و قوت در همه عرصه‌ها مطرح بوده است. جشنواره همچنین باعث می‌شود شرکت‌کنندگان از داشته‌های مشترک یکدیگر استفاده کنند و در رفع نواقص کاری خودشان بکوشند و این تشویق و دیده شدن بهترین فرصت را برای تلاش دوباره و نگاه نو به عرصه برنامه‌سازی رادیو فراهم می‌آورد .

او افزود:‌ جشنواره‌های رادیویی پتانسیل رفتن به سمت جهانی شدن را دارند و باید محلی برای پرورش و رشد دادن نیروهای مستعد و محلی برای پیدا کردن و بروز استعدادهای ناب باشد ولی متاسفانه بعد تجلیل نیروهای مستعد رها می‌شوند. جشنواره‌های موفق می‌توانند در جامعه هدف جدید و شرکای بیشتری را برای رادیو فراهم کند و باعث رضایت‌مندی مخاطبان شود. با توجه به اینکه جشنواره بستر لازم جهت بروز و ظهور استعدادهای جدید می‌باشد و اگر جشنواره منعکس‌کننده زندگی و احوال تمامی اقوام و اقشار مختلف کشور باشد باعث اعتماد اقشار جامعه می‌شود.

شاهدی درباره تاثیر برگزاری جشنواره‌ها بر هم‌افزایی‌ها و افزایش همگرایی میان مدیران، برنامه‌سازان و مخاطبان گفت: در برگزاری هر جشنواره برنامه‌ساز و مدیر و مخاطبان وجود دارند و تاثیر اینها بر هم انکارنشدنی هست، اما جشنواره تنها جایی نیست که این هم‌افزایی باید در آن شکل بگیرد. جشنواره‌ها تنها می‌توانند بستری را برای شروع ارتباط بین مدیران، جشنواره و برنامه‌سازان فراهم کنند و آن‌ها باید از این فرصت برای ارتباط نزدیک‌‌تر و ادامه این همکاری در حوزه‌های دیگر استفاده کنند.

مدیر پخش صدای مرکز آذربایجان‌غربی همچنین درباره تقویت جریان مستندسازی در ساختار رادیو گفت: استمرار برگزاری جشنواره‌ها (نشست‌های تخصصی و کارگاه‌های آموزشی نیز به عنوان بخش‌های جنبی)، بودجه مناسب جهت انگیزه بیشتر برای مستندسازی، استفاده برنامه‌سازان از دوره‌های آموزشی مستندسازی، پژوهش‌محوری در فرآیند تولید مستندها، توجه متوازن به تنوع موضوعات و ژانرها، پرورش نیروی انسانی متخصص در حوزه مستندسازی رادیویی از جمله عواملی است که می‌تواند برای تقویت جریان مستندسازی مناسب باشد.

او عدم وجود برآوردهای مالی مناسب را دلیل اصلی برای توجه کمتر به ساختار مستند در رادیو برشمرد و گفت: ساخت مستند به ذات خود سخت است اما مشکل بزرگ در این زمینه عدم وجود برآوردهای مالی مناسب است و همین سبب کم شدن رغبت در مستندسازان رادیویی می‌شود. عدم وجود برآوردهای مالی مناسب، باعث کم شدن رغبت برای مستندسازان رادیویی است. همچنین نبود آموزش‌های لازم در حوزه مستند رادیویی و پرهزینه و پر وقت بودن تهیه مستند از نظر مدیران رسانه باعث می‌شود که زمینه‌های لازم در جهت تسهیل در مستندسازی است. اهمیت بیشتر به مستندسازی و به برنامه‌سازان این حوزه سبب تقویت و ترویج مستندسازی خواهد شد.

شاهدی در پاسخ به این سوال که چه سیاست‌هایی را برای ترویج مستندسازی در رادیو می‌توان پیش گرفت گفت: استفاده از ظرفیت کنداکتور شبکه‌ها برای پخش برنامه‌های مستند، ساخت مستند در حوزه‌های مختلف از موضوعات سیاسی تا هنری و یا محیط زیست و در ادامه ساماندهی برآوردهای مالی اقداماتی است که می‌تواند میل افراد برای رفتن ساخت مستند را بیشتر و برنامه‌سازی در این حوزه را تقویت کند.

مدیر پخش صدای مرکز آذربایجان‌غربی درباره بین‌المللی شدن جشنواره و حضور مستندسازان رادیویی خارجی در این جشنواره و تاثیر آن در کیفیت و ارتقای برنامه‌های برنامه‌‌سازان داخلی نیز گفت: بدون شک حضور برنامه‌سازان از سراسر جهان می‌تواند با رقابتی‌تر کردن جشنواره سبب رونق و تلاش بیشتر برنامه‌ساز برای ساخت برنامه باکیفیت‌تر شود. از طرفی برگزاری جشنواره‌های بین‌المللی، امکان به اشتراک‌گذاری دانش مستندسازی کشورهای مختلف می‌شود و می‌تواند روی برنامه‌سازان بسیار تاثیرگذار باشد.

او در پایان درباره نقش رادیو در تقویت اعتماد عمومی و افزایش سرمایه اجتماعی نیز گفت: در دنیایی که وسایل ارتباط جمعی بخشی از واقعیت زندگی جوامع امروز را تشکیل می‌دهند، رسانه‌هایی مانند رادیو می‌توانند در حفظ و یا افول سرمایه اجتماعی نقش داشته باشند. مهمترین ویژگی سرمایه‌ اجتماعی نظام تعهدات و انتظارات است. استفاده مؤثر از رسانه‌های ارتباطی به خصوص رادیو در دنیای امروزی، نقش بسیار موثر آن را آشکار خواهد کرد. رادیو با توجه به شنیداری بودن آن و تأثیری که صوت بر ذهن مخاطب می‌گذارد و ماندگاری آن، نقش بسیار مهمی در تأثیرگذاری بر مخاطب دارد و چنانچه رادیو بتواند در برنامه‌های خود به نیازهای واقعی و امروزی مخاطب توجه کند و امیدآفرینی و نشاط افزا باشد، می‌تواند اعتماد عمومی جامعه را افزایش دهد.

دومین جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک با هدف شناسایی و معرفی استعدادهای حوزه مستند، اردیبهشت ۱۴۰۲ برگزار می‌شود.

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است