کورش زارعی: هنرمندان پای تئاتر و جشنواره فجر ایستادند / انتقاد از فضاسازی‌ مغرضانه برخی رسانه‌ها | پایگاه خبری صبا
امروز ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۱۱
در گفت‌وگو با صبا؛

کورش زارعی: هنرمندان پای تئاتر و جشنواره فجر ایستادند / انتقاد از فضاسازی‌ مغرضانه برخی رسانه‌ها

دبیر جشنواره چهل و یکم تئاتر فجر گفت: بسیاری از هنرمندان در این دوره از سوی فضاسازی‌های رسانه‌ای تحت‌فشار بودند و حتی برخی رسانه‌های داخلی نیز خواسته یا ناخواسته در ایجاد این فضا مشارکت داشتند.

«کورش زارعی» در آستانه روزهای پایانی چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در گفت‌وگو با خبرنگار تئاتر صبا، با اشاره به برپایی گسترده این دوره جشنواره و حضور آثار متنوع از سراسر کشور، در پاسخ به این پرسش که تا چه حد درباره آثار انتخاب شده این دوره سخت‌گیری صورت گرفته، گفت: امسال نمایش‌های متعددی از جدول حذف شدند و نظارت کیفی دقیقی روی انتخاب‌ها وجود داشت. بسیاری از گروه‌ها دوست داشتند با اثرشان در این جشنواره شرکت کنند و برخی از صاحبان آثار پیگیری‌های متعددی برای حضور در این دوره داشتند که با توجه به شرایط حال حاضر در عرصه تئاتر، در مورد برخی آثار سخت‌گیری بیشتر را به صلاح ندانستیم.

او گفت: با این حال در مراحل پایانی انتخاب آثار حدود ۲۰ الی ۲۵ اثر نمایشی متوسط را که تقاضای حضور و بازبینی داشتند، حذف کردیم، اما در نهایت اذیت کردن بیشتر از این را برنتابیدیم و سعی کردیم برخی از گروه‌ها را بیش از این ناامید نکنیم.

زارعی با اشاره به برخی فضاسازی‌های انجام شده درباره نارضایتی و استقبال کم تماشاگران از اجراها گفت: جشنواره امسال در شرایط خاص جامعه با استقبال مخاطب روبه‌رو شد. برخی روی نمایش‌های صحنه‌ای اجرا شده در یکی از تالارها دقیق شدند که گزیده آثاری از جشنواره صاحبدلان بود و این آثار ربطی به جشنواره فجر ندارند و درواقع، به عنوان مهمان ویژه در این جشنواره روی صحنه رفته‌اند و ارتباطی بین آنها و بخش جایزه بزرگ صحنه‌ای و بین‌الملل وجود ندارد. این آثار نه تولید ماست و نه توسط ستاد جشنواره بازبینی شده است، از این رو تالار حافظ از ما خواست که برخی گروه‌ها در کنار جشنواره تئاتر فجر، آثارشان را به اجرا در بیاورند تا از این مسیر کارشان دیده شود. این آثار ویژه جشنواره و از تولیدات دفتر تئاتر دینی مرکز هنرهای نمایشی بوده است. در واقع ما به آنها کمک کردیم که کارشان در کنار جشنواره دیده شود!

او در ادامه با اشاره به رویکرد استراتژیک این دوره جشنواره برای حمایت از هنرمندان فعال گفت: بسیاری از هنرمندان در این دوره از سوی فضاسازی‌های رسانه‌های ایجاد شده تحت‌فشار بودند و حتی برخی رسانه‌های داخلی نیز خواسته یا ناخواسته در ایجاد این فضا سهیم بودند.
دبیر جشنواره تئاتر فجر همچنین به شرایط خاص هنرمندان تئاتر در ماه‌های اخیر و فشارهایی که برای شرکت نکردن در جشنواره به آنها وارد شده گفت: هنرمندان از همه جا پیش ما می‌آمدند و می‌گفتند که برای اینکه پای کار ایستاده‌اند، بسیار مورد حمله، هتاکی و بی‌حرمتی قرار گرفته‌اند، اما با این حال آنها پای تئاتر و جشنواره ایستاده‌‌ بودند و این ارزشمند و ستودنی است.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است