صندوق توسعه فیلم‌های کودکان و نوجوانان [پروانه] رونمایی شد / اعلام زمان برپایی جشنواره کودک ۱۴۰۲


به گزارش صبا، آیین رونمایی از صندوق توسعه فیلم‌های کودکان و نوجوانان با نام پروانه عصر امروز دوشنبه ۱۵ اسفندماه در بنیاد سینمایی فارابی با حضور سیدمهدی جوادی، مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، مجتبی شاهمرادی معاون شهردار و رئیس سازمان فرهنگی و اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان، حبیب ایل بیگی، حسین ریگی، سعید ترخانی، سعید خانی، نازنین پیرکاری، محمد حمزه‌ای و جمعی از فعالان هنری و سینمایی برگزار شد.

شاهمرادی: تلاش می‌کنیم اصفهان قطب کودک و نوجوان در کشور شود

مجتبی شاهمرادی، معاون شهردار و رئیس سازمان فرهنگی و اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان در این مراسم به تشریح اقدامات انجام شده در حوزه فیلم‌های کودکان و نوجوانان پرداخت و گفت: خوشحالم که مجددا چرخ جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودک و نوجوان اصفهان چرخید و  امیدوارم سال آینده در اصفهان میزبان شما باشیم.
رئیس سازمان فرهنگی و اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: تلاش کردیم با تاسیس صندوق توسعه فیلم‌های کودکان و نوجوانان (پروانه) و کمک دوستان سازمان سینمایی و بنیاد سینمایی فارابی که انصافا بر کار حسن نظارت داشتند، تغییر ویژه‌ای را در جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان ایجاد کنیم تا فیلم‌های خوب و جذابی را در حوزه کودکان شاهد باشیم.
شاهمرادی با بیان اینکه تلاش ما این است که اصفهان را به قطب کودک و نوجوان در کشور تبدیل کنیم، تصریح کرد: برای تحقق این مساله تلاش داریم تا مجموعه رخدادهای برگزارشده در حوزه کودک و نوجوان به صورت پویاتری برگزار کنیم و جشنواره فیلم کودکان و نوجوان و جشنواره بین‌المللی نقاشی کودک و نوجوان (پوپک) از جمله ستون‌های آن هستند.
وی خاطرنشان کرد: چندسالی است شهر اصفهان به شبکه دوستدار کودک پیوسته است و در نتیجه تلاش می‌کنیم که در روح و کالبد شهر نگاه ویژه‌ای به آتیه‌سازان شهر داشته باشیم و از این بابت بسیار خوشحالم و طبیعتا حضور ما در این صندوق به واسطه حضور گرم و پذیرش و فیلم‌های خوب شماست که کمک می‌کند که سینمای کودک همواره در ایران پررونق باقی بماند.

جوادی: صندوق پروانه سینمای کودک و نوجوان را پرفروغ خواهد کرد

سیدمهدی جوادی، مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در این مراسم به تشریح جزییات صندوق توسعه فیلم‌های کودک و نوجوانان پرداخت و گفت: سی و پنجمین جشنواره بین‌اللملی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در تاریخ 10 تا 16 مهر سال 1402 در شهر زیبای اصفهان برگزار خواهد شد و  خیلی خوشحالم که امروز می‌توانیم از صندوق پروانه یا توسعه فیلم‌های کودکان و نوجوان رونمایی کنیم.
وی ادامه داد: ما اولین دغدغه‌مان این بود که جشنواره در خدمت و مقوم تولیدات آثار سینمایی کودکان و نوجوانان باشد. خاطرم هست در روزهایی ابتدایی که به اینجا آمده بودم، بارها بر این مساله تاکید کردم تمام بررسی‌های ما این بود که اگر بخواهیم جشنواره را بدون پشتوانه پایدار در حوزه سینمای کودک و نوجوان برگزار کنیم، صرفا یک جشنواره با آثار جشنواره‌ای خواهد بود که ماحصل آن در حوزه اکران و  برای مخاطب دستاورد قابل قبولی نخواهد بود.

جوادی تصریح کرد: طراحی صندوق توسعه فیلم‌های کودک و نوجوان یکی از مهمترین اقداماتی بود که برای برگزاری جشنواره بهتر و به‌سازی در این حوزه انجام دادیم. این صندوق با مشارکت شهرداری اصفهان، بنیاد سینمایی فارابی و مشارکت نهادهای سرمایه‌گذاری تلاش دارد تا یک زیرساخت پایدار برای توسعه سینمای پرمخاطب کودک و نوجوان ایجاد کند.
مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی خاطرنشان کرد: من امیدوارم که به پشتوانه این صندوق، سینمای کودک و نوجوان که در سال‌های گذشته کمی کم‌فروغ تر نسبت به دهه‌های گذشته شده است، پرفروغ شده و فیلم‌های تولید کنیم که مخاطب کودک ما راغب به دیدن آن آثار باشند و برای دیدن آن به سینماها بروند.
جوادی تصریح کرد: با افتتاح این صندوق که فراخوان آن بزودی منتشر خواهد شد، از دوستان می‌خواهیم که طرح‌ها و ایده‌ها و کارهای خود را برای صندوق بفرستند. این طرح‌ها و ایده‌ها در صندوق ارزیابی شده و ما برای منتخبین کمک‌هزینه‌ای را در نظر خواهیم گرفت که وجه اقتصادی و بازگشت‌پذیری سرمایه صندوق لحاظ خواهد شد چراکه رویه صندوق در راستای توسعه سینمای کودک و نوجوان بوده و صرفا رویکرد حمایتی نخواهد داشت. سرمایه‌گذاری در این صندوق ذخیره‌ای برای تداوم تولیدات سینمایی در حوزه کودک و نوجوان است که اگرچه این روزها با صندوق حداقلی روبه‌رو هستیم اما این مژده را باید بدهیم که با توافقی که بانک‌ها و برخی سرمایه‌گذاران شده است، به زودی این صندوق یکی از بزرگترین سرمایه‌گذاران حوزه کودک و نوجوان خواهد شد.

رونمایی از لوگوی صندوق پروانه و کاشت نهال توسط اهالی سینمای کودک و نوجوان

در این مراسم از آرم لوگو صندوق توسعه فیلم کودک و نوجوان رونمایی شد و در پایان نهالی نیز همزمان با روز درختکاری توسط اهالی سینمای کودک ونوجوان کاشته شد.