نشست رسانه‌ای هفته بزرگداشت حکیم نظامی برگزار شد | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۵۰

نشست رسانه‌ای هفته بزرگداشت حکیم نظامی برگزار شد

نشست رسانه‌ای هفته بزرگداشت حکیم نظامی بعدازظهر امروز یکشنبه هفتم اسفندماه در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار شد.

به گزارش صبا، این نشست با حضور محمود شالویی رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و رییس ستاد بزرگداشت حکیم نظامی، کاوه خورابه دبیر علمی پژوهشی ستاد بزرگداشت و علیرضا حبیبی دبیر ستاد اجرایی همراه بود.

در ابتدا شالویی اشاره‌ای به یک‌صدمین سال تاسیس انجمن آثار و مفاخرفرهنگی داشت که یک قرن از شروع کار آن می‌گذرد و گفت: نظامی شاعر بلند آوازه قرن ۶ هجری است. برای دومین سال، بزرگداشت حکیم نظامی در داخل و خارج از کشور برگزار می‌شود. هفته حکیم نظامی از ۱۴ اسفند آغاز می‌شود و تا روز بزرگداشت یعنی ۲۱ اسفندماه ادامه دارد که همراه با اجرای برنامه‌های متنوعی است. به‌دلیل کثرت برنامه‌ها و تقاضا از سوی استان‌ها برگزاری همه آن‌ها در یک هفته ممکن نبود در نتیجه از ابتدای اسفندماه این اقدامات آغاز شد.

او با بیان این که نخستین برنامه‌ به میزبانی دانشگاه الزهرا در نشستی صمیمانه شروع شد، ادامه‌داد: سپس در اهواز دومین برنامه را دانشگاه آزاد میزبانی کرد. در دانشگاه تربیت مدرس نیز با حضور نظامی‌پژوهان فعالیت دیگری را شاهد بودیم. مراسمی در شهرستان نور استان مازندران برپا شد. در روزهای آینده برنامه‌های مختلفی در تبریز ارومیه، سبزوار، یزد، بیرجند، بجنورد و برخی مراکز دیگر پی‌گیری می‌شود. ضمن این‌ که ادارات کل ارشاد شهرستان‌های سراسر کشور ویژه برنامه دارند. همکاری و همراهی دانشگاه‌ها نیز گسترده است و اغلب برنامه‌هایی را در نظر گرفتند.

رییس ستاد بزرگداشت حکیم نظامی با اشاره به همکاری دستگاه و نهادهای مختلف از جمله صداوسیما، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور، افزود: در شهر صوفیه پایتخت بلغارستان نمایشی درباره حکیم نظامی به اجرا رفت و مورد توجه علاقه‌مندان قرار گرفت. از همکاری با کشورهایی که مفاخر مشترک دارند برای معرفی آنان در برنامه‌های مشترک استقبال می‌کنیم. در این راستا مجموعه یونسکو در تهران و سایر نهادهای فرهنگی مثل موسسه اکو برنامه‌های جدی خواهند داشت. از علاقه‌مندان خارجی دعوت می‌شود اگر امکان حضور فراهم نباشد به‌صورت مجازی از نظامی‌پژوهان و اهل تحقیق تقدیر می‌شود. وزارت علوم هم همکاری لازم را دارد تا از استادانی که در این حوزه هستند تقدیر کند و با دانشجویانی که در این حوزه فعال هستند، همراهی شود.

شالویی با بیان این که بخش‌های مختلف هنری با هفته بزرگداشت حکیم نظامی همکاری دارند، اظهارداشت: در بخش هنرهای تجسمی، نمایش آثار تجسمی را در موزه هنرهای معاصر و فرهنگستان هنر خواهیم داشت. کتابخانه‌های عمومی کشور مسابقاتی برای اعضا در نظر گرفته است. یکی از امتیازهای برگزاری بزرگداشت این دوره حکیم نظامی همراهی و همکاری وزارت آموزش و پرورش است که ۱۴۰ هزار دانش‌آموز مدارس شبانه‌روزی با این هفته همکاری می‌کنند.

رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی با این توضیح که ایران از گذشته دور تا به امروز از داشتن مفاخر خویش مفتخر بوده است، گفت: مفاخر فرهنگی باعث وحدت بین کشورها می‌شوند؛ مفاخری که نه در قلمرو ایران بلکه در خارج از آن نیز شناخته شده هستند. مفاخری که با زبان فارسی شعر سرودند و علی‌رغم این‌که با کشورهای دیگر تعلقاتی دارند که از همین نقطه هم می‌توان در معرفی آن‌ها استفاده کرد. یکی از رموز همکاری ادبی ما با کشورهای دیگر که در مفاخر وجوه مشترک داریم، همین نکته است. از سال آینده ساخت موسیقی، فیلم و سریال را نه فقط برای حکیم نظامی بلکه برای آشنایی با مفاخر در دستور کار خواهیم داشت.

او با بیان این که مجسمه حکیم نظامی در روز اختتامیه در میدان ونک نصب می‌شود، ادامه‌داد: در همکاری با شورای شهر و شورای فرهنگ عمومی، یکی از میادین و یکی از خیابان‌های هر شهر با نام حکیم نظامی، نامگذاری خواهدشد. در کتابخانه آیت‌الله مرعشی در شهر قم نیز نسخه‌هایی خطی از «پنج گنج» در دید عموم قرار می‌گیرد.

شالویی با این توضیح که کتاب مجموعه مقالات سال گذشته آماده شده و در اختتامیه رونمایی می‌شود، تصریح‌کرد: سال آینده نیز مقالات این دوره در قالب کتاب رونمایی خواهد شد. ۴۰۰ مقاله به دبیرخانه این رویداد رسیده است. آیین اختتامیه در تالار وحدت با پیام رئیس‌جمهور و سخنرانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار خواهدشد. همچنین ارکستر ملی قطعاتی را خواهد نواخت. سروده‌های حکیم نظامی توسط دانش‌آموزان در روز ۲۱ اسفند در میدان آزادی اجرا خواهدشد، نورپردازی بر این میدان با اشعار حکیم نظامی خواهیم داشت. همچنین برنامه‌های هنری چون نقالی را شاهدیم.

شعر حکیم نظامی دارای داستان‌پردازی است

در ادامه نشست، خورابه با این توضیح که اتفاق خجسته‌ای در دو دوره برای بزرگداشت حکیم نظامی صورت گرفت، افزود: بستری فراهم شد که مجموعه امکانات و استعدادهایی که در خلوت پژوهشگاه‌ها و در خانه ذهن افراد بود به فضای اجتماعی بیاید. این رخداد فرصتی را فراهم کرد که در گفت‌وگوی تخصصی در مورد حکیم نظامی صورت می‌گرفت در فضای اجتماعی نیز امکان دیده شدن داشته باشد. این آیین بزرگداشت فاصله بین پژوهش و ارائه را از بین برد.

او با بیان این که شعر حکیم نظامی دارای داستان‌پردازی است، تصریح‌کرد: شعر نظامی مملو از پند، اندرز، اندیشه و داستان است؛ در حوزه مباحث عاطفی انسان‌ها مجموعه‌ای را فراهم کرده که از طریق آن امکان گفت‌وگو وجود دارد. شعر نظامی آغازگر یک ژانر در ادبیات می‌شود که به آن نظامی‌خوانی می‌گویند و مهم‌ترین منبعی است که ما را به موسیقی وصل می‌کند. به او فقیه موسیقی می‌گویند، به نظر می‌رسد خود او دارای شخصیتی موسیقایی است. در موسیقی دستگاهی، گوشه‌هایی به‌عنوان خسروانی وجود دارد که حکیم نظامی آن را ابداع کرده است.

دبیر علمی و پژوهشی ستاد بزرگداشت حکیم نظامی با این توضیح که احتیاج نیست مفاخر ما در برج عاج بنشینند، افزود: برگزاری چنین رویدادهایی این امکان را برای سایر مفاخر هم فراهم می‌کند که بیشتر در اجتماع شناسایی و معرفی شوند.

حبیبی نیز در سخنانی کوتاه اشاره کرد: برنامه‌های ستاد بزرگداشت حکیم نظامی در سه سطح پیش‌بینی شده است، برنامه‌های متمرکز در تهران، برنامه‌های استان‌های کشور و مراکز آنان و نمایندگی جمهوری اسلامی در سایر کشورها.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است