به گزارش خبرنگار موسیقی صبا، دومین شب از سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر با میزبانی هنرستان موسیقی دختران کشور و شب مکتب موسیقی اصفهان در تالار رودکی برگزار شد.
اجرای هنرستان موسیقی دختران از ساعت ۱۸:۳۰ آغاز شد، در بخش اول هنرجویان هنرستان موسیقی دختران قزوین قطعات خود را به صورت گروهنوازی اجرا کردند.
نگار نیری، کیمیا محسنی، عارفه فدایی ، سارا ثقفی، فاطمه ذکری فلاح، لاوین میراشه، سروناز فلاح، ریحانه حسنبیگی و مهشید گودرزی اعضای گروه هنرستان موسیقی دختران قزوین بودند که در تالار رودکی به صحنه رفتند.
نرگس وفایی(مدیر هنرستان موسیقی دختران قزوین) درباره این گروه و اجرای آنها در سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر توضیح داد: «این اولین اجرای هترجویان ما در جشنواره موسیقی فجر بود، اجرای صحنهای در رویدادی مثل فجر و در تالار رودکی تجربه بسیار ارزشمندی برای هنرجویان موسیقی است و امکان دیدهشدن آنها را فراهم میآورد.»
او درباره اینکه آیا اجراهای جشنواره فجر باعث روحیه نشاط و امید و همبستگی در جامعه میشود، گفت: قطعا برگزاری جشنواره موسیقی فجر باعث شور و نشاط اجتماعی و باعث افزایش روحیه همدلی در جامعه میشود.
در بخش دوم اجرای هنرستانهای دختران کشور در سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر هنرجویان هنرستان موسیقی دختران تهران به صحنه آمدند و قطعات خود را اجرا کردند.
تارا قهرمانی، فاطمه مزارعی، آلما نگهبان، مدیا احمدیان اعضای گروه موسیقی هنرجویان هنرستان موسیقی دختران تهران بودند که در تالار رودکی به اجرای صحنهای پرداختند.
پریسا زهتابیان (مدیر هنرستان موسیقی دختران تهران درباره این گروه و اجرای آنها در سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر توضیح داد: هنرجویان هنرستان موسیقی دختران تهران پنج سال است که در جشنواره موسیقی فجر در بخش غیر رقابتی شرکت دارند ؛ حضور و اجرا در جشنواره فجر انگیزه خوبی برای کار کردن و تلاش بیشتر هنرجویان میشود؛ ما هر سال گروههای بیشتری برای اجرا در جشنواره داشتیم متاسفانه در سه سال اخیر به دلیل پاندمی کرونا امکان گروهنوازی هنرجویان در جشنواره نبود چون تعدادی از آنها نمیتوانستند به اجرا بروند؛ هنرجویان ما در واقع پس از سه سال امشب برای گروهنوازی به صحنه فجر آمدند.
او اظهار کرد: حضور هنرجویان موسیقی در جشنواره فجر و اجرای صحنهای باعث روحیه نشاط و افزایش همدلی در جامعه میشود و در شرایط فعلی برگزاری جشنواره موسیقی یک ضرورت اجتماعی بود.
«پیش درآمد اصفهان»، «درآمد»، «دونوازی سنتور و تار»، «بهار دلنشین»، سولو کمانچه و رنگ اصفهان قطعاتی بود که هنرجویان هنرستان موسیقی کشور در سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر اجرا کردند.
همچنین شب مکتب موسیقی اصفهان در سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر علاوه بر رونمایی آلبوم موسیقی «کرشمه» هنرمندان پیشکسوت اصفهانی گوشههایی از موسیقی اصفهان را در سانس دوم رودکی به اجرا درآوردند؛ اجراهایی با ساز و آواز از موسیقی ردیفدستگاهی اصفهان که حال و هوای خاصی را به فجر سی و هشت آورد.
در ابتدای شب مکتب موسیقی اصفهان اسماعیل آذر به عنوان مجری این شب با اشاره به ویژگیهای مکتب موسیقی اصفهان گفت: ما چند مکتب موسیقی همانند سبک شعری در کشور داریم؛ یکی از برجستهترین مکاتب، مکتب اصفهان است. اگر از شیراز شعر برخاسته از اصفهان هم موسیقی برخاسته است. مهمترین ویژگی مکتب اصفهان درست خواندن شعر است؛ در این مکتب هیچوقت خوانندهای هنر خودش را به گونهای ارائه نکرد که شعر از بین برود ؛ خوانندگان اصفهان شعر را درست ادا میکردند. تفاوت خوانندگان اصفهان با دیگر خوانندگان این بود که خوانندگان اصفهان مفهوم شعر را میفهمیدند و میخواندند.
اسماعیل آذر در ادامه از «استاد قناعت» دعوت کرد که به صحنه بیاید و قطعه خود را اجرا کند. این نوازنده پیشکسوت به صحنه آمد و با تکنوازی «قرهنی» حال و هوای خاصی را به سالن رودکی آورد و مخاطبان را به وجد آورد. مجری این شب سپس از سعید مزدک (پیشکسوت موسیقی اصفهان و از شاگردان استاد جلیل شهناز ) و آقا رضاخان طباطبایی (خواننده ۸۰ ساله اصفهانی) دعوت کرد تا به صحنه بیایند. این دو پیشکسوت موسیقی قطعات را با ساز و آواز اجرا کردند.
در ادامه این شب هنرمندان اصفهانی منصور اعظمیکیا و پریسا ابوالقاسمی به صحنه آمدند و با دو نوازی نی و دف موسیقی ناب مکتب اصفهان را به سمع و نظر مخاطبان رساندند.
منصور اعظمیکیا (تدوینکننده آلبوم موسیقی ردیف آوازی اصفهان با نام کرشمه) به نکاتی پیرامون موسیقی ردیفآوازی اصفهان در این آلبوم اشاره کرد و گفت: این آلبوم نتیجه چهل سال فعالیت من است؛ موسیقی ردیفی را هم مانند پازل کنار هم میچینند. همانطور که میدانید در جای جای کشورمان و در جغرافیای ایران هر منطقه موسیقی خاص خود را دارد. بزرگان ما اینها را کنار هم چیدند و اینها ردیف شدند و با منطق علمی، فیزیکی و موسیقیایی کنار هم چیده شدند و ردیف را شکل دادند. در این آلبوم ردیفی که من در زنجیره ردیف ایجاد کردم، یک پکیج است که از ۱۰ ردیف گلچین کردم که به درد آواز ایران بخورد.
در شب مکتب موسیقی اصفهان در سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر آلبوم موسیقی ردیف آوازی اصفهان با نام «کرشمه» به تدوین منصور اعظمی کیا رونمایی شد.
علی عطریان (سرپرست گروه موسیقی مکتب اصفهان ) درباره حضور موسیقی اصفهان در سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر و قابلیت های مکتب موسیقی اصفهان توضیح داد: موسیقی اصیل در اصفهان دارای تاریخی رشید و هزاران ساله در ایران مرکزی است؛ اصفهان به عنوان پایتخت فرهنگی ایران موسیقی در آن پایه و مبنای ردیف موسیقی ایران مرکزی است و ریشههای موسیقی امروز ما در این شهر نهفته است.
There are no comments yet