مخاطب شناسی به روش «نماوا» | وقتی کیفیت مهم‌تر از کمیت است

به گزارش صبا، بیش از چهار سال از فراگیری پلتفرم‌های مختلف شبکه نمایش خانگی در کشور می‌گذرد. هم اکنون سه مجموعه «نماوا»، «فیلیمو» و «فیلم نت» به صورت جدی و در رقابت با یکدیگر در حال تولید محتوای اختصاصی برای مشترکین خود هستند. رویه ای که سال‌هاست در کشورهای دیگر وجود داشته و برای مثال پلتفرم «نتفلیکس» که در آمریکا به ثبت رسیده است، اکنون بیش از دویست و چهار میلیون مخاطب از سرتاسر دنیا دارد و زنجیره اقتصادی گسترده‌ای را به وجود آورده است.

صدا و سیما نیز از سال گذشته با «تلوبیون پلاس» قدم به این عرصه گذاشته است اما تاکنون فعالیت ویژه به ثبت نرسانده و تنها مجموعه‌های تولیدی سال‌های گذشته‌اش را به صورت آرشیو و به رایگان در اختیار مخاطب قرار داده است.

شرکت «نماوا» اولین مجموعه داخلی است که موفق به اخذ مجوز شده است. مدتی پس از آن «فیلیمو» نیز فعالیت‌های خود را شروع کرد.

در ابتدای مسیر که هنوز تجربه چندانی در این حوزه وجود نداشت، این دو مجموعه با همکاری یکدیگر و به صورت مشترک چند سریال ویژه نمایش خانگی را تولید کردند. مجموعه‌هایی چون «مانکن» و «آقازاده» که با استقبال خوب مخاطبان رو به رو شد و سبب شد هر یک از این دو پلتفرم، در میان مردم شناخته شوند.

بعد از این اتفاق بود که هر یک از این دو مجموعه به صورت اختصاصی به تولید محتوا مشغول شدند.

در این میان به نظر می‌رسد «نماوا» رویکرد حرفه‌ای‌تری در پیش گرفته و با کارشناسی دقیق و اقداماتی در راستای شناخت مخاطب، آثار خود را تولید و عرضه می‌کند. به عبارت دیگر برای این مجموعه، کیفیت تولیداتش بیش از کمیت آنها اهمیت داشته و به دنبال تنوع محتوایی در محصولات تولیدی خود است.

برای مثال نماوا یک سال پس از شروع فعالیت جدی‌اش در تولید سریال، به سراغ فضایی متفاوت رفت و تاک شو «هم رفیق» را با اجرای شهاب حسینی عرضه کرد و نشان داد تهیه آثار متنوع، از اولویت‌های اصلی این مجموعه است.

هم‌چنین بررسی سریال‌های تولید شده توسط این پلتفرم نشان می‌دهد این مجموعه با ارائه آثار متفاوت در ژانرهای مختلف و تجربه فضاهای گوناگون، قصد داشته سلیقه‌های متفاوت را پوشش دهد و رضایت مخاطبان مختلف را جلب کند.

برای نمونه مجموعه‌های «قورباغه»، «نوبت لیلی» و «حرفه‌ای» در فضا و ژانرهایی تولید شد که پیش از این در ایران کمتر تجربه شده بود، اما نماوا در اقدامی که ریسک زیادی متوجه آن بود دست به سرمایه گذاری در تولید چنین آثاری زد و البته نتیجه مثبت آن را نیز دریافت نمود.

امتیاز مخاطبان به آثار تولید شده توسط این رسانه، در بسیاری از موارد نسبت به پلتفرم‌های مشابه عموما بالاتر است و به نظر می‌رسد به تدریج این مجموعه سهم بیشتری از مخاطبان را به خود اختصاص خواهد داد.

با بروز ناآرامی‌های اخیر در ماه‌های گذشته، تا حدی فضای رخوت بر شبکه‌های نمایش خانگی حاکم شد و به جز آثاری که از مدتی قبل پخش آن‌ها آغاز شده بود، شاهد عرضه محصولی جدید از این رسانه‌ها نبودیم. اما در هفته گذشته، نماوا پخش دو مجموعه «سرگیجه» به کارگردانی بهرنگ توفیقی و بازی حامد بهداد، هومن سیدی، هادی حجازی‌فر و رعنا آزادی ور و همچنین «مترجم» با بازی صابر ابر، پانته آ پناهی ها و مهتاب ثروتی را آغاز کرده است و اتفاقا مجموعه دوم، در ادامه نگاه تجربه‌گرای این پلتفرم ساخته شده و به نظر می‌رسد با توجه به المان‌های موجود در آن‌ها، مخاطبان فراوانی را جذب نماید.

دیگر نکته مثبت در خصوص این پلتفرم این است که از مدتی قبل، نماوا به صورت رایگان پوشش برنامه‌های ورزشی مختلف را در قالب پخش زنده لیگ فوتبال کشور های مختلف (حتی لیگ کشورهایی نظیر ترکیه و عربستان!) و همینطور پخش مسابقات لیگ حرفه‌ای بسکتبال ان بی ای را آغاز کرده و برای تماشای آنها نیازی به پرداخت حق اشتراک نیست و همه افراد می توانند از این محتوا استفاده کنند. باید منتظر ماند و دید رقابت میان شرکت های گوناگون شبکه نمایش خانگی با نزدیک شدن به ایام نوروز چگونه ادامه پیدا می‌کند و آیا نماوا می‌تواند مانند سال گذشته که با مجموعه «مهمونی» به کارگردانی ایرج طهماسب موفق عمل کرد، باز هم در جذب مخاطب گسترده موفق باشد یا خیر.