شب باشکوه سینمای مقاومت روی آب‌های خلیج‌فارس/ از خانواده رئیسعلی دلواری تجلیل شد

به گزارش صبا، سردار سرلشکر حسین سلامی فرمانده کل سپاه، سردار علیرضا تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه، بهروز افخمی کارگردان سینما و رئیس هیئت داوران جشنواره، ناصر ابوشریف نماینده جنبش جهاد اسلامی در ایران، عبدالعلی علی‌عسگری مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، سردار حسن حسن‌زاده فرمانده سپاه تهران بزرگ، سردار سرتیپ دوم پاسدار محمدرضا حسنی آهنگر فرمانده دانشگاه جامع امام حسین (ع) سیدمحمد یاشار نادری مدیرعامل بنیاد فرهنگی روایت فتح، علی‌اکبری تهیه کننده سینما، روح‌الله سهرابی معاون شورای پروانه و ارزشیابی سازمان سینمایی، جلال غفاری‌قدیر دبیر جشنواره، ابراهیم اصغری تهیه کننده فیلم شماره ۱۰، محمدحسین لطیفی کارگردان فیلم غریب، محمدرضا شرف‌الدین تهیه کننده سینما، علی غفاری کارگردان فیلم تک تیرانداز، سعید سعدی تهیه کننده فیلم گل‌های باورده، محمدتقی فهیم منتقد سینما، هادی مقدم‌دوست کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس سینما، انسیه شاه‌حسینی، عبدالحسین قدیریان نقاش و صحنه‌پرداز سینما، محسن قصابیان بازیگر فیلم منصور، مرتضی شعبانی، مصطفی شوقی مدیر خانه مستند، سید محمد حسینی مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس، سید محمد صادق هاشمی معاون فرهنگی بنیاد شهید، لیلی عاج کارگردان فیلم سرهنگ ثریا، یوسف منصوری دبیر جشنواره فیلم ۱۰۰ و جمعی از اهالی فرهنگ، هنر و رسانه در این مراسم حضور دارند.

هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت در ۳۵۴ نقطه از ۳۲ استان کشور به صورت سراسری و همزمان با برگزاری مرحله نهایی آن در خلیج فارس به دبیری جلال غفاری قدیر برگزار شد.

 

 تجلیل از خانواده رئیسعلی دلواری و حبیب والی‌نژاد

بخش اول این مراسم با اهدای جوایزی به خانواده توانایی به تجلیل از خانواده شهید رئیسعلی دلواری و حبیب والی‌نژاد تهیه کننده سینما اختصاص داشت. سپس گروه سرود تنگسیر سرودی درباره شهیدان رئیسعلی دلواری و نادر مهدوی اجرا کردند.

سینمای دفاع مقدس مهم‌ترین بخش هویت فرهنگی ماست

در ادامه، جلال غفاری‌قدیر دبیر جشنواره با بیان اینکه مراسم امروز یک اختتامیه نیست چراکه با جنس برگزاری جشنواره، می‌توانیم این مراسم را یک افتتاحیه قلمداد کنیم، اظهار داشت: ما در جشنواره فیلم مقاومت زمینه هم‌گرایی و هم‌افزایی را ایجاد کرده‌ام لذا در آغاز راه هستیم و باید گفت تازه همدیگر را پیدا کرده‌ایم.

وی با تاکید براینکه در جشنواره امسال با حضور در خلیج فارس به‌دنبال تحقق یک رویکرد در برگزاری جشنواره‌های فیلم بودیم، افزود: شش دستاورد در این جشنواره هدف‌گذاری شده است که اولین دستاورد تحول در رویکرد برگزاری جشنواره‌های فیلم است. دستاورد دوم کشف و استعدادیابی و حمایت و شکل‌دهی به نسلی از فیلمسازان گفتمان گام دوم انقلاب اسلامی است. اکران سراسری فیلم مقاومت در ایران و جهان، کمک به ائتلاف فیلمسازان جریان مقاومت، طرح موضوع مقاومت در یک تراز بین‌المللی و طرح ایده صنعت فیلم مقاومت در برابر سینمای هالیود و سینمای غرب‌زده و شرق‌زده است، مطرح شد؛ قطعا می‌توان این اختتامیه را شروعی برای تحقق این اهداف دانست.دبیر جشنواره پرداختن به متن و فیلمنامه در سینمای ایران و مقاومت را دغدغه این جشنواره دانست و گفت: متن ریشه در قصه و درام دارد که وابسته به شناخت لذا باید سینما را هدفمند کرد.

غفاری‌قدیر اقتدار امروز کشورمان در خلیج فارس را ناشی از درکی دانست که از سینما وجود دارد و تاکید کرد: ما در جشنواره مقاومت از ایده سینمای شهید و شهادت، سینمای خلیح فارس و امید صادق، سینمای افول آمریکا و آزادی قدس و نابودی اسرائیل، سینمای زنان و جوانان و مقاومت و مقابله با امپریالیزم صحبت می‌کنیم که معتقدیم شعاری توخالی نیست بلکه از یک امکان صحبت می‌کنیم؛ همان‌طوری که ژانر دفاع مقدس مهم‌ترین بخش هویت ماست.

وی به گزارشی از روند جشنواره پرداخت و گفت: حضور آثاری در بخش‌های بلند، کوتاه و انیمشن با ۲ هزار و ۵۰۰ اثر از ۴۰ کشور نشان دهنده آن است که ایده مقاومت یک ایده جهان شمول برای سینماست. در بخش فیلم‌نامه در قالب‌های کوتاه، بلند و اقتباسی اتفاقات مهمی رخ داد که به‌نظر می‌رسد جشنواره در نگاهش برای ترویج ایده مقاومت به موفقیت رسیده است و نوید اینکه سینمای مقاومت با حضور آثار بیشتر یک سینمای بهتر در برابر سینمای غرب‌زده باشد.

دبیر جشنواره ادامه داد: اکران شش روز در جشنواره در ۷۳۵ سانس و ۷۰۰ نقطه اکران مردمی اتفاق افتاده است و کارگاه‌های آموزشی در طول جشنواره برای تربیت نسل جدید فیلمسازان اتفاق افتاد. حضور فیلمسازان در جزیزه فارسی رقم خورد تا هرکشوری قصد عبور از خلیج فارس داشته باشد باید به زبان فارسی از ایران اجازه بگیرد. این جشنواره آغازی برای یک دوره ۱۰ ساله طراحی کرده است که نیازمند حمایت است.

در ادامه، بهروز افخمی رئیس هیأت داوران هفدهمین جشنواره فیلم مقاومت بیانیه هیئات داوران را قرائت کرد.

 

صهیونسیت‌ها به‌دنبال حذف عکس و تصویر‌اند

سپس، ناصر ابوشریف نماینده جنبش اسلامی نماینده جنبش‌ حماس به تشریح اهمیت عکس و تصویر در مبارزه فلسطینی‌ها علیه رژیم صهیونسیتی پرداخت و گفت: فیلم و تصویر سلاح‌های کارآمد امروز است؛ تصویر و فیلم در مبارزات علیه صهیونسیت‌ها موجب می‌شد ما در فلسطین زمان جنگ را کاهش دهیم لذا رژیم صهیونسیتی از افراد فعال این حوزه می‌ترسد و فعالان رسانه را ترور می‌کند.

وی با تاکید براینکه رژیم صهیونیستی قاتل عکس و تصویر است، عنوان کرد: از نظر‌من عکس و تصویر مهم‌ترین سلاح‌ها در برابر جنگ امروزی است. جنبش صهیونیست با هزینه‌های سنگین واقعیت‌ها را دگرگون می‌کند درحالی که ما امکانات صهیونیست‌ها را نداریم و با تصویرهای صادقانه و بدون مونتاژ و روتوش روایت درست را منعکس می‌کنیم.

 

جمع هنرمندان جشنواره مقاومت، یک جمع استثنایی است

 

سردار سلامی میلاد حضرت ولی‌عصر عجل‌الله تعالی‌شریف را تبریک گفت و با بیان اینکه جمع هنرمندان جشنواره مقاومت یک جمع استثنایی است چراکه افرادی در آن حضور دارند که در به تصویر کشیدن جاذبه‌ها و جلوه‌های هنر مقاومت در مدیوم فیلم و سینما مجاهدت می‌کنند، اظهار داشت: مقاومت یک ظرفیت عظیم است که اگر به مساحت هنر متصل نشود، نمی‌شود همه ارزش‌های آفریده شده توسط مردان عرصه میدان را به اندیشه‌ها، احساسات و باورهای مردم منتقل کرد.

وی خطاب به جمع هنرمندان گفت: این جمع، جمعی شریف از هنرآفرینانی است که نقاش ظرافت‌ها و زیبایی از کسانی است که هنرمندان در عرصه حضور می‌باشند؛ کارگردانان، تهیه‌کنندگان و فیلمنامه‌نویسان و فرماندهان که ترکیب آن‌ها هنر مقاومت را در برابر چشم ما به نمایش گذاشته است.

فرمانده کل سپاه با بیان اینکه خوشحالم که این جشنواره در سرزمین اسطوره‌ها و در یکی از قطعات تاریخی درخشان مقاومت ملت بزرگ ایران درحال انجام است، گفت: بوشهر و مردمان آن در مقاومت و ایستادگی و درهم شکستن رویاها و آرزوهای متجاوزان و استعمارگران نقش تاریخی و منحصربه فردی دارند؛ در تهاجم انگلیسی‌ها و پرتغالی‌ها. گورستان موجود انگلیسی‌ها سندی برای نشان دادن ثبات‌قدم بودن و استقامت مردانی است که هرگز اجازه نداده‌اند گام‌های متجاوزان بر این سرزمین مقدس گسترده شود.

سرلشکر سلامی به برخورد قاطع نیروی دریای سپاه با نیروهای متجاوز آمریکایی‌ پس از ورود به آب‌های کشورمان اشاره کرد و ادامه داد: در همین سال‌ها نیز مردان این دیار با جلوه‌‌ای از غلبه روح ایمان با آمریکایی‌ها برخورد کردند و صحنه‌های مهمی را به نمایش گذاشتند.

وی با تقدیر از کسانی که نسبت به ترویج فرهنگ و معارف مقاومت در ساحت هنر نقش‌آفرینی دارند، گفت: هنر اصیل به تصویر کشیدن عظیمت‌ها و شکوه‌هاست؛ هنر از قلب سرچشمه می‌گیرد و الهام‌بخش و حرکت‌آفرین است لذا هنر نه‌فقط افکار و اندیشه بلکه قلب‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد و هنر قلب حرکت است. هنر تفویض الهی است؛ خداوندمتعال برای هنرمندان ارزش ممتازی قائل شده است و هنر سرچشمه‌ای الهی است که از روح هنرمند سرچشمه می‌گیرد و بر صفحه‌ دل‌ها می‌نشیند و تحول افکار و قلوب را به همراه دارد.

فرمانده کل سپاه تصریح کرد: هنرمند فقط نقاش زیبایی‌ها نیست بلکه آفریننده است و جلوه‌ها و جاذبه‌های خلقت را با نگاه انسان ترکیب می‌کند و احساس و عواطف و روح‌های بلند را رفعت می‌بخشد پس فلسفه هنر رفعت روح و ارتفا بخشیدن به آن است که کار عظیم و بزرگ و فراتر از دانش و علمی است چون هنر با روح و قلب سروکار دارد.

سردار سلامی دنیای امروز را عصر اراده‌ها، اندیشه‌ها، ادراکات و رویاها دانست و به افول هنر غرب اشاره کرد و اظهار داشت: هنر غرب زینت‌بخشی به حُب شهوات برای مردم است که البته این هنر نیست و ابتدال است چراکه هنر آن است که عقل را به اندیشه وادارد و به چشم قدرت بینایی و به گوش قدرت شنیدن حقایق بدهد چون هنر یعنی بیان حقایق با زبان احساس و این آن چیزی است که جهان امروز از آن بسیار کم بهره است و علت آن تلاش شیطان برای واژگون کردن حقیقت و واقعیت‌ها است.

وی با تاکید براینکه هنر دنیای غرب در مسیر افول است درحالی که تحت تاثیر جاذبه‌های شیطانی خود را پرفروغ نشان می‌دهد، عنوان کرد: تمام تلاش هنر غرب و فلسفه‌‌اش انحراف انسان از مسیر حقیقت است. دنیای غرب از مسیر هنر به‌دنبال القای واقعیت‌های مجازی درباره مسلمانان است؛ دنیای فیلم در غرب تماما برای ویرانی فضای انسان‌هاست. در نبرد و روایت ادراکی غرب تلاش می‌کند ذهینت‌ها را آنگونه بسازند. آن‌ها جنایت‌های رژیم صهیونیستی را دافع مشروع و آوارگی فلسطین‌ها را حرکت ترویستی معرفی می‌کنند.

 

در بخش اهدای جوایز، در بخش های اصلی جوایز زیر اهدا شد:

 

بخش اصلی
*بهترین فیلم مستند بلند: تقدیر از حسین الهام کارگردان «عملیات المپیک» و اهدای جایزه به سمیه ذاکری خطیر کارگردان مستند «اگولانتینگ»
*بهترین مستند نیمه بلند: مهدی آخوندی کارگردان مستند «به رنگ انار»
*بهترین فیلم داستانی کوتاه: تقدیر از حسین دارابی برای «محافظ» و جایزه به «هانه» ساخته میثم ملکی پور
*بهترین مستند کوتاه: نعمت الله سرگلزایی کارگردان مستند «مادر»
*بهترین پویانمایی: سید محسن پورمحسنی شکیب برای پویانمایی «پوتین»

*بهترین سریال: تقدیراز سریال «حارس القدس» به کارگردانی زیاد علی

 

فیلم «غریب» ساخته محمدحسین لطیفی بهترین فیلم و «موقعیت مهدی» ساخته هادی حجازی‌فر با ۴ جایزه [۳ جایزه و یک تقدیر] دربخش اصلی و یک جایزه در بخش دفاع مقدس رکورددار کسب جوایز هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت شد و «غریب»، «اتاقک گلی»، «ضد» و «سرهنگ ثریا» پس از این فیلم قرار گرفتند.

*فیلم‌های بلند:
بهترین جلوه‌های ویژه: اسد نجفی برای فیلم «دسته دختران»
بهترین فیلمبرداری،: عبدالله عبدی نسب برای فیلم «غریب»
بهرین صدابرداری: روح الله حد پور سراج برای فیلم «موقعیت مهدی»
طراحی گریم: شهرام خلج برای فیلم «غریب»
طراحی بهترین طراحی صحنه: محسن خدابخشی برای فیلم «اتاقک گلی»
بهترین موسیقی متن: مسعود سخاوت دوست برای فیلم «موقعیت مهدی»
بهترین بازیگر زن: تقدیر از ژیلا شاهی برای «موقعیت مهدی» و جایزه بهترین بازیگر زن به ژاله صامتی برای «سرهنگ ثریا»
بهترین بازیگر مرد: تقدیر از تورج الوند برای «اتاقک گلی» و جایزه بهترین بازیگر مرد به مهدی نصرتی برای «ضد»
بهترین فیلمنامه: حسین تراب‌نژاد برای فیلم «ضد»
بهترین کارگردان اول: محمد عسگری برای «اتاقک گلی»
بهترین کارگردانی: هادی حجازی‌فر برای «موقعیت مهدی»
بهترین فیلم: «غریب» به تهیه‌کنندگی حامد عنقا
جایزه ویژه هیئت داوران: لیلی عاج برای کارگردانی «سرهنگ ثریا»

جایزه ویژه دبیر جشنواره: هادی محمدپور برای کارگردانی «های پاور»