سیدجوادهاشمی: شهرام با همه بزرگی، حقش را در سینما نگرفت | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۵۲
مراسم تشییع پیکر شهرام عبدلی در خانه هنرمندان برگزار شد

سیدجوادهاشمی: شهرام با همه بزرگی، حقش را در سینما نگرفت

مراسم تشییع پیکر مرحوم شهرام عبدلی در خانه هنرمندان، صبح امروز هفتم اسفند با حضور خانواده او، مردم و جمعی از هنرمندان برگزار شد.
به گزارش صبا، در این مراسم، سید جواد هاشمی بازیگر و کارگردان که اجرای برنامه را برعهده داشت با صدایی بُغض‌آلود در ابتدای این مراسم چنین گفت: به روح شهرام سلام می‌کنم، چقدر عجیب است! چقدر روزگار بدی است، هیچوقت فکر نمی‌کردم خانه هنرمندان بدون همچون «شهرام» بماند، او جزو نوادر چهره‌های هنری بود که عمیق بود، اندیشه می‌کرد. او نویسنده‌ای تمام عیار بود و استعدادهایش در پس بازیگری او پنهان شده بود. هر چه از او بگوییم، کم گفتیم.

او ادامه داد: این غم سخت است اما مطمئنم جای او خیلی خوب است، او همیشه غمخوار بود و غصه‌دار مردم و دوستانش بود، در موقعیتی که مردم ناراحت هستند و شرایط نابسامان است، هنرمندان یک قدم جلوتر ناراحت هستند و شهرام هم در این دوران غصه‌دار مردم بود و طاقت نیاورد. با این حال شهرام با همه بزرگیش حقش را در سینما نگرفت.

هاشمی اضافه کرد: شهرام در مراسم تشییع «علی سلیمانی» (بازیگر) به من گفت که معلوم نیست ما کی می‌رسیم! اما فکر می‌کنم علی حالش خوب است. شاید شهرام هم باید برای ما عزاداری کند.

کوروش سلیمانی یکی از دیگر هنرمندانی بود که به واسطه دوستی دیرینه‌اش با زنده‌یاد شهرام عبدلی جملاتی در وصف این هنرمند مطرح کرد و گفت: من بیست سالی است که شهرام را می‌شناسم و شهادت میدم در محضر پروردگار جز معرفت سخت‌کوشی، دلسوز مردم بودن از او چیزی ندیدم. از عشق او به پدرش، همه می‌دانند، چنین عشق نشان می‌دهد که انسان شریفی بوده و مطمئن هستم فرزندانش
هم مانند او خواهند بود. شهرام عبدلی سربلند و با افتخار بود. حرص خورد، غصه خورد و تحمل نکرد و شکست.

این بازیگر ادامه داد: ما مانند شهرام عبدلی کم داریم که اگر روی صحنه نتوانست کار کند، نوشت و تدریس کرد. از مردمی که آمدند متشکرم، آن‌ها برای هنرمندشان آمده‌اند و ما برای برادرمان آمدیم، برای کسی که دلتنگ صدا و وجود او می‌شویم اما چرا دوستان ما زود پر پر می‌شوند؟

کوروش سلیمانی در پایان سخنانش گفت: از خدای بزرگ خاضعانه می‌خواهم دستگیر کسانی باشند که در کودکی پدرشان را از دست می‌دهند، من نمی‌توانم به فرزندان او نگاه کنم، خدایا خودت به آنها نگاه کن.

در ادامه مراسم، میرطاهر مظلومی که تا آخرین لحظات کنار زنده‌یاد شهرام عبدلی در مشهد بوده است، در سخنانی چنین گفت: زمین به خاطر حضور برخی از آدماهاست که نفس می‌کشد، ولله که شهرام یکی از همان‌ها بود؛ با خرد، شریف و محترم. زمانی که شهرام در بیمارستان بود، با من تماس می‌گرفتند که برای شهرام چه کنیم؟! گفتم هر کسی که حاجت می‌خواد به اینجا می‌آید! پروژه ١۴٠ نفری سریال «آسوده باش» هرشب تک به تک و گروهی شهرام را در حرم ثامن‌الحجج دعا می‌کردند. نام این پروژه به اسم «آسوده باش» بود و تنها کسی که به آسودگی رسید و نور نصیبش شد، شهرام عبدلی بود.

ایرج راد ـ مدیرعامل خانه تئاتر _ نیز در این مراسم حاضر بود و گفت: غم بزرگیست از دست دادن عزیزی که همه کسانی که او را می‌شناختند، شیفته منش، معرفت و بزرگیش بودند. شما هنرمندان را از قاب تلویزیون و سینما می‌بیند اما از منش و ارتباط آن‌ها با جامعه و خانواده، تحمل بسیاری از سختی‌ها و رنجی‌هایشان خبر ندارید. شهرام عبدلی در خیابان به مردم لبخند میزد اما هریک از هنرمندان مشکلات زیادی دارند و ما در خانه تئاتر می‌دانیم چه رنج‌هابی را تحمل می‌کنند. شهرام عبدلی یکی از این عزیزان بود، کسی که انتظار نداشتیم آنقدر زود از میان ما برود. افتخار همکاری دو کار صحنه‌ای را با او داشتم. وقتی هنرمندان با هم کار می‌کنند، همه زوایای وجود یکدیگر را می‌شناسند، شهرام عبدلی یکی از بی‌حاشیه‌ترین و عزیزترین هنرمندان بود.

در بخش دیگری مراسم بدرقه تشییع پیکر شهرام عبدلی؛ رحیم‌زاده ـ تهیه‌کننده سریال «آسوده باش» آخرین سریالی که شهرام عبدلی در آن نقش‌آفرینی کرد، ضمن تسلیت به حاضران و خانواده این بازیگر، گفت: شهرام مدت کوتاهی در پروژه همراه ما بود اما در این مدت آسودگی را به ما یاد داد. شاید عمر رفاقت ما کم باشد اما عمق رفاقت ما سال‌هاست.

او اضافه کرد: امام رضا (ع) کاری کرد که منِ رحیم زاده شرمنده خانواده عبدلی شدم و امیدوارم شهرام مرا ببخشد و تمام تلاش ما این بود که شهرام با پای خودش از بیمارستان بیرون بیاید اما تقدیر این بود. روز افتتاحیه سریال گفت هم ما که اینجاییم دعوت شده امام رضا (ع) هستیم. سکانس‌هایی را از شهرام برداشت کردیم، تمام آن‌ها موجود است چون خود شهرام در میان ما حضور دارد.

محمد مهدی عسگرپور مدیرعامل خانه هنرمندان نیز در سخنانی کوتاهی از سخت‌کوشی و خوشنامی شهرام عبدلی یاد کرد و گفت: از این مجالس که سالی چند بار برگزار می‌شود و در واقع مجالس ذکر و تذکر است و گرد هم می‌آییم تا بگوییم دنیا فانی است. آنچه از ما باقی می‌ماند ارزش کارها و هنر ماست. بسیاری از هنرمندانی که از دنیا رفته‌اند، آثار آن‌ها موجب شده در میان مردم زنده بمانند.

در ادامه مراسم نماز میت خوانده شد و پیکر شهرام عبدلی برای خاکسپاری به قطعه هنرمندان بهشت زهرا منتقل شد.

منبع: ایسنا

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است