برندن فریزر در فیلم «نهنگ» | قهرمانی روی صندلی چرخ‌دار | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۵:۵۵
همراه با نامزدهای اسکار 2023

برندن فریزر در فیلم «نهنگ» | قهرمانی روی صندلی چرخ‌دار

از طرفی برندن فریزر ورا‌ی ساختارهای روایی با نقش‌آفرینی در این فیلم به رستگاری خودش در عرصه بازیگری نیز نزدیک می‌شود. او پس از دوره‌ای که در بی‌مووی‌های هالیوودی حضور داشت، به انزوا کشیده شده بود. حال بازگشت فریزر به این حیطه فرصتی طلایی برای او به ارمغان آورده است.

به گزارش خبرنگار سینما صبا چیزی به برگزاری مراسم اسکار نمانده و نامزدهای اعلام‌شده در بخش‌های مختلف شانس تقریباً یکسانی برای دریافت این جایزه دارند. چرا که اسکار سابقه غافلگیری بیننده‌هایش را در اعلام جوایز دارد. بازیگرانی همچون تام هنکس، جیم کری، رابین ویلیامز و دیگران سوژه‌هایی هستند که پس از دریافت گلدن گلوب در کسب جایزه اسکار ناکام ماندند. سوژه‌هایی که بر غیرقابل پیش‌بینی بودن اسکار صحه می‌گذارند.

اکنون در سری یادداشت‌های نوشته شده پیرامون بهترین بازیگر نقش اول مرد اسکار نود و پنج نوبت به برندن فریزر رسیده است. فریزر برای ایفای نقش در فیلم «نهنگ» ساخته دارن آرنوفسکی‌ فرصت دریافت این جایزه را بدست آورده است.

لفظ قهرمان و ویژگی‌های آن در ساختار روایت از دلایلی است که نقش برندن فریزر را برجسته و مورد توجه آکادمی اسکار قرار داده است.

در تعریفی کلی قهرمان آن کسی است که سایر شخصیت‌ها را نجات می‌دهد، نجات خودِ قهرمان در قصه امری حتمی نیست. او (قهرمان) دیگران را نجات می‌دهد تا ثابت کند قهرمان است. بنابراین رستگاری قهرمان را می‌تواند در نجات سایرین دانست.

چارلی (برندن فریزر) نویسنده‌ای است می‌خواهد در روزهای پایانی عمرش با وجود تمام معضلات جسمی و روحی، قهرمان بودن را ابتدا به خود سپس به سایر شخصیت‌ها اثبات کند.‌ از این رو «هدف» کاراکتر برای مخاطب برملا می‌شود.

هدفی که کاراکتر در داستان دنبال می‌کند، توام با ویژگی‌های اخلاقی و رفتاری‌شان، همذات‌پنداری بیننده با آن‌ها را برمی‌انگیزد. از این رو آرنوفسکی با تکیه بر همین مسئله به نحوه برخورد چارلی با سایرین و با خودش توجه می‌کند.

چارلی که در حال دست و پنجه نرم کردن با سترونی جسمی است، خود را برای رسیدن به هدفی که دارد به آب و آتش می‌زند. هدفی که می‌تواند بر گذشته تلخ او سرپوش گذارد. هدفی که در نجات دخترش خلاصه می‌شود. هدفی که به مرگ او معنا می‌بخشد.

از طرفی برندن فریزر ورا‌ی ساختارهای روایی با نقش‌آفرینی در این فیلم به رستگاری خودش در عرصه بازیگری نیز نزدیک می‌شود. او پس از دوره‌ای که در بی‌مووی‌های هالیوودی حضور داشت و به انزوا کشیده شده بود،  حال بازگشته و فرصتی طلایی برای کسب جایزه اسکار به‌دست آورده است.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است