«تمام رخ»، «سرجوخه» و «مارماهی» قلاب‌های یک زنجیر/ سریالی که از دل یک خانواده بیرون آمد | پایگاه خبری صبا
امروز ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۴۳
ابوالفضل صفری در گفت‌وگو با صبا:

«تمام رخ»، «سرجوخه» و «مارماهی» قلاب‌های یک زنجیر/ سریالی که از دل یک خانواده بیرون آمد

ابوالفضل صفری تهیه کننده سریال «تمام رخ» از فرآیند تولید این مجموعه تلویزیونی گفت و درباره سریال «مارماهی» جزییاتی را عنوان کرد.

ابوالفضل صفری تهیه کننده در گفت و گو با خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا، درباره فرآیند سریال «تمام رخ» به کارگردانی محمود معظمی و تهیه کنندگی خودش که شب گذشته به پخش خود در شبکه سه سیما پایان داد، عنوان کرد: تولید  «تمام رخ» همزمان با سریال  «سرجوخه» آغاز شد و عملا این دو مجموعه تلویزیونی یک زنجیره محتوایی بودند و زمان و انقضای محتوایی داشتند و باید به مقطع مناسبی از زمان پخش می رسیدند. چند ماهی از تولید این دو مجموعه که گذشت سریال  «عاشورا» کلید خورد که برداشتی از فیلم سینمایی  «موقعیت مهدی» بود و این ها همه در کنار هم بسیار کار را سنگین می کرد که خدا لطف داشت و توانستیم از این چالش خارج شویم.  «تمام رخ» و  «سرجوخه» با سریال های مرسوم فاصله داشتند و هر دو سریال در خارج کشور تصویربرداری شدند و کار سنگینی بود، موضوع کرونا و بی پولی و مصائب تولید که فقط به ما باز نمی گردد و اکثر همکارانم نیز درگیرش بودند و هستند نیز از چالش های ما بود.

این تهیه کننده تصریح کرد: پیش تولید کار سال ۱۳۹۹ انجام شد و در سال ۱۴۰۰ عمده کار جلوی دوربین رفت که متاسفانه درگیر سانحه تصادف شدم و بخشی از کار که منتهی شده بود به تصادفم در سال ۱۴۰۱ انجام شد.

صفری درباره بازخورد مخاطبان گفت: بازخورد مخاطبان برای خود ما غافلگیری داشت زیرا که  «تمام رخ» از لحاظ ساختاری با سایر آثار تولیدی استودیو ارغنون و موسسه ما متفاوت بود و فکر می کردیم با اقبال کمتری رو به رو باشد اما واقعیت این است که آمارهای جست و گریخته مراکز اخبارسنجی و نظرسنجی سازمان صداوسیما نشان دهنده استقبال مخاطبان بود و فکر می کنم به جهت نوع روایت، جنس و بداعت قصه استقبال بیشتری صورت گرفت. این پروژه هم تجربه جدیدی بود و هم اهمیت قصه و التفات توجه به سلیقه مخاطب برای خودمان درس و آموزش داشت.

تهیه کننده «سرجوخه» ضمن اشاره به اینکه جنس روایت و قصه کار ویژگی  «تمام رخ» است، اظهار کرد: همه سریال های امنیتی وجاسوسی  پلات معمایی جاسوسی کلی دارند و در  «تمام رخ» مساله را از دل خانواده شروع کردیم یعنی کاملا از جنس زندگی کاملا معمولی همه ماها.

او درباره شباهت های «سرجوخه» و «تمام رخ» عنوان کرد: در «سرجوخه» جنس روایت متفاوت بود و از محل آسیب های اجتماعی به عارضه امنیتی رسیدیم اما در  «تمام رخ» کاملا مساله خانوادگی است و جایگاه خانواده و اینکه یک خانواده مساله دار چگونه می تواند به عارضه، مساله یا حتی بحران های بزرگ در ابعاد ملی منجر شود، پرداختیم و برخلاف مجموعه های دیگر که اهداف خاصی را مورد بررسی قرار می داد، این سریال از جنس مردم بود.

صفری درباره خرده گیری به هنرمندان درباره کار نکردن در شرایط روز جامعه گفت: کار درستی نیست که هنرمند کار نکند و درگیر فعالیت اقتصادی نشود. ۹۰ درصد هنرمندان تنها راه درآمدزایی شان همین هنر است و این انصاف نیست و همه باید زندگی کنند و آرامش و رفاه داشته باشند. به بنده هم چند فیلمنامه از سوی صداوسیما و جاهای دیگر پیشنهاد شده است و درحال بررسی و مذاکره هستیم.

او در پایان درباره سریال جدید خود با اشاره به اینکه «مارماهی» نیز زنجیره محتوایی کارهاست، عنوان کرد: در آنجا با قصه ای پیچیده تر و سنگین تر و از لحاظ تولیدی متمایز سروکار داریم و عملا متعالی ترین قصه ای ست که در این چندسال نوشته شده، همان  «مارماهی» است که به دلیل سنگینی تولید به سراغش نرفتیم. مسایل آن به تبع قصه بزرگ شده است و در آن نبرد چند سرویس اطلاعاتی مورد پرداخت است و معادلاتش نیز تغییر کرده است. موضوع آن نیز تولید عارضه ها و بحران هایی از دل مسایل ساده است و بحث قاچاقچیان عطیقه و تروریسم مورد بررسی قرار می گیرد و حال اینکه چگونه این قصه ها به «مارماهی» می رسند را زمانی که این مجموعه در پلتفرم یا صداوسیما ساخته شد، خواهید دید.

رحیم نوروزی، آرش آصفی، معصومه بافنده، احسان امانی، ویدا جوان، نگین صدق گویا، مهدی سلوکی، بهزاد خداویسی، کاظم هژیرآزاد،رحمان باقریان، علیرام نورایی، شیدا یوسفی، مهوش صبرکن و وحید نفر در سریال «تمام رخ» به ایفای نقش پرداختند.

گفت‌وگو: پگاه زارعی

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است