سفارش تیزر به فیلم‌سازان کوتاه، ظلم در حق آنهاست | پایگاه خبری صبا
امروز ۲ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۰۷:۵۹
کاظم دانشی در کارگاه انتقال تجربه جشنواره فیلم۱۰۰:

سفارش تیزر به فیلم‌سازان کوتاه، ظلم در حق آنهاست

کاظم دانشی گفت: برخی مدیران فرهنگی به جای آنکه بودجه خود را صرف دو فیلم کوتاهِ پانزده دقیقه‌ای بکنند، سفارش پانزده تیزر تبلیغاتی با کیفیت‌های پایین می‌دهند و در تریبون‌های مختلف این خبر را پخش می‌کنند. این کار یک ظلم و جنایت در حق فیلم‌سازانی است که قصد ساختن یک فیلم کوتاه دارند...

به گزارش خبرنگار سینما صبا، کاظم دانشی کارگردان فیلم «علفزار» در کارگاه کارگردانی فیلم کوتاهِ جشنواره فیلم صد از روش‌هایی که می‌تواند ساختن فیلم کوتاه را بهبود ببخشد سخن گفت.‌

یکی از مسائل مهمی که دانشی در این کارگاه به آن پرداخت مشکلات و معضلات پیش‌تولید بود. مشکلاتی که در صورت برطرف شدن‌شان‌ فرم اثر درخور و قابل قبول خواهد شد.

دانشی در مورد مسیری که کارگردان پیرامون انتخاب ایده، پیش‌تولید و پشت صحنه طی می‌کند گفت: بهتر است به ایده‌هایی پرداخته شود که دغدغه جامعه و محیطی است که فیلم‌ساز در آن زندگی می‌کند. بعضی‌ها با ایده‌هایی که از آثار مهجور بدست می‌آورند، به دغدغه‌هایی می‌پردازند که برای آن ور آب است. ایرانیزه کردن آن ایده‌ها نیز کمکی به بهتر شدن فیلم‌ نمی‌کند. چرا که دغدغه‌ها متفاوت است. به فرض مثال دغدغه یک کاراکتر یزدی یا بلوچی با یک شهروند دانمارکی متفاوت است. در نتیجه بهره‌برداری از آثار مهجور خارجی و استفاده آن‌ها در ایران کاری بیهوده است. این معضل در میان شهرهای داخلی نیز صدق می‌کند. به عنوان مثال خیانت ‌معضلی است که در کلان‌شهرهایی مثل تهران قابل توجه است و نه سنندج.‌ سنندج معضلات و مشکلات خاص خود را دارد و پرداختن به آن‌ها باید در اولویت قرار گیرد. اگر شما با بهره‌گیری از تجربه شخصی‌تان به آن‌ معضلات نپردازید، شخصی دیگر به سراغ آن می‌رود.‌

دانشی در رابطه با فضای پیش‌تولید گفت: بهتر است همراه و همگام با داستان شکل کار انتخاب شود.‌ لزومی در پس و پیش کردن سکانس‌ها و موقعیت‌ها وجود ندارد. اگر یک داستان ساده و خطی در نظر دارید، سعی کنید به همان سادگی آن را بیان کنید. آن داستان مثل یک نوزادی است که باید به سلامتی به آن طرف رودخانه هدایت شود.‌

دانشی در مورد چالش‌های پشت صحنه گفت: فیلم‌ساز باید با تیمی از جنس خود کار کند. به فرض مثال اگر یک استاد طراح صحنه، گریمور و فیلم‌بردار در تیم شما باشد. در این راستا جرات آنکه با وی تبادل نظر کنید را از دست داده و فیلم شما از یکپارچگی خارج می‌شود. لزومی برای استفاده از تجهیزات پیشرفته و گران قیمت وجود ندارد. تجهیزاتی که شاید به کار شما هم نیایند.

کارگردان فیلم «علفزار» در پاسخ به این پرسش که تفاوت فیلم کوتاه و تیزر فرهنگی چیست گفت: تیزرهای فرهنگی از روی یک بنر تبلیغاتی ساخته می‌شوند و این هیچ منافاتی با فیلم کوتاهی که بر مبنای فیلم‌نامه ساخته می‌شود ندارد‌. در تعریفی گسترده مدیرهای هنری با سفارش تیزرهای فرهنگی در حق گروه فیلم کوتاه جنایت می‌کنند! به عنوان مثال خود من برای عید غدیر دوازده تیزر فرهنگی ساختم. چرا که باید ارتزاق می‌کردم. این شغل من است. مدیرهای فرهنگی به جای آنکه بودجه خود را صرف دو فیلم کوتاهِ پانزده دقیقه‌ای بکنند، سفارش پانزده تیزر تبلیغاتی با کیفیت‌های پایین می‌دهند و در تریبون‌های مختلف این خبر را پخش می‌کنند. این کار یک نوع ظلم و جنایت در حق فیلم‌سازانی است که قصد ساختن یک فیلم کوتاه دارند.

There are no comments yet


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۹/۰۱۴/۹۱۳/۴۰۰
  • زودپز
    ۱۶۹/۶۹۳/۰۲۰/۰۰۰
  • تمساح خونی
    ۱۶۸/۲۸۰/۴۲۷/۲۵۰
  • مست عشق
    ۱۲۰/۲۹۹/۷۲۰/۷۵۰
  • پول و پارتی
    ۹۰/۰۰۰/۳۵۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • صبحانه با زرافه‌ها
    ۶۳/۶۲۰/۱۵۶/۵۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۴۷/۸۶۸/۱۴۹/۵۰۰
  • قیف
    ۲۷/۰۲۷/۶۵۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۴/۳۷۶/۴۱۳/۶۰۰
  • قلب رقه
    ۱۳/۴۹۵/۱۴۱/۰۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۲/۳۹۲/۰۶۱/۵۰۰
  • شه‌سوار
    ۱۰/۶۱۵/۹۴۸/۵۰۰
  • باغ کیانوش
    ۵/۸۴۱/۳۳۹/۰۰۰
  • شنگول منگول
    ۹۹۳/۸۸۰/۰۰۰
  • استاد
    ۹۹۲/۹۳۰/۰۰۰
  • سه‌جلد
    ۳۷۶/۰۳۰/۰۰۰
  • نبودنت
    ۲۴۲/۰۲۰/۰۰۰
  • شبگرد
    ۱۷۹/۹۶۰/۰۰۰