مشکل «تقاضا» در چینش اولین اکران ۱۴۰۲ / دورخیز اصلی برای اکران عیدفطر است | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۱۹
تحلیلی بر اعلام اسامی فیلم‌های سینماها در نوروز

مشکل «تقاضا» در چینش اولین اکران ۱۴۰۲ / دورخیز اصلی برای اکران عیدفطر است

در شرایطی فیلم‌های اکران نوروز ۱۴۰۲ از سوی مدیرکل اداره نظارت بر عرضه و‌نمایش سازمان سینمایی اعلام شد و خیلی سریع مورد انتقادهای رسانه‌ای قرار گرفت که مشکل اصلی چینش اولین اکران سال پیش‌رو، میزان پایین تقاضا بوده است. 

به گزارش صبا، همایون اسعدیان سخنگوی شورای صنفی اکران در گفت‌وگویی که سه روز پیش از او رسانه‌ای شد، گفته بود: در حال حاضر ۴- ۵ تقاضا بیشتر برای اکران نوروزی نبوده که از میان آن‌ها چند فیلم از آثار حاضر در جشنواره چهل‌ویکم فیلم فجر است.
این نشان می‌دهد به نسبت سال‌های گذشته [منهای سال‌های کرونایی]، متولیان اکران با فهرست بلندبالایی روبه رو نبوده‌اند.
در شرایطی که امسال رسما از سوی سازمان سینمایی اعلام شده بود که فیلم‌های شرکت‌کننده در جشنواره فیلم فجر، در قرار گرفتن در چینش اکران، اولویت دارند اما تنها نام فیلم غریب، در چینش اولین اکران سال جدید به چشم می‌خورد.
بیشتر گفت‌وگوهایی که از سوی صاحبان آثار موفق جشنواره چهل و یکم در هفته‌های گذشته منتشر شده بود، نشان از بی‌میلی آنها برای حضور در اولین اکران سال جدید می‌داد. آنها معتقد بودند که اکران در ایام نوروز که امسال با روزهای ماه مبارک رمضان تقارن دارد، گیشه پرباری برای آثارشان نخواهد داشت.
حتی تهیه کننده فیلم انیمیشن بچه زرنگ [که پروانه نمایش آن نیز به تازگی صادر شده] که قاعدتا پیرو موفقیت فیلم‌های انیمیشن در اکران ۱۴۰۱ می‌توانست متقاضی نمایش عمومی این فیلم در اکران نوروزی باشد، در یکی از این گفت‌وگوها، اکران عیدفطر را زمان مناسب‌تری برای نمایش این فیلم دانسته بود.
به فهرست مخالفان اکران در نوروز ۱۴۰۲، می‌توان صاحبان سی و اندی فیلم درنوبت اکران از سال‌های پیش را هم اضافه کرد.
فیلم‌های «غریب» ساخته محمدحسین لطیفی، «ملاقات با جادوگر» ساخته جمشید بهرامیان، «فسیل» ساخته کریم امینی و «عروس خیابان فرشته» ساخته مهدی خسروی امسال رقابت کمدی‌های بخش خصوصی با فیلم مطرح جشنواره چهل و یکم را از هفته آینده به نمایش می‌گذارند و باید دید با توجه به موفقیت فیلم‌هایی چون انفرادی، سگ‌بند، بخارست و … در اکران ۱۴۰۱، این ترکیب چقدر می‌تواند سبب‌ساز شلوغی سالن‌های سینما شود.
مدیرکل دفتر نظارت بر نمایش و عرضه فیلم سازمان سینمایی در گفت‌وگوی امروز خود با بیان این که فضای اکران نوروزی باید به گونه‌ای باشد که اقشار مختلف مردم بتوانند اثر مورد نظر خود را در آن بیابند، خاطرنشان کرده: تعداد محدودی از فیلم‌های فعلی روی پرده [خط استوا، بخارست، پالتوشتری، چپ راست، ملاقات خصوصی، لوپتو و…] که شامل آثاری با مضامین اجتماعی، کودک و نوجوان و کمدی‌ است، چنانچه کف فروش خود را حفظ کنند تا عید فطر بر روی پرده خواهند بود تا رنگ‌بندی اکران نوروز هم تا حد امکان رعایت شود.
پیش تر قرار بود اینکه «اکران کدام فیلم‌ها برای نوروزی قطعی خواهد شد؟» و «قیمت‌ بلیت‌ها چه خواهد شد؟» در نشست خبری روز شنبه ۲۰ اسفند شورای صنفی نمایش اعلام شود که با خبرهای سازمان سینمایی ظرف روزهای اخیر به نظر می‌رسد ضرورتی برای برپایی این نشست احساس نشده است!

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است