دست پُر فجر برای هفدهمین جشنواره فیلم مقاومت | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۴۷
رقابت سخت آثار برجسته پس از ۲ سال

دست پُر فجر برای هفدهمین جشنواره فیلم مقاومت

با حضور فیلم‌های مهم چند دوره اخیر جشنواره فیلم فجر، هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت کیفی‌تر از همیشه برگزار خواهد شد.


به گزارش خبرنگار سینما صبا، هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت پس از دو سال، نیمه اسفند در استان بوشهر برگزار خواهد شد و در بخش اصلی در سه بخش فیلم بلند، شامل سینمایی، مستند و پویانمایی، دبیرخانه جشنواره آثار ارسال شده را مورد بررسی قرار می‌دهد ضمن آن که در این دوره قرار است علاوه بر بخش فیلم بلند، در حوزه سریال، فیلم کوتاه داستانی، مستند و پویانمایی داخلی و خارجی، انتخاب و داوری آثار در کنار یکدیگر صورت گیرد.

بر اساس این گزارش، در حوزه فیلم‌های بلند سینمایی به شرط شرکت‌کردن صاحبان آثار و پذیرفته شدن فیلم‌ها، می‌توانیم شاهد رقابتی سرسختانه بین مدعیان این سال‌های فجر در جشنواره مقاومت و یک دوره به‌یادماندنی از این جشنواره باشیم.


های‌پاور/ هادی محمدپور، گل‌های باوارده/ مهرداد خوشبخت، غریب/ محمدحسین لطیفی، سرهنگ ثریا/ لیلی عاج، سینما متروپل/ محمدعلی باشه آهنگر، شماره ۱۰/ حمید زرگرنژاد، اتاقک گلی/ محمد عسکری از جشنواره چهل و یکم فیلم فجر آثاری هستند که شانس حضور در جشنواره مقاومت را دارتد.
۲۸۸۸/کیوان علیمحمدی و علی‌اکبر حیدری، دسته دختران/ منیر قیدی، هناس/ حسین دارابی، ضد/ امیرعباس ربیعی، موقعیت مهدی/ هادی حجازی‌فر از جشنواره چهلم فیلم فجر می‌توانند در جشنواره مقاومت  به رقابت با سایر آثار بپردازند.
آثاری چون تک تیرانداز/ علی غفاری، مصلحت نظام/ حسین دارابی، منصور/ سیاوش سرمدی و یَدو/ مهدی جعفری از فیلم‌های نامزدشده در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر و فیلم‌هایی چون آفتاب نیمه شب/ شهریار بحرانی، کارو/ احمد مرادپور و مهران/ رقیه توکلی از آثار شرکت کننده [متقاضی] این دوره جشنواره فجر نیز می‌توانند در این فهرست قرار بگیرند. در این بین، فیلم مهران در جشنواره فیلم‌های کودکان ونوجوانان برنده جایزه شد.
از جشنواره سی و هفتم و سی و هشتم فیلم فجر نیز فیلم‌هایی چون خروج، آبادان یازده ۶۰، روز بلوا، شبی که ماه کامل شد، لباس شخصی و ۲۳ نفر در دوره پیشین جشنواره مقاومت شرکت کرده بودند اما فیلم‌هایی چون روز صفر/ سعید ملکان، درخت گردو/محمدحسین مهدویان شانس شرکت در این دوره جشنواره مقاومت را دارند.

در این فهرست البته آثار دیگری که در سال‌های اخیر در حوزه انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مقاومت ساخته شده‌اند و در جشنواره فجر حضور نداشته‌اند، می‌توانند حضور داشته باشد. یکی از این آثار فیلم جنجالی مسیح پسر مریم ساخته علی جعفر‌آبادی است که روایتی ضد سیستم فرهنگی اجتماعی رژیم سابق را به تصویر کشیده است.

جلال غفاری در نشست خبری هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت گفته بود: توفیق و یا عدم توفیق ما همواره مرتبط با چارچوب نظری در نگاه به مقاومت و گفتمان مقاومت است. جشنواره فیلم «مقاومت» تا یازده دوره با نام «جشنواره دفاع مقدس» برگزار می‌شد و از دوره یازدهم، هم عنوان آن تغییر کرد و هم بین‌المللی شد. این اتفاق از سال ۸۹ به بعد بود. مقام معظم رهبری در سیزده آبان سال ۹۷ فرمایشی داشتند مبنی‌بر اینکه نظریه مقاومت را در مقابل دشمن تبیین و تبلیغ کنید. به نظر می‌آید ما یک‌چالش جدی داشتیم و داریم و آن ناشی از این است که مقاومت را در فرآیند فهم، به یک سوژه، یک موضوع و یا یک اتفاق سیاسی تقلیل می‌دهیم. حتی تقلیل «مقاومت» به «جبهه مقاومت» جفایی در نگاه کلان به گفتمان مقاومت است. برای عبور از این مقطع باید مقاومت را به عنوان یک گفتمان فهم کنیم. مقاومت نه تنها یک سوژه و رخداد امنیتی، بلکه یک کلان گفتمان است که ریشه آن به ابتدای زندگی برمی‌گردد و وجهی از خلقت انسان دارد. انسان به لحاظ فطری مقاومت‌جو است و زیر بار هر چیزی نمی‌رود.

مهلت ارسال آثار به دبیرخانه هفدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت امروز پنج‌شنبه ۲۷ بهمن ماه ۱۴۰۱ به پایان می‌رسد.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است