فیلمسازی که نگاه ندارد، به جایی نمی‌رسد | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۷:۳۶
محمدحسین لطیفی در گفت‌وگو با صبا:

فیلمسازی که نگاه ندارد، به جایی نمی‌رسد

محمدحسین لطیفی عنوان کرد: از تکنیک نمی‌شود به نگاه رسید. تنها زمانی این اتفاق می‌افتد که شما تجربه‌ای مضاعف در عرصه سینما داشته باشید. از این رو برای فیلم‌سازان جوان، اول برخورداری از جهان و نگاه سینمایی مهم است. 

«محمدحسین لطیفی» عضو هیئت داوران جشنواره بین‌المللی فیلم ۱۰۰ در گفت‌وگو با خبرنگار سینما صبا به اهمیت‌های نگاه و نگرش سینمایی در ساخت یک اثر پرداخت. او درباره تکنسین صرف بودن و برخورداری یک فیلمساز از جهان و نگاه سینمایی، گفت: از تکنیک نمی‌شود به به نگاه رسید. تنها زمانی این اتفاق می‌افتد که شما تجربه‌ای مضاعف در عرصه سینما داشته باشید. از این رو برای فیلم‌سازان جوان اول نگاه سینمایی مهم است.

کارگردان آثاری همچون «روز سوم»، «خوابگاه دختران» و «غریب» افزود: برای رسیدن به تکنیک‌های لازم و ساخت یک فرم بصری ابتدا باید نگاه فیلم‌ساز جوان حفظ شود. آن نگاه و نگرش هیچ‌گاه نباید از دست برود. چرا که نگرش هر شخص با شخص دیگر فرق می‌کند. به عنوان مثال نگاه من با آقای کمال تبریزی پیرامون یک فیلمنامه متفاوت است. پس ابتدا نگاه مهم است. در ادامه می‌توان آن نگاه را با کشف و شهود و دیدن از روی دست دیگران پرورش داد.

لطیفی ادامه گفت: در واقع مشاهده آثار دیگران به رشد و پرورش نگاه یک فیلم‌ساز کمک می‌کند. شاید در ابتدا این کار به عنوان تقلید از دیگران قلمداد شود، اما در ادامه مسیر زمانی که نگاه فیلم‌ساز شکل گرفته است دیگر نیازی به تقلید از دیگران نیست. دیدن آثار دیگران همچون دو چرخ، کمکی برای حرکت دوچرخه است. از طریق آن می‌توان یاد گرفت، حرکت کرد، مسیری را طی کرد و به نقطه‌ای امن رسید. نقطه‌ای که دیگر در آن نیاز به چرخ‌های کمکی نیست.

این کارگردان تصریح کرد: امسال من فیلم‌سازان جوانی را دیدم که نگاهشان بر تکنیک‌شان ارجحیت دارد. ناگفته نماند مهارت‌ و تکنیک‌های سینمایی نیز در کارشان دیده می‌شد.

لطیفی در ادامه افزود: در نتیجه اگر اثر فیلم‌سازی سرشار از نماهای زیبایی‌شناسانه و عکاسانه باشد ولی نشانی از نگاه سینمایی در آن پیدا نباشد، آن فیلم‌ساز به جایی نمی‌رسد. به همین دلیل است که در حال حاضر گاه با فیلم‌سازان مطرحی رو به رو هستیم که کارهایشان حرف چندانی برای گفتن ندارند.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    110/472/484/000
  • بی‌بدن
    26/214/863/000
  • سال گربه
    18/031/038/500
  • آپاراتچی
    4/245/817/500
  • پرویز خان
    3/263/887/000
  • نوروز
    3/001/113/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    2/962/112/500
  • آسمان غرب
    2/566/028/000