«ژاک کوپو؛ زندگی‌نامه، شیوه و روش‌ها» منتشر شد | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۴۵

«ژاک کوپو؛ زندگی‌نامه، شیوه و روش‌ها» منتشر شد

کتاب «ژاک کوپو؛ زندگی‌نامه، شیوه و روش‌ها» که درباره زندگی، روش‌ها و رویکردهای تمرینی این نظریه‌پرداز سرشناس تئاتر جهان است، به زبان فارسی منتشر شد.

به گزارش صبا، نشر نیماژ، کتاب «ژاک کوپو؛ زندگی‌نامه، شیوه و روش‌ها» به نویسندگی مارک ایوانز و زبان‌گردانی مبین عطاری را با موضوع نقد و نظریه تئاتر، منتشر کرد.

در چشم‌انداز تئاتر مدرن، نام ژاک کوپو در کنار کسانی چون میرهولد، استانیسلاوسکی، کریگ و آپیا جای می‌گیرد. تاثیر تفکرات و شیوه‌های او در ایجاد تئاتری غیرتجاری و در عین حال عامه‌پسند با ویژگی‌های منحصر‌به‌فردی که از یک تئاتر ناب توقع می‌رود، تا به‌امروز ادامه یافته است.

تاکید کوپو بر ضرورت آموزش پایه‌ای بازیگر و تعلق گروهی، نگاهی تازه به تئاتر را نه فقط در فرانسه که در سراسر اروپا ایجاد کرد.

این کتاب قصد دارد با نورافکندن بر زیست، روش‌ها و رویکردهای تمرینی ژاک کوپو، عمق و اثربخشی این مرد تئاتر را مرور کند. هدف این کتاب، جلب توجهات به سمت دستاوردها، اقدامات و ایده‌های کوپو است تا از طریق آن‌ها امکان ادامه‌ مسیر توانمندسازی و تشویق نسل‌های جدید سازندگان آثار تئاتری فراهم شود.

در قسمتی از کتاب «ژاک کوپو؛ زندگی‌نامه، شیوه و روش‌ها» می‌خوانیم: «ژاک کوپویی که قرار بود تئاتر فرانسه را احیا کند، نمی‌بایست و نمی‌توانست کورکورانه به گذشته پشت کند. کوپو با این کار، انرژی‌های حیات‌بخش و حس قوی شاعرانه‌ای را نادیده می‌گرفت که به باور او باعث خلق آثار هنرمندان برجسته‌ تئاتر شده بودند.
کوپو در کل دوران فعالیت تئاتری‌اش، از همان روش پیشینیانش در خلق نمایشنامه‌های کلاسیک، برای خلق نمایشنامه‌های فرانسوی جدیدش استفاده کرد.»

کتاب «ژاک کوپو؛ زندگی‌نامه، شیوه و روش‌ها» در ۲۴۴ صفحه و با قطع رقعی منتشر شده است.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است