سیزدهمین جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان و نمایش عروسکی رضوی برگزیدگان خود را شناخت

به گزارش صبا، اختتامیه جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان و نمایش عروسکی رضوی در سالن فرهنگسرای طوبی بندرعباس با حضور مدیرکل کاظم نظری هنرهای نمایشی کشور، مسئولین، گروه‌های نمایشی و مهمانان برگزار شد.

اسماعیل جهانگیری مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان در این مراسم با تأکید بر به حضور پرشور مردم در جشنواره گفت: «آنچه در این چهار روز شاهد بودیم نمایش وحدت و همدلی تمامی مسئولین و همکاران بود. با همت همکاران اداری، مسئولان سطح استان و حضور پرشور هنرمندان سیزدهمین جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان و نمایش عروسکی رضوی با حضور پرشور مردم و کودکان و نوجوانان استان برگزار شد.»

او با اشاره به افتتاحیه فرهنگسرای طوبی پس از سه سال تعطیلی، گفت: «اینجا را به شکل یک انباری و خرابه تحویل گرفتیم و خوشحالیم که امروز با نام علی بن موسی‌الرضا (ع) این مجموعه با همراهی جوانان مستعد و حرفه‌ای در حوزه فرهنگ و هنر استان، جشنواره‌ای با نام امام رضا (ع) افتتاح شد.»

جهانگیری حضور  دانش آموزان در حوزه دانش‌آموزی و آموزش‌وپرورش را بسیار پرشور دانست و افزود: «این حضور ما را بر آن داشت تا بیشتر به تئاتر عروسکی بپردازیم به‌خصوص که این بخش از تئاتر مورد ظلم واقع‌ شده است.»

او در ادامه گفت: «این جشنواره را پس سه سال وقفه و تعطیلی و یک دوره برگزاری در خارج از استان دوباره به هرمزگان برگردانیم. این جشنواره متعلق به مردم هرمزگان بود و باید به ما برمی‌گشت. این جشنواره دوباره امسال رونق‌بخش استان ما شد و با امید خدا در سال‌های آینده پربارتر این مسیر را ادامه خواهیم داد.»

مرتضی سعیدی‌زاده، مدیرعامل بنیاد بین‌المللی امام رضا (ع) در این مراسم گفت: «بیستمین دوره جشنواره بین‌المللی بنیاد علی بن موسی‌الرضا (ع) در سراسر کشور برگزار می‌شود که آغازگر جشنواره‌‌های این مجموعه جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان و نمایش عروسکی رضوی در هرمزگان بود.»

سعیدی‌زاده افزود: «ما هیچ راهی را تصور نمی‌کنیم جز اینکه جامعه هنری کشور به کمک گسترش فرهنگ دینی و اهلی بیت عصمت و طهارت و بنیاد رضوی بشتابد. باید از این منبع هنری برای کمک به جامعه هنری فعلی کشور بهره برد.»

او گفت: «ما به‌واسطه هنر و تکنیک تئاتر با مضامین خوب می‌توانیم خیلی به گسترش فرهنگ رضوی و دینی کمک کنیم و خلأ موجود در مضامین متون نمایشی و نمایشنامه‌نویسی تئاتر کشور را پر کنیم و باعث گسترش جریان فرهنگ رضوی در کشور شویم.»

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی امام رضا (ع) در ادامه گفت: « قرار بود جشنواره از دوره‌های بعد به شکل دوسالانه برگزار شود و از همین‌جا این نوید را به مردم هرمزگان و هنرمندان هنرهای نمایشی سراسر ایران می‌دهم که این جشنواره با حمایت مجموعه ما، طبق روال سابق به شکل سالانه برگزار خواهد شد. ما این جشنواره را با رویکرد استعدادیابی، آموزش، تولید و اجرا در طول سال آینده پیش خواهیم برد.»

در این قسمت از برنامه، رونمایی از هشت جلد کتاب نمایشنامه با موضوع امام رضا (ع) از هشت نمایشنامه‌نویس برجسته کشوری با حضور مسئولان استانی و کشوری انجام شد.

در انتهای این مراسم برگزیدگان بخش‌های مختلف این جشنواره معرفی شدند.

هیئت‌داوران سیزدهمین جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان و نمایش عروسکی رضوی متشکل از سیدحسین فدایی‌حسین، مجید قناد، علی رضایی، آرای خود را در بخش تئاتر عروسکی و صحنه‌ای به این شرح اعلام کرد.

طراحی بروشور:

هیئت‌داوران با اهدای لوح تقدیر و جایزه نقدی از طراح نمایش‌های «جایزه» و «سومین روز تابستان» طیبه آنجدانی از تهران تقدیر به عمل ‌آورد.

برگزیده: لوح تقدیر و هدیه نقدی به طراح بروشور نمایش «جزیره شباش‌ها» سما جوشعار از استان هرمزگان اهدا شد.

موسیقی

تقدیر: لوح تقدیر و جایزه نقدی به نمایش «جزیره شباش‌ها» علی درویشی و آهنگساز نمایش «دیواکولا» محمدعلی رفیعی تقدیر به عمل ‌آورد.

برگزیده: لوح تقدیر و جایزه نقدی به آهنگساز نمایش «عقاب» امیرحسین انصافی اهدا شد.

طراحی و دوخت لباس

تقدیر: هیئت‌داوران با اهدای لوح تقدیر و جایزه نقدی طراح لباس نمایش «جزیره شباش‌ها» فاطمه پورقربان و طراح لباس نمایش «جایزه» راضیه پاشایی تقدیر به عمل ‌آورد.

برگزیده: لوح تقدیر و جایزه نقدی به طراح لباس نمایش «دیواکولا» به  زینب رشتی اهدا شد.

طراحی صحنه

هیئت‌داوران با اهدای لوح تقدیر و جایزه نقدی از طراح صحنه نمایش‌های «جزیره شباش‌ها» رضا جوشعار، نمایش «جایزه» راضیه پاشایی و طراح صحنه نمایش «سومین روز تابستان» مهدی شریفی تقدیر به عمل ‌آورد.

جایزه ویژه طراحی صحنه تقدیم شد به طراح صحنه نمایش «سومین روز تابستان» پوریا آنجدانی و احسان آزاد‌جو.

 طراحی و ساخت عروسک

تقدیر: لوح تقدیر و جایزه نقدی تقدیم شد به طراحان عروسک نمایش «جزیره شباش ها» مجید بشکال و هادی شکورپور و طراح عروسک نمایش «جایزه» راضیه پاشایی

برگزیده: جایزه ویژه طراحی عروسک تقدیم شد به طراح و سازنده عروسک نمایش «عقاب» ساغر لطفی نژاد

عروسک‌گردانی

دوم: لوح تقدیر و جایزه نقدی به گرداننده عروسک‌های نمایش «جایزه» مینا انتضام و مهری آذین تقدیم شد.

اول: تندیس جشنواره و دیپلم افتخار و مبلغ نقدی به گرداننده عروسک غول در نمایش «جزیره شباش‌ها» محمدرضا احمدی از استان هرمزگان اهدا شد.

گریم

تقدیر: هیئت‌داوران با اهدای لوح تقدیر و هدیه نقدی از طراح گریم نمایش «جزیره شباش‌ها» الهه دیلم صالحی از استان هرمزگان تقدیر به عمل ‌آورد.

برگزیده: هیئت‌داوران با اهدای لوح و هدیه نقدی از نمایش «دیواکولا» آناهیتا موسوی از استان خراسان رضوی تقدیر به عمل ‌آورد.

بازیگری کودک

تقدیر: از بازیگران نمایش‌های «سینا و پرنده خوش‌شانس» هوراد حبیبی، بازیگر کودک نمایش «از اسب تا سیب» سیده رها کرمانی، بازیگر کودک نمایش «جزیره شباش‌ها» وانیا بارانی و بازیگر کودک نمایش «دیهوک» آوید عموزاده تقدیر به عمل ‌آورد.

 بازیگری زن

تقدیر: ضمن تقدیر از بازیگران نمایش «کلوچه‌های خدا» نگین تقوی راد و نگار تقوی راد، از بازیگران نمایش‌های «جایزه» (ساناز خوش مهر)، «دیهوک» (گلسا گلپور)، «پروانه باش» (سحر حسن‌زاده) هم تقدیر شد.

سوم: لوح تقدیر و مبلغ نقدی به بازیگر نمایش «از اسب تا سیب» پگاه معصومی اهدا شد.

دوم: لوح تقدیر و جایزه نقدی به بازیگر نمایش «پروانه باش» فاطمه حسن‌زاده اهدا شد.

اول: تندیس جشنواره و دیپلم افتخار و جایزه نقدی به بازیگر نمایش «پروانه باش» زهرا ناوشکی اهدا شد.

بازیگری مرد

تقدیر: از بازیگران نمایش «دیواکولا» محمد تقی‌نژاد، نمایش «از اسب تا سیب» امید نوعی شاد، نمایش «جزیره شباش ها» عرفان غنی‌زاده، نمایش «دیهوک» رضا جوذری تقدیر به عمل ‌آورد.

سوم: لوح تقدیر و مبلغ نقدی به‌طور مشترک به بازیگران نمایش «سینا و پرنده خوش‌شانس» مصطفی کولیوندی و نمایش «سومین روز تابستان» سید مهرداد کاووسی اهدا شد.

دوم: لوح تقدیر و مبلغ نقدی به بازیگر نمایش «عقاب» ناصر آویژه اهدا شد.

اول: تندیس جشنواره و دیپلم افتخار و جایزه نقدی به بازیگر نمایش «دیوالکولا» فرشاد قاسمی اهدا شد.

 نمایشنامه‌نویسی

– لوح تقدیر و جایزه نقدی به نویسنده نمایش «عقاب» ناصر آویژه اهدا شد.

سوم: لوح تقدیر و مبلغ نقدی به نویسنده نمایش «پروانه باش» لیلا بحری اهدا شد.

دوم: لوح تقدیر و مبلغ نقدی به نویسنده نمایش «کلوچه‌های خدا» آرش شریف‌زاده اهدا شد

اول: تندیس جشنواره و دیپلم افتخار و مبلغ نقدی به نویسنده نمایش «دیواکولا» عماد نصرآبادی اهدا شد

کارگردانی

جایزه ویژه: هیئت‌داوران به خاطر به‌کارگیری شیوه‌های نو در روایت به کارگردان نمایش «سومین روز تابستان» محسن پور قاسمی اهدا شد.

تقدیر: لوح تقدیر به کارگردان نمایش از «اسب تا سیب» فرزاد لباسی اهدا شد.

سوم: لوح تقدیر و مبلغ نقدی به‌صورت مشترک به کارگردانان نمایش «عقاب» ناصر آویژه و نمایش «جایزه» محمد طالبی اهدا شد.

دوم: لوح تقدیر و مبلغ نقدی به کارگردان نمایش «دیواکولا» محمد جهانپا رسید.

اول: تندیس ویژه جشنواره و دیپلم افتخار و مبلغ نقدی به کارگردان نمایش «جزیره شباش ها» رضا جوشعار اهدا شد.

آثار برگزیده

هیئت‌داوران جایزه خود را در این بخش شامل تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ نقدی بدون اولویت به نمایش‌های «جزیره شباش‌ها» به کارگردانی رضا جوشعار از استان هرمزگان و نمایش «دیواکولا» به کارگردانی محمد جهانپا از استان خراسان رضوی اهدا و این آثار را به‌عنوان نمایش‌های برگزیده بخش صحنه‌ای به بنیاد بین‌المللی امام رضا (ع) معرفی کردند.

سیزدهمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان و نمایش عروسکی رضوی پس از پنج سال وقفه از 6 تا 9 اسفندماه 1401 در سه سالن تماشاخانه آفتاب؛ تالار شهید آوینی و فرهنگسرای طوبی و همزمان با افتتاح مجدد فرهنگسرای طوبی پس از دو سال تعطیلی برگزار شد.