برخی دوستان داخلی پیش‌بینی می‌کردند که جشنواره فجر برگزار نشود | پایگاه خبری صبا
امروز ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۳:۱۱
رئیس سازمان سینمایی در پاسخ به صبا؛

برخی دوستان داخلی پیش‌بینی می‌کردند که جشنواره فجر برگزار نشود

رئیس سازمان سینمایی با حضور در سینمای رسانه جشنواره فجر به برخی حاشیه‌های این روزها پاسخ داد.

به گزارش خبرنگار سینما صبا، محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی همزمان با نمایش فیلم انیمیشن «بچه زرنگ» در پردیس سینمایی ملت حضور یافت و بعد از بازدید از بخش‌های مختلف جشنواره فیلم فجر در جمع خبرنگاران حاضر و پاسخگوی سوالات آنها شد.

خزاعی در حاشیه این بازدید در جمع خبرنگاران گفت: امسال جشنواره متفاوتی را شاهد هستیم. شاید این برهه از زمان را تاریخ قضاوت خواهد کرد؛ مخصوصا جشنواره چهل و یکم را. به دلایل مختلف امسال، یکی از جشنواره‌های پر حاشیه سینمایی است که دارد برگزار می‌شود. البته جای تشکر از تیم اجرایی دارد که همکاری و همراهی کردند. از اهالی رسانه باید تشکر کرد و بچه‌های خوب فیلمساز و خانواده سینمای ایران و در کنارش مردم که پشتوانه بسیار خوبی هستند. استقبال بسیار خوبی حداقل در تهران داشتیم؛ چراکه اکران‌های استانی هنوز آغاز نشده است. گرمای سالن‌های سینما به علت حضور مردم است.

** استقبال امسال نسبت به برخی از دوره‌ها خیلی بهتر بوده است

وی در پاسخ به سوال خبرنگار صبا مبنی بر میزان استقبال از آثار حاضر در جشنواره اظهار کرد: استقبال امسال نسبت به برخی از دوره‌ها خیلی بهتر بوده است. طبق آمار حضور مخاطب این ادعا را مطرح کرده‌ام. بله ما نوساناتی داریم. دوره‌ای جشنواره پرهیاهوست و برخی فیلم‌ها به سانس فوق العاده است. معمولا در سال‌های برگزاری این فراز و فرود‌ها متداول است. در روز نخست برگزاری جشنواره، ضریب اشغال سالن‌های ما بالای ۳۸ درصد بوده است و نسبت به برخی سال‌ها که مقایسه می‌کردیم وضعیت بهتری بوده است. البته ناگفته نماند که برخی سال‌ها هم از این بهتر بوده است.

خزاعی تصریح کرد: در مجموع دیشب که آمار را بررسی کردم، فیلم سینمایی «کت چرمی» به سانس فوق العاده رسیده بود. خیلی از سالن‌های تهران ضریب اشغال ۱۰۰ درصد یا بالای ۸۰ درصد بوده است. سند و مدرک این استقبال عکس‌هایی است که از حضور مردم موجود است؛ جشنواره‌ای که در خارج از کشور با همیاری برخی دوستان داخلی پیش بینی می‌کردند که برگزار نشود. در اخبار خیلی از رسانه‌ها در این ۴ یا ۵ ماه گفته می‌شد که امسال جشنواره‌ای برای برگزاری نداریم و در دهه فجر هیچ حرکت فرهنگی انجام نخواهد شد. از قبل در جنگ رسانه‌ای ذهنیت سازی کرده بودند که فضای جدیدی را در کشور رقم بزنند.

**به فیلم‌های حاضر در جشنواره وعده‌ حمایت نداده‌ایم

رئیس سازمان سینمایی درباره هجوم برخی از رسانه‌ها برای زیر سوال بردن جشنواره گفت: امروز دیدیم نه تنها جشنواره برگزار شد، بلکه برخلاف ادعایی که گفته می‌شد فیلمی برای نمایش در جشنواره نخواهد بود، جشنواره پرشور برگزار شد. تعداد آثاری که در بخش مسابقه است، نسبت به دوره قبل بیشتر است. با هفت سال اخیر اگر مقایسه شود، افزایش تعداد آثار در بخش مسابقه داریم.

وی ادامه داد: حتی گفته شد سینماگران و مردم استقبال نمی‌کنند. دیدیم که مردم سینمای ملی را دوست دارند. تحریم برای کسانی در همه جای دنیا است که ضعیف هستند. این یک تصمیم گیری منطقی و عقلانی نیست. وقتی ما نمی‌توانیم با مسائلی مواجه شویم، راحت‌ترین کار تحریم کردن است. البته خوشبختانه در ایران این موضوع را نداریم اما وقتی می‌بینند ایران در زمینه‌های مختلف در حال پیشرفت است، راه تحریم را در نظر می‌گیرند.

خزاعی در ادامه بیان کرد: تلاش برای متوقف کردن ایران با ایجاد تحریم هیچ وقت نتیجه بخش نبوده است و نمی‌توانند با پیشرفتی که در ایران اتفاق می‌افتد، رقابت کنند. اگر جشنواره فجر باشکوه برگزار شده و کار‌های بسیار خوبی ارائه شده است علتش حضور خود سینماگران، اهالی رسانه و مردم است؛ این‌ها سه بازوی اصلی سینما هستند و بدون این پشتوانه ما کاری نمی‌توانیم انجام دهیم. کار ما سیاست گذاری است.

وی درباره حمایت از فیلم‌های حاضر در جشنواره گفت: ما هیچ برنامه‌ای مبنی بر حمایت خاص یا ویژه از فیلم‌های حاضر در جشنواره نداریم یا اینکه به سازنده‌ای گفته باشیم اگر در جشنواره حضور پیدا کنید حمایت خاصی از شما شود. همه برای علاقه خودشان و عرقی که به جشنواره داشتند، حضور پیدا کردند. ولی وظیفه ما هست که در اکران از این دوستان حمایت کنیم و فضایی ایجاد کنیم که آثارشان دیده شود.

** این دوره، دوره جنگ رسانه‌هاست

خزاعی درباره جنگ رسانه‌ای امروز و تلاش برای آسیب رساندن به جشنواره خاطر نشان کرد: کسانی که در این سه – چهار ماه به دلیل فضای رسانه‌ای شرایط سختی را تجربه کرده اند، به دلیل فضای رسانه‌ای بود. این دوره، دوره جنگ رسانه‌هاست. بیشتر در رسانه‌ها افراد با هم می‌جنگند. واقعیت چیز دیگری است. واقعیت آنچیزی است که امروز در جشنواره می‌بینید. واقعیت حضور سینماگران است. واقعیت حضور مردم و اهالی رسانه است که لحظه به لحظه با رویداد‌های جشنواره همراهی می‌کنید. واقعیت این است که جشنواره فیلم فجر پایدار خواهد بود.

**وقتی فیلمی فرم پر کرد و پذیرفت حق خروج ندارد

رئیس سازمان سینمایی درباره انصراف آثار خارجی از جشنواره اظهار کرد: انصراف برخی آثار خارجی از جشنواره مربوط به بخش غیر رقابتی است. هیچ فیلمسازی یا نباید شرایط یک جشنواره را بپذیرد. وقتی فرم پر کرد و پذیرفت حق خروج ندارد. این قوانین بین المللی تمام جشنواره‌های دنیاست. ما در این سال‌ها دیدیم که یک کارگردان وسط جشنواره نامه می‌زند که ما را داوری نکنید. این قانون است که کارگردان در اواسط جشنواره حق انصراف ندارد و نمی‌تواند بگوید که داوری نشود. همه کار‌ها توسط تهیه کننده انجام می‌شود. اگر خیلی از فیلم‌ها بر اساس سناریو که در خارج از کشور طراحی شده است که فشار بیاورند حضور بین المللی آثار در جشنواره آسیب برسد. ارتباطی با جشنواره ندارند. این که عده‌ای می‌گویند اگر جشنواره بین المللی است، پس آثار آن کجاست، در چند روز آینده خواهید دید که چقدر در عرصه بین المللی موفق عمل شده است. مهمانان بالغ بر ۱۴۰ نفر دارند می‌آیند و معرفی خواهند شد و رسانه‌ها می‌توانند با آن‌ها گفتگو کنند. فیلم‌ها در بخش سینمای سعادت و سینمای شرق حضور خواهند یافت.

** کار داوری آثار آغاز شده است

خزاعی درباره معرفی داوران گفت: داوران به تناوب معرفی خواهند شد. این روالی است که در نظر گرفته شده است. همانطور که فیلم‌های بخش مسابقه در زمانی مشخص اعلام شد. داوران کارشان آغاز شده، دارند فیلم‌ها را می‌بینند، در صورتی که به جمع بندی رسیدند اسامی اعلام می‌شود. هر سال در شرایط نرمال تری بودیم که اسامی زودتر اعلام می‌شد. امسال کلا در سازمان سینمایی و جلساتی که با جناب امینی داشتیم به نتیجه رسیدیم که در زمان‌های مشخص برنامه‌های خبری اعلام شود. امسال شرایط عادی نیست. با دشمنان واقعی مواجه هستیم. فیلمسازی که تهیه کننده‌اش فرم پر کرده است و با اشتیاق حاضر است در جشنواره حضور داشته باشد، شروع می‌کند برایش ایمیل زدن و تهدید کردنش. وقتی در این جنگ نابرابر هستیم باید با احتیاطی خاص عمل کنید. اگر قرار بود همه جزئیات اعلام شود شاید به این مرحله نمی‌رسیدیم.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است