محمدجواد جنتی: تغییر در چند سکانس «بچه زرنگ»/ جلوتر از سینمای ایرانیم | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۴۷
در گفت‌وگو با صبا:

محمدجواد جنتی: تغییر در چند سکانس «بچه زرنگ»/ جلوتر از سینمای ایرانیم

کارگردان انیمیشن «بچه زرنگ» با ارائه راهکارهایی، درباره صنعت انیمیشن‌سازی ایران گفت.

محمدجواد جنتی کارگردان انیمیشن در گفتگو با خبرنگار سینما صبا، درباره بازار جهانی انیمیشن‌های ایرانی و اشاعه انیمیشن  «بچه زرنگ» که از محصولات گروه هنر پویاست و در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر اکران شد، در ابعاد بین المللی گفت: در پاسخ به شما باید بگویم کدام فیلم‌های ساخت داخل هستند که برای بازار داخلی ایران هستند و بازار جهانی را گرفتند؟ حال این مشکل سینماست یا انیمیشن؟ فاصله سینمای ما با سینمای جهان بیشتر است یا این انیمیشنی که شما در همین جشنواره فیلم فجر فیلم دیدید. مخاطب خارجی بهتر می‌تواند «بچه زرنگ» را ببیند یا فیلم‌های سینمایی این دوره از جشنواره را؟ پس نکته این است که ما بخشی از این سینما هستیم و مستقل از آن نیستیم، برخی کار‌ها هستند که با اسپانسر و تهیه کننده بودند و خارج کشور هم اکران شدند. شما می‌دانستید انیمیشن  «فیلشاه» در روسیه و لبنان اکران شده است، آن هم اکران جدی نه پخش محدود.

او افزود: گیشه در باکس آفیسشان رفته و  «فیلشاه» بعد از  «اسمورف ها» که محصول آمریکایی است، دومین انیمیشن پرفروششان شده است. صنعت فقط تولید نیست بلکه فرآیند بازار، فروش و بازگشت پول است. وقتی که می‌خواهی در بازار جهانی رقابت کنی باید به کیفیت جهانی اثر بسازی و بودجه جهانی می‌خواهی. کف تولیدات سطح پایین انیمیشن در دنیا ۱۰ میلیون دلار است! پس من باید نسخه خارجی بسازم و برسم به آن بازار. به نظر شما مسیرش وجود دارد؟ من نباید به عنوان تولیدکننده هزینه کنم و این کار تسهیل‌گران سیاسی است.

کارگردان «شاهزاده روم» تصریح کرد: من برای رفتن به کن، برلین و… شخصا هزینه می‌کنم تا بیینم آنجا چه خبر است و ارتباط بگیرم، حتی اطلاعات نسخه خارجی  «بچه زرنگ» هم از آنجا گرفتم. به نظرم دولت اگر می‌خواهد کمک کند در این‌ها کمک کند البته که نمی‌خواهد.

جنتی اظهار کرد: ما جلوتر از سینمای خودمان هستیم، شما هزینه را بدهید ما همه فیلم‌های شما را در بازار جهانی می‌بریم.

این انیماتور ضمن بیان اینکه یکی از چالش‌های بزرگ ما به روز نگه داشتن تجهیزات است، عنوان کرد: کامپیوتر ، کیبورد و موس وسایل مصرفی ماست، همین چند وقت پیش بود که cpu را دادیم تا یک ورژن دیگر بگیریم. ما از سخت افزار‌های جدی‌تر استفاده می‌کنیم و بخش عمده‌ای از هزینه ما به روز نگاه داشتن این هزینه هاست و ما نمی‌توانیم بگیم از کیفیت تجهیزات مستغنی شدیم، زیرا که دائما هزینه‌ها جهش دارد و جهان رو به جلو و در حال پیشرفت است.

جنتی درباره بازخورد مخاطبان «بچه زرنگ» گفت: این انیمیشن تا کنون چند اکران محدود داشته است و باید چند سکانس مهم از آن تغییر کند مثلا آن سکانس که شاهد روایت پیرمرد و داستان جنگل هستیم. ما این نسخه را به فجر دادیم چرا که می‌خواستیم سینمای کودک هم در این جشن سینمای ایران سهمی داشته باشد. بازخورد ما از سوی بچه هاست و تا کنون صرفا خبرنگاران و کارشناسان آن را دیدند، اما هنوز مخاطب اصلی ندیده است البته گروه‌هایی را آوردیم و کار را به آن‌ها نشان دادیم و فکر می‌کنم مسیر درست است، ولی باید ببینیم برنامه ریزی هایمان نتیجه می‌دهد یا نه.

او در پایان درباره پیش‌بینی خود از اینکه  «بچه زرنگ» به گیشه‌ها مانند چند انیمیشن اخیر جان دوباره می‌بخشد یا خیر، عنوان کرد: ما در این بحث باید دو مساله توجه داشته باشیم یکی عدد و رقم گیشه است و دیگری تعداد مخاطبان اثر.  «فیلشاه» در سال ۱۳۹۷ بیش از ۱ میلیون و ۲۰۰ نفر مخاطب داشت، شما این رقم را ضرب در فیلم‌هایی که امسال هستند و قیمت بلیتشان کنید ببینید چقدر می‌شود. فکر می‌کنم «بچه زرنگ» می‌تواند گیشه را رشد دهد و بازخوردهایش حتی از  «شاهزاده روم» و «فیلشاه» بیشتر باشد. پیشنهاد می‌دهم کسانی که می‌خواهد سینما، سالن و سیستم حفظ شود نه فقط روی من بلکه بر کل جامعه انیمیشن سرمایه گذاری کنند.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است