واکنش دبیر جشنواره فجر به انصراف برخی فیلم‌های جشنواره | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۴۲
در جمع خبرنگاران مطرح شد؛

واکنش دبیر جشنواره فجر به انصراف برخی فیلم‌های جشنواره

مجتبی امینی، دبیر چهل و یکمین دوره جشنواره فیلم فجر درباره حضور آثار در این فستیوال و انصراف از آن توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش خبرنگار سینما صبا، مجتبی امینی درباره حواشی انصراف آثار از جشنواره فیلم فجر در جمع اهالی رسانه گفت: وقتی جشنواره حق رایت را پرداخت می‌کند، یعنی فیلم در اختیار جشنواره است. فیلمی که این روزها انصرافش مطرح شده، اصلا در بخش رقابتی حضور ندارد. بخش غیر رقابتی با عنوان جشنواره جشنواره‌هاست. فیلم‌های این بخش مورد داوری قرار نمی‌گیرند و فقط اکران معمولی می‌شود.

وی افزود: همه فرایند حضور فیلم‌ها در جشنواره بر اساس پروتکل‌های جهانی صورت گرفته است. از ثبت نام، حق رایت، حق پخش، انعقاد قرارداد تا تفاهم با پخش کننده‌های معتبر جهان.

دبیر چهل و یکمین دوره جشنواره فیلم فجر در ادامه اظهار کرد: در دنیا جشنواره‌ها را مولفین و تهیه کنندگان و کارگردان‌ها تعیین و تکلیف می‌کنند. سه ضلع یک اثر را تهیه‌کننده، کارگردان و نویسنده آن تشکیل می‌دهند و در همه جای دنیا همین است. این موضوع در کشور ما سال‌ها مورد بررسی و بحث قرار گرفته است و سینماگران به بلوغ در این زمینه رسیده‌اند.

امینی در ادامه بیان کرد: یک اثر متولی هدایت راهبری و تولید یک اثر تهیه کننده اثر است. تهیه کننده اثر نظر می‌دهد که می‌خواهد اکران داشته باشد یا نداشته باشد. می‌خواهد در جشنواره باشد یا نه. همه عوامل در اختیار و زیر چتر تهیه‌کننده اثر هستند. طرف حساب همه جشنواره‌های جهان و تعیین و تکلیف یک فیلم در صنعت سینما تهیه کننده است.

امینی درباره احتمال اضافه شدن سیمرغ بهترین فیلم اقتباسی اظهار کرد: در حال بررسی هستیم، اعلام خواهیم کرد که جشنواره امسال جایزه بهترین فیلم اقتباسی داریم یا نه.

دبیر جشنواره درباره افتتاح نمایشگاه ۱+۴۰ در سومین روز جشنواره بیان کرد: کتابی از نمایشگاه چهل  دوره نگارش شده که بعد از جشنواره فجر با عنوان چهل به اضافه یک، منتشر خواهد شد. این نمایشگاه حاصل زحمات خانواده بزرگ سینماست. این نمایشگاه تاریخ صنعت سینما و زحمات دبیران جشنواره های دوره گذشته را به نمایشگاه گذاشته است. این تاریخ صنعت سینماست که قابل پوشیدن نیست. امیدوارم دوره چهل و یکم هم با اقتدار و به زیبایی به پایان برسد.

امینی درباره فشار رسانه‌های معاند بر جشنواره گفت: جنگ، جنگ رسانه ها و تیترهاست. کف سینما چیز دیگری را که آن ها می‌گویند نشان می‌دهد. در سینما و بین مردم آرامش و علاقه به فرهنگ و هنر را می‌بینید. همه این موضوع را دیده اند و نمی توانند انکار کنند. اتفاق خوبی افتاده. رسانه ها و مخاطبان سینما دوست معطوف به جشنواره هستند. جشنواره با شکوه پیگیری می شود. صف های طولانی خرید بلیت هم هست.

وی ادامه داد:حالا یک عکسی هم منتشر می شود و عده ای روی آن مانور می دهند که جشنواره امسال تحریم شده است. این کلمه تحریم به غلط استفاده می شود. اهالی محترم رسانه کشور و سینما در اینجا هستند. جشنواره مسیرش را با شکوه پیش خواهد برد. سینما و فرهنگ تحریم پذیر نیست. ما فرهنگی داریم که از کل دنیا و کشور ها جلوست و کسی نمی تواند از آن پیشی بگیرد. ما نشان دادیم که در عمل هم رتبه یک فرهنگ و هنر جهان هستیم. در سالی قرار داشتیم که دشمن دست به دست هم داد که التهاب در جامعه جاری شود اما موفق نشد و جشنواره درخشید.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است