نمایشگاه هنرهای تجسمی نور افتتاح شد

به گزارش خبرنگار تجسمی صبا، نمایشگاه هنرهای تجسمی نور، امروز ششم اسفند در موزه ملی قرآن افتتاح شد. در این نمایشگاه آثار؛ خوشنویسی، نقاشی‌خط، نقاشی و تایپوگرافی به نمایش درآمده است.

در آغاز مراسم افتتاحیه این نمایشگاه، علیرضا کلانتر مهرجردی، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی گفت: ۱۰۰ اثر به دبیرخانه این نمایشگاه رسیده است. با حمایت‌هایی که از چنین نمایشگاه‌هایی می‌شود، این تعداد باید بسیار بیشتر شود. یکی از اقدامات جهاد دانشگاهی، تأسیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور است که با عملکردش، قدم‌های مهم و تأثیرگذاری در اشاعه معانی قرآنی برداشته است.
او افزود: این شکوفایی با اتکا به نیروی دانشجویی رقم خورده است. امیدوارم در گام دوم انقلاب فعالیت‌های دانشجویی در حوزه فرهنگ و هنر تقویت شود که نمایشگاه نور یکی از این اقدامات است و باید تداوم پیدا کند.

در ادامه مراسم، حجت‌الاسلام والمسلمین فخرالدین صابری، رئیس موزه ملی قرآن بیان کرد: در نمایشگاه نور، ۴۰ اثر از ۳۵ هنرمند به نمایش درآمده است.

او با بیان اینکه موزه ملی قرآن کریم ۱۷ سال است شروع به کار کرده و ۷۰۰ اثر در آن به نمایش درآمده است، اظهار کرد: در این مکان از قرن ۱۴ تا اواخر دوران قاجار، قرآن‌های خطی در معرض دید قرار گرفته است. هدف از برپایی موزه ملی قرآن، این است تا بگوییم شیعیان به ویژه ایرانیان از گذشته‌های دور روی قرآن و کتابت آن تأکید ویژه داشته‌اند؛ به‌ویژه‌ در شرایط کنونی که هجمه علیه شیعیان زیاد است، چنین موزه‌هایی می‌تواند حقانیت شیعه را اثبات کند.
صابری تصریح کرد: برپایی چنین نمایشگاه‌هایی نشان می‌دهد که قرآن به واقع معجزه‌ای آسمانی است زیرا در طول تاریخ از تحریف مصون مانده است.

حجت‌الاسلام و المسلمین حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی نیز در ادامه مراسم افتتاحیه اذعان کرد: قرآن کریم با معارف خود عقل‌ها را تسخیر کرده است و با هنرش قلب‌ها را به دست می‌آورد. وقتی در قرآن دقیق می‌شویم، از همه سطوح معارف در آن مشاهده می‌کنیم؛ این ویژگی بارز قرآن است تا همه بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند.
وی اضافه کرد: قرآن در زمان اوج اقتدار ادبی اعراب نازل شد. این امر نشان‌دهنده آن است که خداوند در هر مقطعی معجزه‌‌ای متناسب با همان دوران به پیامبرش می‌دهد.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی تاکید کرد: تمام نظامات جامعه هستی در قرآن وجود دارد و هر آنچه که بخواهد در قرآن می‌یابیم؛ پس هر کسی بتواند معانی قرآنی را در قالب هنری ارائه کند، به قرآن و مردم خدمت کرده است. ما زمانی خواهیم توانست برای خود آینده ترسیم کنیم که از اشکال مختلف هنر برای بیان قرآن بهره ببریم.
او ادامه داد: درباره اهمیت و کارکرد هنر با ذکر نقل قولی از رهبر معظم انقلاب درباره مشاهده سریال مریم مقدس (س) که بر مبنای آیات قرآنی ساخته شده، گفت: بیان حضرت آقا نشان می‌دهد اگر هنرهای قرآنی را به صورت گسترده عرضه کنیم، می‌توانیم جهان را به تسخیر خود درآوریم.

در انتهای این مراسم لوح تقدیر به سمیه آزادی همت، حامد باقری‌زاده، محمد بخشی زاده، اکبر پرویزی، نادیا پیرزاده، تندیس تقوی، فائقه جهانبخش، یونس چناری، سحرسادات حسینی نقوی، معصومه حیدرپور، سحر رحیمی، امیره رسولی، الهه رهبر، ناصر زارعین، محمد سلیمانی، زینب شاطری، نوبهار شاهی آذر، مریم شیخی، ستاره عامری، مائده عباس زاده، محبوبه علوی خصال، مطهره علی اکبر نظری، اعظم علیزاده نیک، سحر فتح اله ئی، نرگس قاسمپور، فرحناز قلی زاده، زهرا کاظمی زاده، مائده کلایی، فاطمه لطفی آذر، زهره محمدزاده، امید مراوندی، هدی میرباقری، وحیدعلی نجفی، عرفانه نوری نژاد، شیرین نوشیروان، مریم نیکوفر، فهیمه همتیان، رقیه سادات وزیری بزرگ و محمود یوسفی اهدا شد.