نخستین جشنواره ملی تولیدات رسانه‌ای میراث فرهنگی در پایان راه | پایگاه خبری صبا
امروز ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۵۴
دارابی: میراث‌فرهنگی را در حوزه دیپلماسی فرهنگی فعال کرده‌ایم

نخستین جشنواره ملی تولیدات رسانه‌ای میراث فرهنگی در پایان راه

نخستین جشنواره ملی تولیدات رسانه‌ای میراث فرهنگی با حضور چهره‌های مختلف فرهنگی و هنری و تجلیل از برگزیدگان به کار خود پایان داد.

به گزارش صبا، مراسم اختتامیه نخستین جشنواره ملی تولیدات رسانه‌ای میراث فرهنگی با حضور علی دارابی قائم مقام وزیر میراث فرهنگی، فاطمی استاندار یزد، مجید زین‌العابدین مدیرکل حوزه وزارتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، پیشکسوتان عرصه سینما و تلویزیون نظیر جهانگیر الماسی، رسول صدرعاملی، احمدرضا درویش، رضا میرکریمی، انسیه شاه‌حسینی، محسن علی اکبری، محمدرضا شریفی‌نیا، پرویز شیخ‌طادی، جواد انصافی و … در باغ دولت آباد یزد برگزار شد.

*دارابی: بودجه وزارت میراث فرهنگی قابل قبول نیست/ میراث‌فرهنگی را در حوزه دیپلماسی فرهنگی فعال کرده‌ایم

بنا بر این گزارش‌،‌ در این مراسم، دکتر علی دارابی در سخنانی گفت: جشنواره، محلی برای تضارب آرا و احترام گذاشتن به نظرات مختلف است که اگر به درستی رقم بخورد توانستیم نهضت روایتگری در میراث‌فرهنگی را دنبال کنیم. در همین زمینه معاونت میراث‌فرهنگی با مشورتی که با پیشکسوتان و کارشناسان میراث‌فرهنگی داشته است توانسته ۱۰۲ برنامه، سیاست و اقدام را برای حوزه میراث‌فرهنگی تعریف کند.

معاون میراث فرهنگی کشور ادامه داد: از جمله این برنامه‌ها می‌توان به مرجعیت‌بخشی به میراث‌فرهنگی اشاره کرد، ما درباره حوزه میراث‌فرهنگی فراوان سخن می گوییم اما نمی‌توانیم از مهجوریت آن در جامعه سخن نگوییم، تلاش داریم تا مرجعیت میراث‌فرهنگی را در حوزه‌های مختلف ارتقا دهیم.

او تصریح کرد: بودجه وزارت میراث‌فرهنگی در فاصله سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱ افزایش پیدا کرده اما این رقم در حوزه فعالیت‌های این وزارتخانه قابل‌قبول نیست. فقط برای معاونت میراث‌فرهنگی سالانه ۱۵ هزار میلیارد تومان نیاز داریم اما بودجه سال آینده برای کل وزارت میراث‌فرهنگی تنها ۳ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.

قائم‌مقام وزیر میراث‌فرهنگی گفت: باید بتوانیم از ظرفیت خَیرین میراث‌فرهنگی برای حفظ و معرفی و آموزش میراث‌فرهنگی استفاده کنیم. ایجاد یا تشکیل حلقه سفیران میراث‌فرهنگی از دیگر برنامه‌های معاونت میراث‌فرهنگی است.

او ادامه داد: در نشستی که در شورای‌عالی انقلاب‌فرهنگی داشتیم، تدوین سند ملی میراث‌فرهنگی را مصوب کردیم. همچنین شورای‌عالی ثبت جهانی متشکل از صاحب‌نظران و نخبگان را تشکیل دادیم و برای ۱۰ سال آینده اولویت‌های ثبت‌جهانی را مشخص کردیم.

دارابی تصریح کرد: میراث‌فرهنگی را در حوزه دیپلماسی فرهنگی فعال کرده‌ایم و در ۱۷ ماه گذشته تعداد زیادی از آثار را به کشور بازگرداندیم و برای پایگاه‌ها برنامه‌ریزی کردیم. دبیرخانه دائمی جشنواره ملی تولیدات چند رسانه‌ای میراث‌فرهنگی کار خود را آغاز خواهد کرد و ۳ استان برای دوره‌های بعد اعلام آمادگی کردند.

*استاندار یزد: فرهنگ سازی برای حفظ مواریث فرهنگی با مشارکت گروه‌های مرجع محقق می‌شود

در ادامه مراسم، مهران فاطمی استاندار یزد در سخنانی گفت: هنر الهام بخش، رهایی آفرین، مظهر تلاش و کوشش مستمر انسان برای رسیدن به قله‌های آزادی، عدالت، کرامت، معنویت، مهربانی، نشاط و بالندگی است و کارِهنرمند؛ کار مقدسی است چراکه خدای متعال اولین هنرمند هستی است.

فاطمی افزود: پیامبران و انسان‌های بزرگ نیز هنرمند بودند زیرا تابلویی از زیبایی انسان را در برابر انسان‌ها قرار دادند و آگاهی و بیداری ایجاد کردند

او ادامه داد: بی‌تردید هنر، آنگاه ماندگار می‌شود که شور و شعور را در هم آمیزد و در عمق جان اثر کند؛ کاری که پیامبران به ویژه رحمت للعالمین حضرت محمد (ص) انجام دادند.

فاطمی ابراز خوشحالی کرد که استان یزد و شهر میراث جهانی یزد میزبان اولین دوره جشنواره تولیدات چند رسانه‌ای میراث فرهنگی بوده است و ابراز امیدواری کرد رویدادهایی از این دست تدوام یابد چراکه فرهنگ سازی برای حفظ مواریث فرهنگی؛ با مشارکت گروه‌های مرجعی همچون هنرمندان و به کار بردن ظرافت‌های هنری سهل‌تر، شیرن تر، ماندگارتر و اثر بخش تر خواهد شد.

فاطمی خاطرنشان کرد: تردید ندارم چنانچه ما مسئولین فرصتی مناسب برای هنرمندان این سرزمین فراهم کنیم گوهر هنر فاخر ایرانی، مثل همیشه در تمام عرصه‌های جهانی خواهد درخشید و نقش تاریخی و تمدنی خود را در کمال همبستگی انسان‌ها ایفا خواهد کرد.

او در پایان از همه دست اندرکاران برگزاری این جشنواره، از حمایت وزیر میراث فرهنگی و قائم ایشان و مدیرکل میراث فرهنگی و همکاران اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد و هیئت داوران تشکر و قدردانی کرد و مجدداً به همه حضار به ویژه میهمانان عالی قدر و تولید کنندگان آثار فاخر خداقوت و خیر مقدم گفت.

٭٭٭ برگزیدگان جشنواره ملی تولیدات میراث فرهنگی

پرونده اولین جشنواره ملی تولیدات چند رسانه‌ای میراث فرهنگی با معرفی برترین‌های بخش‌های مختلف در یزد بسته شد.

در مراسم اختتامیه این دوره جشنواره که شامگاه شنبه ۲۹ بهمن در باغ جهانی دولت آباد این شهر برگزار شد، برگزیدگان بخشهای رادیویی، سینمایی، تلویزیونی و فضای مجازی معرفی و تجلیل شدند.
جایزه بهترین عکس در حوزه فضای مجازی به «فرزین احمدی» با اثر «قلعه رودخان» رسید، در بخش نماهنگ نیز «سید جمال میرجعفری» به خاطر اثر «جلوه هایی از آیین‎های سنتی» و ‌در بخش گزارش کوتاه بخش فضای مجازی «نسرین شهابی» برای اثر «سردار ملی» و نیز «سید عباس ضیایی» برای اثر «تحمر کار استاد تار» جایزه گرفتند.

جایزه بهترین موشن انیمیشن در بخش فضای مجازی به «علی نیکوکار» برای موشن «یزدگرد ۲» و «حمید امان‌دادی» برای اثر «میراث هرمزگان» رسید و جایزه بهترین نماهنگ جشنواره در بخش فضای مجازی به «محمدرضا ترشیزی» برای اثر «آسوار آسیاب بادی» تقدیم شد.
جوایز بخش کلیپ فضای مجازی به «مسعود مفیدی» برای اثر «ترکمن من» و «محمدمحسن جوهری» برای کلیپ «کرمانشاه غیرت بیدار» تقدیم شد.
در بخش رادیویی این دوره از جشنواره نیز در بخش نمایش، روایت و نمایش خوانی از «سلماز ملکی» برای اثر «آخماز» تجلیل شد و جایزه بخش پادکست به «منصوره توحیدلو» برای اثر «رواق عرش» و «میترا راستگو» برای اثر «غم خرم» و در بخش گزارش رادیویی به «تکتم اعتبار» برای اثر «شهر مهربان» رسید.
جایزه بخش نمایش، روایت و داستان خوانی رادیویی به «فرشید سلامت» برای اثر «راه بندان» تقدیم شد.


برگزیدگان بخش مستند تلویزیونی نیز بدین شرح معرفی و تجلیل شدند؛
جایزه بهترین مستند کوتاه تلویزیونی به «پرویز رستمی» برای اثر «هفت سمفونی زاگرس»، جایزه بهترین مستند بلند به «محمد بردبار» برای اثر «چیزهایی که زمان با خود برد» و «ناصر منصور افشار» برای اثر «شهر سوخته» و جایزه بهترین مستند نیمه بلند به «هادی آفریده» برای اثر «صف سلام» و «محمدرضا صنگوری» برای اثر «تپه حصار» تقدیم شد.
در بخش سینمایی این دوره از جشنواره نیز در بخش فیلم کوتاه و نیمه بلند هم «محمد پایدار» برای اثر «نوشابه مشکی»، «مهدی ایمانی» برای اثر «پریزاد» و به طور مشترک «محمد مقیم‌پور» برای اثر «رکم» و «مصطفی مهربان» برای اثر «تی یره» برگزیده شدند و جایزه بهترین فیلم کوتاه جشنواره به «محمدرضا مرادی» برای اثر «دو آل پا» تقدیم شد.

«مصطفی رنجبر» برای اثر سینمایی «آفتاب گرگ و میش» در بخش فیلم نامه تجلیل شد، بهترین بازیگر نقش اول مرد «علیرضا دیلمی» برای اثر «نوشابه مشکی» معرفی شد و جایزه بهترین بازیگر نوجوان جشنواره مشترکاً به «امیررضا فرامزی» برای فیلم «بلیط» و «سامان صادقی» برای فیلم «خوابهای خط خطی» تقدیم شد.
«ونوس حسن کانلی» برای اثر «بچه های طوفان» بهترین بازیگر زن این دوره از جشنواره معرفی شد و «سعید چاری» برای اثر «سایه روشن» جایزه بهترین کارگردانی را دریافت کرد و جایزه بهترین اثر سینمایی جشنواره به «پروانه مرزبان» برای اثر «بچه‌های طوفان» تقدیم شد. جایزه ویژه هیات داوران در بخش سینمایی این دوره از جشنواره نیز به «بهرزو شعیبی» برای اثر «بدون قرار قبلی» اعطا شد.
در این مراسم همچنین از هنرمندان «انسیه شاه حسینی»، «احمدرضا درویش»، «پرویز شیخ هادی»، «جهانگیر الماسی»، «رسول صدر عاملی»، «محمدرضا شریفی‌نیا»،‌«یونس شکرخواه»،‌ «محمد داوودی»،‌ «جواد قارایی»،‌ «جواد انصافی»،‌ «حسن بلخواری» و  «اقبال واحدی» تجلیل شد.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است