چند پرده از روزهای پرشور تئاتر فجر ۴۱ | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۰۰:۰۳
صبا از روزهای اول و دوم جشنواره تئاتر فجر گزارش می‌دهد؛

چند پرده از روزهای پرشور تئاتر فجر ۴۱

از یک افتتاحیه و یک اختتامیه همزمان تا نقش‌آفرینی تئاتر جهان بر صحنه تئاتر ایران، چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با اجرای ۱۲ و ۸ نمایش در بخش‌های صحنه‌ای و خیابانی در روز اول و دوم برگزاری، کار خود را دنبال کرد.
به گزارش خبرنگار تئاتر صبا، چهل‌و‌یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر کشور با حضور ۶۸ گروه نمایشی در سه بخش جایزه بزرگ صحنه‌ای، بین‌الملل و مهمان ویژه در حال برگزاری است و کم‌تر گوشه‌ای از ایران را می‌توان یافت که سهمی از این رویداد نمایشی نداشته باشد.
٭٭٭ در این دوره از جشنواره گروه‌های نمایشی از کشورهای عربی عراق، عمان، اردن و تونس در کنار شرکت‌کنندگانی از روسیه، ارمنستان و اسپانیا و یک گروه از برزیل در آمریکای جنوبی، حضور دارند.
٭٭٭ اولین و دومین روز از جشنواره تئاتر فجر چهل و یکم با اجرای آثار صحنه‌ای در تالار وحدت، سالن‌های نمایشی مجموعه تئاتر شهر، تالار مولوی، تماشاخانه ایرانشهر، تماشاخانه سنگلج و تالار حافظ همراه بود.
٭٭٭همزمان با این بخش، نمایش‌های خیابانی نیز کار خود را در در دو محیط پهنه رودکی مقابل تالار وحدت و ایوان انتظار متروی ولی‌عصر(عج) آغاز کرده و مجموعا در روز نخست، ۱۲ اثر نمایشی اجرا شدند.
٭٭٭جشنواره چهل و یکم تئاتر فجر که امسال با تدبیری مهم زودتر از زمان جشنواره فیلم فجر برگزار شده است تا علاقه‌مندان به هنرهای نمایشی و سینما هر دو بتوانند ویترین آثار و تولیدات یکساله در هر دو حوزه را به تماشا بنشینند، در روز افتتاحیه خود(شنبه یکم بهمن) برگزیدگان بخش‌های پژوهش تئاتر را با معرفی مقاله‌هایی با عناوینی نظیر «توسعه حافظه فعال یادگیرندگان در بستر محیط نمایش خالق مبتنی بر رویکرد شناخت‌گرایی»،«تاثیر نئولیبرالیسم بر جامعه ایرانی و بازتاب آن در ادبیات نمایشی»، «قدرت، جامعه و خشونت کالمی در ادبیات نمایشی با نگاهی بر نمایشنامه «گلن‌گری گلن‌راس» و… آغاز کرد.
در ادامه این مراسم برگزیدگان بخش نمایش‌نامه‌نویسی و مسابقه رادیوتئاتر معرفی شدند.
٭٭٭ در نخستین روز جشنواره همچنین داوران بخش‌های مختلف هم معرفی شدند و بر اساس این خبر بخش مسابقه بزرگ تئاتر صحنه‌ای این دوره از جشنواره تئاتر فجر را ایوب آقاخانی، نصرالله قادری، فرهاد قائمیان، حکمت داوود و ادنا زینلیان داوری خواهند کرد.
مسلم قاسمی، پژمان شاهوردی، بهمن صادق حسنی، ابوالفضل همراه و حمید ابراهیمی نیز داوری بخش خیابانی جشنواره تئاتر فجر را انجام می‌دهند.
همچنین داوری بخش بین‌الملل را جیونگ وو سون از کره جنوبی، ایوانا ووجیچ کومیناج از صربستان، احمد حسن موسی از عراق، تاجبخش فناییان و مهدی حامد سقائیان از ایران به عهده خواهند داشت.
٭٭٭ در نخستین روز محمود سالاری معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز ضمن گفت‌وگو با عوامل اجرایی نمایش «آخرین نامه» به کارگردانی مهسابایرام زاده از شهرستان نقده در تالار چهارسو، به تماشای نمایش «طلقه الرحمه» به کارگردانی محمد موید از کشور عراق نشست.
٭٭٭روز دوم؛ اجراهای صحنه‌ای پررنگ ظاهر شدند
 روز دوم جشنواره چهل و یکم تئاتر فجر با اجرای ۸ نمایش در بخش صحنه‌ای همراه بود که این فهرست شامل نمایش «طلقه‌الرحمه» از عراق در تالار اصلی تئاتر شهر، «روز دهم» نوشته اصغر گروسی و کار علی برجی در چهارسو،«بی‌درکجایان» به نویسندگی و کارگردانی سجاد بحری در قشقایی،نمایش «بیست و سومین جلسه جن‌گیری آنه میشل» نوشته و کار مسعود احمدی در تابار سایه،«صنم» نوشته بهناز دوستی و کار امیر ارسلان مهدوی در تماشاخانه سنگلج،«آهوان» به نویسندگی مهدی سیم‌ریز و کارگردانی محمد جهان در تالار مولوی،«هی می‌خوابم خوابتو می‌بینم» نوشته محمود خرم‌آزادی و کار رضا بهنامی در تالار استاد سمندریان و «که» به نویسندگی و کارگردانی بهمن علاقبندان در تالار حافظ می‌شد.
٭٭٭در این روز از جشنواره همچنین محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به بازدید از این رویداد پرداخته و با بیان اینکه این دوره از جشنواره تئاتر فجر، جوان‌ها و گروه‌های شهرستانی حضور پررنگ و تاثیرگذاری دارند، تصریح کرد: جشنواره تئاتر فجر امسال به لحاظ برپایی رویدادهای منطقه ای و استانی دوره ای کم نظیر به شمار می رود که در کنار این مسئله حضور پرشور  هنرمندان شهرستان ها، جشنواره امسال را به پررونق‌ترین دوره جشنواره تئاتر فجر بدل کرده است.
٭٭٭گفتنی است علاوه بر فعالیت‌های خبری این رویداد در خبرگزاری‌ها و فضای مجازی، برنامه «تئاتر ۴۱» با هم‌افزایی رادیو، تلویزیون و فضای مجازی به تهیه‌کنندگی علی بهرامی و اجرای ایوب آقاخانی از شنبه تا چهارشنبه ساعت ۲۱ و ۳۰ دقیقه تا ۲۲ و پنجشنبه و جمعه ساعت ۲۲ تا ۲۳ از سالن انتظار تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر، به صورت همزمان از شبکه رادیویی نمایش بر روی موج اف ام ردیف ۱۰۷/۵ مگاهرتز، شبکه چهارم سیما و ایران‌صدا، پخش می‌شود.
٭٭٭ داور بخش رادیوتئاتر چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به خبرنگار صبا گفت: با توجه به سرمایه‌های انسانی و جوانان هنرمند فعال می‌توان به آینده هنرهای نمایشی بسیار امیدوار بود. محسن سوهانی مدیرکل هنرهای نمایشی رادیو و داور بخش رادیوتئاتر چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر درباره فعالیت رادیو نمایش در پوشش این رویداد بیان کرد: رادیونمایش این روزها حال و هوای گرم و پویایی دارد و محفلی برای انعکاس هنرهای نمایشی کشور است. خوشبختانه بازخوردهای خوبی هم از مخاطبان گرفتیم و من نیز برنامه‌ها را به شخصه دنبال می‌کردم. نبض تپنده هنرهای نمایشی کشور این روزها در جریان است و امسال در همه استان‌های کشور هنر به نوعی یک یا چندشاخه هنری روزهای پرشوری را سپری می‌کند و قالب‌های نوظهوری نظیر رادیوتئاتر نیز از چند روز گذشته کار خود در چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر را آغاز کرده است. او با اشاره به اهمیت شعار مرکززدایی و عدالت فرهنگی و سرفصل امور وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفته است، افزود: مقوله عدالت فرهنگی موضوع مهمی است و یک ویژگی بارز جشنواره تئاتر فجر ۴۱ این است که پازل زیبایی از خرده فرهنگ‌ها و فرهنگ‌ها را از سراسر کشور و به ویژه بخش رادیو تئاتر شاهد هستیم. با توجه سرمایه‌های اصلی هنری و فرهنگی و به طور کلی سرمایه‌ انسانی کشور می‌توان به آینده بسیار امیدوار بود و می‌بینیم که چقدر در صورت بها دادن به این سرمایه‌های انسانی و جوانان هنرمند، آن‌ها خوش می‌درخشند. سوهانی تصریح کرد: ما دارای تنوع کم نظیر فرهنگی از شمال تا جنوب کشور و از کرد و لر و فارس و ترک و عرب تبار داریم که همگی در هویت ایرانی معنا می‌یابند و این هویت‌محوری باید اولویت سیاست‌گذاری فرهنگی ما باشد. زیرا دنیای امروز جنگ جهانی هویت است و ما حرف زیادی می‌توانیم در‌ این آوردگاه داشته باشیم.
٭٭٭ دکتر بهرامی احسان معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران با اشاره به آغاز جشنواره تئاتر فجر در تالار مولوی دانشگاه تهران، گفت: اجرای تئاترهای جشنواره تئاتر فجر تا ۱۱ بهمن در تالار مولوی ادامه دارد و هر روز در ۲ سئانس برگزار می‌شود. در روزهای جشنواره تئاتر فجر، ظرفیت ویژه‌ای برای دانشگاهیان در نظر گرفته‌ایم. او با تاکید بر تلاش برای شاد نمودن فضای دانشجویی، اجرای تئاترهای خیابانی در سطح دانشگاه در دهه فجر را موجب هدایت فضای دانشگاه به سمت فضای عیدانه توصیف کرد و گفت: تئاترهای خیابانی در روز سه‌شنبه هفته جاری و روزهای یکشنبه و دوشنبه هفته آینده در سطح دانشگاه تهران اجرا می‌شود.
٭٭٭بخش صحنه‌ای و خیابانی چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از روز شنبه اول بهمن تا پایان روز سه‌شنبه یازدهم بهمن توسط اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به دبیر کوروش زارعی در تالار وحدت، تالار اصلی، تالار چهارسو، تالار سایه، تالار قشقایی ( مجموعه تئاتر شهر )، تماشاخانه سنگلج، تئاتر مولوی، تماشاخانه ایرانشهر، تالار حافظ، پهنه فرهنگ و هنر رودکی و ایوان انتظار ایستگاه مترو میدان ولیعصر (عج) در حال برگزاری است.
٭٭٭ در سومین روز از برگزاری چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در تهران ۶ نمایش صحنه‌ای و ۷ نمایش خیابانی اجرا خواهند شد. بر اساس جدول منتشر شده، نمایش‌های «مانداک» به کارگردانی محمد قاسمی از ملایر، «آگنی‌تاژ» به کارگردانی حسین کارگر از ماهشهر، «سیمرغ» به کارگردانی اکبر صادقی از اردبیل، «امل» به کارگردانی جواد اسدی از عراق، «مامور خیابان نودودو» به کارگردانی میثم زندی از نوشهر، «آخرین راه» به کارگردانی محسن متین‌وفا از تهران در تالار وحدت، تالار اصلی، تالار چهارسو، تالار سایه، تالار قشقایی (مجموعه تئاتر شهر)، تماشاخانه سنگلج، تئاتر مولوی، تماشاخانه ایرانشهر، تالار حافظ، پهنه فرهنگ و هنر رودکی و ایوان انتظار ایستگاه مترو میدان ولیعصر (عج) اجرا خواهند شد. نمایش‌های «مترس‌ها» به کارگردانی علیرضا شمسی و سامان شکیبا از فلاورجان، «یک فنجان قهوه برای عشق» به کارگردانی جهانگیر چالاکی از بناب، «کوسه برنشین» به کارگردانی مرجان خورسند از تهران، «تکم» به کارگردانی معین جعفری از اهر، «لیلی و مجنون» به کارگردانی بهنام کاوه، «چرخیدن» به کارگردانی آرش رضایی از ازنا و «قل آب» به کارگردانی بهناز زحمت‌کش از یزد در پهنه رودکی و ایوان انتظار مترو ولی‌عصر (عج) اجرا خواهند شد.
پریا امینی کارگردان نمایش «خاکستری»: «با همه تلاش‌ها، ما هنوز نتوانستیم مردم را با این هنر همراه کنیم؛ به صورتی که مردمی که در شهرستان زندگی می‎‌کنند هنوز از تئاتر دورند. باید تئاتری تولید شود که تماشاگر جذب شود و به‌گونه‌ای نباشد که با تماشای اولین تئاتر دیگر به سمت تئاتر نیاید.»
مرجان خورسند کارگردان نمایش خیابانی «کوسه برنشین»: «ما در کشوری با فرهنگ بسیار غنی زندگی می‌کنیم و البته آیین‌های فراوان فراموش‌شده داریم، از همکاران و نویسندگان بزرگ می‌خواهم نگذارند آیین‌های کشور فراموش شود، تقاضا می‌کنم همه با هم تلاش کنیم حداقل آیین‌های فرهنگی و باستانی کشور را در قالب نمایش زنده نگه‌داریم و به فرهنگ کشورمان خدمت کنیم.»
مسعود طیبی کارگردان نمایش «افلیا»: «برای اجرا در جشنواره امسال طراحی صحنه و لباس را کاملا تغییر داده‌ام. این تغییرات تا به آنجاست که اگر کسی قبلا اثر را دیده باشد و حال دوباره آن را تماشا کند، تصور خواهد کرد اثری دیگر است و هیچ ارتباطی میان این دو ورژن از اجرا پیدا نخواهد کرد.»
حسین کارگر کارگردان نمایش «آگنیتاژ»: «فارغ از بحث رقابت و جایزه، اینکه تلاش هنرمندان در بُعد ملی و بین‌المللی دیده شود، اهمیت زیادی دارد. قطعا آرزوی اکثر هنرمندان شهرستان حضور در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر برای دیده شدن تلاش‌های‌شان و کسب تجربه است.»
حسین نادری کارگردان نمایش خیابانی «همراه مردم»: «شما به عنوان هنرمند اگر بخواهید کارتان دیده شود، باید به معضلات، مشکلات و موضوعات روز جامعه بپردازید تا بتوانید با مردم ارتباط بیشتری بگیرید. این رویکرد، منجر به دیده شدن و استقبال از کارهای شما خواهد شد.»
محمد جهانپا کارگردان نمایش «آهوان»: «ازنظر من چالش بزرگ تئاتر ایران متن خوب و نویسندگی است که باید بیشتر به آن رسیدگی شود تا باعث پیشرفت تئاتر ایران شویم.»

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    234/372/429/900
  • تمساح خونی
    168/255/197/250
  • مست عشق
    120/024/440/750
  • خجالت‌نکش۲
    84/241/125/200
  • پول و پارتی
    77/603/581/000
  • سال گربه
    64/591/860/000
  • قیف
    18/521/850/500
  • یادگار جنوب
    12/278/599/550
  • مفت بر
    11/937/030/000
  • ملاقات با جادوگر
    10/788/025/000
  • قلب رقه
    7/254/437/000
  • ساعت 6صبح
    6/686/226/250
  • شهرگربه‌ها۲
    6/037/105/000
  • در آغوش درخت
    4/993/931/500
  • شه‌سوار
    4/227/266/000
  • روزی روزگاری آبادان
    2/763/635/000
  • آغوش باز
    1/031/507/500
  • کارزار
    204/600/000
  • سودابه
    131/322/500
  • لختگی
    38/820/000