روشنایی‌های شهر

به گزارش خبرنگار سینما صبا، سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم ۱۰۰ روز دوم خود در پردیس سینمای ملت را آغاز کرده است. این جشنواره در سه بخش «ملی»، «کودک و نوجوان» و «بین‌الملل» برگزار می‌شود و بخش سوم با توجه به تعدد شکل و ایده آثار فضایی جذاب و دیدنی را برای مخاطب به وجود آورده است.

در نوشتن آثار کوتاه -خصوصا آن‌هایی که کمتر از دو دقیقه هستند- غالبا به یک کنش دراماتیک واحد و روشن نیاز است. از طرفی فرصت بسیار کوتاهی که در ارائه کنش گفته‌شده وجود دارد چالش‌هایی را سر راه نویسنده قرار می‌دهد.‌ این چالش‌ها از زاویه‌ای دیگر می‌توانند به مثابه فرصت تلقی شوند. نویسنده و کارگردان برای ارائه ذهنیات خود آن هم فقط در صد ثانیه می‌توانند دست به کارهایی بزنند که در هیچ فرم هنریِ دیگری قابل رویت نیست. فیلم‌سازان جریان‌های ذهنی و روانی خود را به شکلی رها و آزاد در قالب تصویر و حرکت پیاده می‌کنند و پیاده‌سازی این امر می‌تواند در مدتی کوتاه مخاطب را هیجان‌زده و جذب خود کند.

انیمیشن ۱۰۰ثانیه‌ای «نیمکت» از نمونه‌های بارز با این رویکرد است.

در ادامه یکی دیگر از عناصر قابل استفاده در ایجاد یک کنش دراماتیک دیالوگ است.‌

فیلم ۱۰۰ثانیه‌ای «دیوارهایی به نازکی کاغذ» با بهره‌گیری از این عنصر فضایی نمایشی ترسیم می‌کند. فضایی که روشن و به راحتی قابل درک است. دیالوگ‌ هم برای گره‌گشایی، غافلگیری و شکل‌گیری اتمسفر می‌تواند موثر واقع شود.

فیلم ۱۰۰ثانیه‌ای «روز اول من» در سکوتی کامل پیش می‌رود، ثانیه‌های زبان به سخن باز می‌کنند و مخاطب با گره‌گشایی آن‌ها غافلگیر می‌شوند.

کنش واحدی که از آن صحبت شد نیازی به حضور عنصر دیالوگ ندارد.‌ یک موقعیت مهیب و هیجان‌انگیز توانایی کشش و جذب مخاطب را خواهد داشت.

فیلم ۱۰۰ثانیه‌ای «یک روز معمولی» با به تصویر کشیدن فضایی ناامن در سرزمین‌های اشغالی به این ممکن دست پیدا می‌کند.

ورای فضا و دیالوگ موضوع یک فیلم کوتاه نیز دارای اهمیت است. برخی از آثار حاضر در بخش بین‌الملل بر روی خلق معنا تمرکز دارند.

فیلم ۱۰۰ثانیه‌ای «مرز» با محوریت مهاجرت فردی را دنبال می‌کند که قصد دارد به شکل غیرقانونی از مرز عبور کند. بلافاصله پس از رسیدن به آن طرف مرز کشته می‌شود. «انزوا»، «بی‌آب‌آن» و «من و جهان» نیز دارای چنین رویکردی هستند. به ویژه «بی‌آب‌آن» که نسبت به آثار دیگر در خلق معنا و ارجاع، موفق‌تر عمل می‌کند.

بخش بین‌الملل سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم ۱۰۰ با توجه به فضای گسترده‌ترش، تجربه‌های متفاوت و متنوعی برای تماشاگر به همراه دارد.